Észrevételek
a
"Környezetvédelmi
és vízügyi célelőirányzat felhasználásának és ellenőrzésének
szabályairól" szóló KvVM rendelet tervezetéhez
(2003.
december)
Általános
észrevételek
A Kövice illetve "jogelődjei"
(KAC, KKA) lassan tíz éve az állami környezetvédelmi feladatok
finanszírozásának egyik legfontosabb forrása. A jogalkotó szerinti
rendeltetésének nemes megfogalmazása az évek során alig változott
- a felhasználását, működtetését szabályozó jogi normák annál
inkább (évente legalább egyszer).
Természetesen nem tudhatjuk,
hogy a mostani új szabályozást "hivatalosan" a KAC és a VICE
összevonása indokolja-e, vagy az a szokás, hogy az egymást váltó
miniszterek hagyományosan ragaszkodnak a "saját" szabályozáshoz,
avagy a Kormány jövő évi központi költségvetési politikát csak
egy új rendeletben lehet megjeleníteni. Feltehetően mindhárom.
Csakhogy az állandó változtatás
a gyakorlatban súlyos jogbiztonsági aggályokkal terhelt. Elgondolkodtató,
hogy ráadásul a KvVM (KöM, KVM, KTM stb.) az állandó változtatások
ellenére sem éri el deklarált céljait: a célelőirányzat (alap)
átláthatóbb és hatékonyabb működtetését.
Az, hogy a Kövice pályázati
rendszere, átláthatóbb működtetése az állandó változtatások
ellenére is súlyos problémákkal terhelt, számunkra azt jelzi,
hogy azok feltehetően nem a szabályozás jogi, de nem is annyira
annak anyagi problémáira vezethetőek vissza.
A helyzet láthatólag annál
súlyosabb.
A szabályozás jogtechnikai-eljárási
oldalát nézve mi még mindig az 1997-es rendeletet tartjuk példaértékűnek,
hiszen az a rendelet a mozgalom, az érdekképviseleti szervek
és a minisztérium közötti közvetlen tárgyalások eredményeként
jött létre. Azaz társadalmi konszenzust takart, amiben mi a
civil szervezetek nagykorúságának elismerését láttuk. Bár a
"ránk bízott" mozgalmi keret probléma mentes működtetésével
ezt éveken át bizonyítottuk is,- azóta lényegében a mozgalom
"jogi visszaszorítása" folyik. Miniszterektől
is függő hogy milyen mértékben, de érezhető, hogy arányaiban
mindenáron tovább akarják csökkenteni a társadalmi szervek bizottsági
képviseletét.
A dolog azért is érthetetlen,
mert a KAC (KKA) eddigi nagy "botrányai" nem a társadalmi
szervezetek által elnyert - összegében egyébként is szerény-
projekt-pályázatokhoz kapcsolódnak, hanem egyéb területeken
(a "fejlesztési pályázatoknál", az egyedi döntéseknél,
a programgazda konstrukciónál, a csatorna építéseknél stb.)
jelentkeztek. A fenti folyamattal párhuzamosan évek óta tart
a KAC korábban kiharcolt nyilvánosságának, társadalmi átláthatóságának
csökkentése is. A mostani Tervezet "demokrácia vonala" még
a jelenlegi rendeletnél is haloványabb .
A Tervezet szerint a bizottsági
ülések és a döntés nyilvánosságának - garanciális jogról lévén
szó- a rendeletben meg kellene jelennie. Az 1997-es jogszabályhoz
hasonlóan rendelkeznie a pályázati döntések dokumentumainak
(a jegyzőkönyvnek ill. emlékeztetőnek) hozzáférhetőségéről.
Ugyancsak itt kellene megjelennie a KAC éves költségvetéséről
és pénzeszközeinek felhasználásról, értékeléséről szóló rendszeres
tájékoztatási kötelezettségnek (ami nem azonos a nyílt pályázatokról
hozott döntések közreadásával). Ezek elmaradtak.
A szabályozás társadalmi átláthatóságának
és ellenőrizhetőségének további csökkentése nyilvánvalóan további
konfliktusforrásokat hordoz magában, ami a médiáknak állandó
témát nyújthat. Nem valószínű, hogy ez egybe esne a környezet,
a minisztérium vagy a társadalom érdekeivel.
Egyébként:
Alapvetőnek elvártuk volna,
hogy az új Kövice szabályozás előkészítési munkáiba a
minisztérium az érintett társadalmi szervezeteket (a jogalkotásról
szóló 1987. évi I. tv. 20.§-át és a Kvtv. rendelkezéseit betartva)
érdemben bevonja. Ha másért nem, hát azért, mert a mozgalom
által a különféle bizottságokba delegált képviselőknél az évek
folyamán számos hasznosítható tapasztalat gyűlt össze. Érdemi
változtatási javaslataink tehát tartalmában feltehetően jó irányba
befolyásolhatták volna az új szabályozás tartalmát és segíthettek
volna felszámolni a hatékony működését évek óta bénító jogi-szemléletbeli
problémákat.
Alapvetően elvártuk volna azt
is, hogy a minisztérium a tervezet véleményezéséhez a társadalmi
szervezetek számára annyi időt biztosítson, amennyi a megalapozott
vélemény kialakításához szükséges (1987. évi I. tv. 31.§).
Tájékoztatjuk a KvVM-et, hogy másfél munkanap a jogszabály fontosságához
mérve is megalázóan kevés.
Alapvetően elvártuk volna azt
is, hogy a jogalkotási törvény 32.§-ában előírtaknak megfelelően
a tervezettel egyidőben a társadalmi szervezetek megismerhessék
annak végrehajtási szabályozását is (nem pedig csak hivatkoznak
a valahol készülődő miniszteri utasításra és annak meg nem ismerhető
tartalmára).
A KvVM jogszabály Kövice-tervezettel
kapcsolatos fenti eljárási mulasztásai az említett jogalkotási
törvényen kívül sértik az Aarhusi Egyezmény előírásait
és a "Társadalmi szervezetekkel való kapcsolattartás
normáit" szabályozó 1996-ban közzétett "Közleményben"
foglaltakat is. Igaz ez utóbbi nem jogszabály, abban a minisztérium
(jogelődje) csupán saját maga részére fogalmazta meg a jogszabály
előkészítésben-véleményeztetésben alkalmazandó elveket és eljárási
rendet.
Dr. Kalas György