|
Kedves Érdeklődők!
Igyekeztem nagyon röviden, szinte
vázlatpontszerűen összefoglalni a tegnapi napon törtét M5-ös nyomvonal
bejárásunkat, amin rajtam kívül részt vett munkatársam, a biodiverzitás-védelmi
célprogramvezető, egy elnökségi tagunk, aki ott született, a területet
kiválóan ismeri, és természetvédelmi őrként is dolgozott ott,
illetve a szintén szakember alenökünk, aki csak az első programon
vett részt.
BEVEZETÉS - hangulat a területen
Bocsánat, hogy bevezetésként egyéni élményekkel kezdem, de ettől
nehéz lenne eltekintetni, mert ezek a benyomások a tegnapi napomat
meghatározták.
Szóval mindig kíváncsi voltam, hogy vajon hogy bírnám, ha az Amazonas
mentén kellene élnem, és látnom, hogy mi zajlik ott, vagy afrikai
faluban, ahol egymás kiirtása napi meló. Tegnap egész nap ezt
láttam. Nem kell messze menni, hogy az emberi közönyt, a pénz
hatalmát és a természeti értékek teljes értéktelenségét, azok
iránti teljes érzelemmentes hozzáállást lássunk.
Szerintem szörnyű, ami ott Csongrádban történik, amiről nehéz
írni olyanoknak, akik nem látták, amint kiszáradó láprét jellegű
társulásba belemegy a tolólappal a hatalmas gép, és elkezdi dúrni
arrébb a teljes földfelszínt vegetációjával együtt. A nyomvonal
szinte végig nagyon jó területeken megy keresztül. Nagyon sok
kosboros terület, ami most, amikor tömegesen virágzik a mocsári
kosbor, még drámaibb hatást kelt, mint egyébként tenné, mert tudjuk,
hogy ezek a kosborok utoljára virágoznak itt. Vannak olyan élőhelyek,
amiért fáj a szívünk, de belenyugodnánk, ha feltétlen szükséges
lenne nyomvonalba tenni, de van néhány olyan terület, amit elképesztő
szakmai, emberi hiba veszni hagyni.
Aki teheti, menjen le ide. A nyomvonal térképet (sajnos csak 1:100
ezres felbontásban) a honlapunkra tesszük (www.nimfea.hu),
sok közte az olyan terület, amit könnyű megközelíteni. Nem szeretnék
"katasztrófa turizmust" fejleszteni, de nem mindennapi
undorító látvány az ilyen teljes természetrombolás.
ÁLLAPOTOK - aki nem hiszi, nézze meg
Drámaiak. Sem erőt, sem képességet nem érzek magamban, hogy leírjam,
mi van ott. Kármán Balázs képei a http://forum.fotoklikk.hu/
honlapon elérhetők, az általam tegnap készített felvételekből
ízelítő a www.nimfea.hu
honlapon tekinthetőek meg. Szerintem beszédesek. Valamennyi kép
csak a nyomvonalról van.
HUMÁN TÉNYEZŐK - a történet szereplői
Az egyik legfontosabb tényezője a tegnapi napi munkának az volt,
hogy beszélgessünk az ottani természetvédő kollegákkal, megismerjük
az ő véleményüket, megismerjük az álláspontjuk a kérdésről.
1. Találkoztunk olyan emberrel, aki már a NP megalakulása
előtt itt volt, és látta 1973-ban (!!) az első nyomvonaltervet,
majd egyeztetett a 80-as években, (amikor a természetvédelem hazai
álláspontja az volt, hogy : "végülis védett területet nem
érint"), majd a kilencvenes évek elején is részt vett a véglegesülni
látszó terveknél.
2. Beszéltünk a KNP egyik szakfelügyelőjével (az igazat
megvallva egyértelműen olyan, aki szakismeretére teljes mértékben
hagyatkozhatnánk, egyesületünk által tiszteletben álló személy)
azt monda, hogy a sok rossz közül a legkisebb rossz lett kiválasztva.
Olyan szinten jó élőhelyek vannak szerte a Dél-Alföldön, hogy
amikor kell húzni egy nagyjából egyenes vonalat a határig, akkor
óhatatlanul élőhely-rombolással jár együtt, és nekik mérlegelni
kellett, melyik is a legkevésbé rossz megoldás, és azt kiválasztani.
3. Találkoztunk további 5, a területet jól ismerő természetvédelmi
őrrel, köztük olyanokkal, akik területileg illetékesek. A véleményük
az volt (amikor együtt voltak), hogy a sok rossz közül a legkevésbé
rossz megoldást fogadta el a NP, és nagyon kevés az, amit javítani
lehet a nyomvonalterven. Ennek ellenére külön-külön beszélgetések
kapcsán mind azt mondta, hogy bizony kisebb módosítások simán
belefértek volna... Az egyik őr a napi bejáráson végig velünk
volt, és belátta, hogy ritka nagy elcseszések történnek itt.
4. Beszéltünk telefonon az illetékes helyettes államtitkárral
is, aki tudott az esetről, és néhány olyan szempontot kifejtett,
amit nehéz nem figyelembe venni most, a Natura 2000-es területek
kihirdetése, kormányzati autópálya-építési politika közepette,
de ennek ellenére tiszteletben tartva civilségünket a mi döntésünkre
bízta, mit teszünk.
5. Végül a Móra Múzeumban találkoztunk Gaskó Bélával. Ő
(nem KHT végett, nem NP felkérésre, hanem múzeumi ténykedése kapcsán)
végigjárta a teljes Csongrád megyei nyomvonalat, és 1998 és 2000
között több száz terepi órát töltött a terület feltérképezésével.
"Az M5-ös autópálya Csongrád megyei nyomvonalán 1998-tól
2000-ig végzett ökofaunisztikai és florisztikai alapfelmérésekről"
címmel publikálta tapasztalatait a múzeum "Úton, útfélen
- múzeumi kutatások az M5 autópálya nyomvonalán" című kiadványban.
10 területen talált olyan természetvédelmi szempontból értékes
életközösséget, amelynek megmentése fontos lett volna, amiből
legalább kettő érdekében még most is jó lenne tenni. A kutatási
eredményeit publikáció formájában amint lehet, feltesszük a honlapunkra
(www.nimfea.hu)
ott meg lehet nézni részletesen. Ebben ilyen közlések találhatók
(csak a hangulat miatt idézem):
"Sarkalatos tényezőnek tartanánk a területfelmérések etikai
szabályzatának kidolgozását és ezzel párhuzamosan a polgári szerveződésű
civil környezetvédő szervezetek bevonását az effektív munkába.
Az utóbbiak által biztosított kontroll nélkül a hatósági jogkör
és a területfelmérések szakmai háttere könnyen egybeolvadhat.
(Félreértés ne essék, értelmezésünkben a civil kifejezés nem dilettánst
jelent, pusztán arra a tényre szeretnénk utalni, hogy nem hivatali
szerveződésű csoportosulásokról van szó.
Amennyiben a területileg illetékes nemzeti parkok, vagy felügyelőségek
adminisztratív úton döntenek specialistákat igénylő kérdésekről,
akkor az alapfelmérések elvi alapjai kérdőjeleződnek meg. Ez hosszabb
távon egyfajta ördögi kör kialakulásához vezet. Szélsőséges esetben
napi gyakorlattá válhat, hogy konstans szakértői gárda vállal
el (monopolizál) komoly helyismeretet feltételező, profilidegen
munkákat."
Őszerinte legalább az említett két terület (Kistelek, Perceli-tanyák
és a Szeged, Kiskundorozsma Nagyszék, Rózsa-laposa, Hosszúhát)
még mindig megérdemelné a cselekvést.
TERMÉSZETVÉDELEM - Natura 2000, stb.
A nyomvonal által érintett területek nem védettek. A nemzeti park
munkatársai évtizede tudják, hogy mi lesz itt, és tudatosan nem
tették bele természeti területekbe, nem vették nyilvántartásba
ex lege-ként, és nem tették bele Natura 2000-es területek közé
sem. Szerintük ez politikai szempontok így kívánták, és nem rajtuk
múlik az ilyen.
A védett egyedek sokasága a nyomvonalban ennek ellenére olyan
szinten tömeges, hogy messze kimeríti a természetkárosítás fogalmát.
Számtalan védett fajt érintő növénytársulás, kétéltű szaporodóhelyek,
hüllő élőhelyek, védett és fokozottan védett madarak táplálkozó
és költőhelyei. Ezek mind a tegnap bejárás személyes tapasztalatai,
és ehhez jönnek Gaskó Béla kutatásai a nagyon kis areájú cincér
alfajjal, van ahol korcs nőszirom sokezres állományát, pókbangó
3000-es állományát veszélyezteti nyomvonal, és így tovább. A nyomvonal
által érintett területek mellett további értékes élőhelyek fognak
eltűnni, mert az anyag-nyerőhelyek (pl. homokbányák gyurgyalag
és partifecske fészkeikkel) elvesznek, a kiszedett használhatatlan
talaj sem szántóra fog kerülni.
Jogszabályok sokasága, alkotmánybírósági állásfoglalás indokolhatja
igazunkat, de ezzel most semmire nem megyünk, itt ha lépünk valamit,
akkor is teljesen más természetvédelemre van szükség.
OKOK - hogy történhetett ez meg ?
Nem tudom. Legkevésbé ezt nem értem. Én Kármán Balázs leveléből
értesültem az egészről, de erről szakemberek, civilek egyaránt
tudtak évek óta. Kollegám szerint, amíg nincs kint a buldózer,
addig nem tudjuk tényleges veszélyként kezelni az esetet. Így
lenne? Nem tudom mi az oka, hogy ez idáig jutott, de néhány tipp:
- tehát a fentebbi gondolatmenettel:
mindenki várt, senki nem lépett semmit, mindeni végezte a többi
feladatát, és ezzel érdemben nem foglalkozott
- a természetvédelem várt-várt-várt,
és mindig alapnak tekintette a már korábban felvázolt koncepciókat,
és nem volt elég érdekérvényesítő ereje (te jó Ég: szándéka
vajon volt?) ahhoz, hogy változtasson.
- általános érdektelenség
- autópályát pedig építeni kell
- ez a politikusok álma, sikerességüket kilométerekben (így
tönkretett élőhelyekben) mérik.
- rossz a tervkészítési eljárás.
A tervezők felvázolnak 2-3 tervet, a közül lehet választani,
és érdemi változtatásra esély nincs (ezt ugye átéltük a VTT
kapcsán is) Ezen hosszabb távon lehet változtatni?
- föld ügyek. Sok más vidékhez
hasonlóan itt is ment a "maffiázás" a földosztó bizottságokban,
mert már akkor tudni lehetett, merre kanyarog majd egykor az
autópálya, és akik földet osztanak ugye fontos emberek, később
önkormányzati stb. képviselők lesznek, és hatással vannak az
építésre, és persze mindig feléjük kanyarog a pálya.
- ugyanilyen gond az ellenkező
eset, mikor valaki ragaszkodik a földjéhez (ami persze érthető
is lenne.) A tervezés megkeresi a legolcsóbban megszerezhető,
legkönnyebben hozzájutható területeket, ami ugye nem a termőföld,
hanem az "értéktelen" vakszikfolt, szikes tó, rét.
Így olcsóbb csinálni az egészet.
REMÉNYEK - inkább reménytelenség
Több tényező is van, ami nem biztat bennünket az ügyben:
- A természetvédelem jelenleg -
hatályban lévő - álláspontja: a sok rossz közül ez a legkevésbé
rossz, de ha mégsem, akkor sem lehet már mit csinálni.
- Jelenleg autópálya-építő kormányunk
van, aki nem engedheti meg magának, hogy ne haladjon. Egy csekély
nyomvonal változtatás is (akár csak néhány száz méter, hogy
kikerüljünk egy élőhelyet) féléveket húzhat az építésen, mert
új tervek, esetleg kisajátítások, új KHT, új régészeti feltárás
stb. szükséges. Ezeket a csúszásokat nem vállalja fel senki.
- Egyébként is: ez autópálya. Itt
azért ha valahol 300 métert módosítok, akkor a fölötte lévő
és az alatta lévő néhány szakaszt is érint, és ki tudja ott
mi van.
- Egyéb politikai ügyek: pl. a
nyakunkon van a Natura 2000-es területek kihirdetése, ami ellen
a GM nagyon ágált. Ha most, egy nem Natura 2000-es, nem védett
területen befeszítünk nagyon keményen, a féltve őrzött dédelgetett,
imádott autópályájukkal szemben, akkor jogosan merül fel bennük:
mire számíthatnak majd a Natura 2000-es területek kihirdetése
után? Szóval nem lenne jó, ha a korábbi terveiknek megfelelően
befeszítsenek a Natura 2000-nek. Tényleges-e ez a félelem egyáltalán,
valóban lemondanának pl. a Strukturális Alapok támogatásairól
a kormányprogram teljesítésért ?
- Az idő ellenünk van. Némelyik
értékes élőhelytől nemhogy nem a nyomvonal terv van kész, nem
hogy hetekre vannak az egyeztetések, hanem napokra, néhol órákra
vannak a buldózerek, gépek az élőhelytől. Itt semmire nincs
idő, csak azonnali beavatkozásra.
- A szakma, a civil társadalom
értetlenül nézi az egészet, így nem lép. Vagy nem tud róla,
vagy nem akarja elhinni, hogy ez megtörténhet, így aztán senki
nem tesz semmit, és megtörténik.
A fentiek alapján akkor felmerül a kérdés: mi biztat egyáltalán
bennünket bármivel is (volt értelme a tegnapi kirándulásunknak
?)
- Mindent, amit kellene, nem lehet
védeni, az sajnos tény. Vannak azonban kicsi lépések, amit meg
kellene próbálni. Legalább a már említett két területen szerény
nyomvonal-módosítás lenne szükséges, normális békaátjárókra,
és így tovább. Vajon vevő-e erre valaki, vajon ennek elérésében
van-e partnerünk?
§ 1860-ban a Száva ártér híres - csodaszép - szlavón tölgyesének
teljes letermelése a tudományos élet és a közfigyelembe helyezte
a természetrombolást. Ez az eset is hatással volt az első erdészeti
törvény későbbi megalkotására. Vajon ez az M5-ös eset, tud-e
tanítólag hatni, és hatással lenni a következő munkákra (pl.
M7-es folytatása, M4-es építés stb.) Lehet ezen esetet felhasználni
egy kampánnyal arra, hogy a következő ilyen gondokat megelőzzük?
- - és a remény biztat még bennünket
- kicsit (ami ugyebár utoljára kellene hogy meghaljon - de nálam
tegnap megbetegedett erősen, az bizonyos.)
CSAK ÉRDEKESSÉG - amiről tegnap beszélgetünk
Szóval az "úton-útfélen" c. kiadvány a paraszti gazdaságokra
gyakorolt hatásával is foglalkozik az autópályáknak, ami megint
érdekes. A "szék"-ek jó része az ott lakókról kapta
a nevét, és van terület amely családoknak több generációs tulajdona.
Ennek kapcsán beszélgettünk el, milyen is a világ.
Az eljárás az, hogy: jön az autópálya, állam pénzén kisajátítják
azt a kis földet, ami épp az öreg tulajdonosé (és nem a polgármesteré,
vagy a volt téeszelnöké) az állam pénzén felépítik a pályát,
majd odaadják egy hatalmas vállalatnak, aki beszedi a pénzt
a matricákból, és zsíros állami megrendelésekért javítgatja
az egyébként gányul megcsinált utat. A hatalmas cégnek tulajdonosai
persze döntéshozók felségei (és a volt téeszelnök meg a polgármester),
és az öreg soha nem kap részesedést a busás haszonnal működő
vállalat bevételeiből a néhány hektár földjéért, amin egyébként
szülei, nagyszülei esetleg évszázadokon keresztül gazdálkodtak,
és unokái már csak fűnyíró segédmunkásnak, vagy gépkocsivezetőnek
kellenek a hatalmas céghez.
Változtassunk rajta, vagy hagyjuk így a világot?
TÁRSADALMI RÉSZVÉTEL - lakosság
Sajnos a lakosságra társadalmi fellépés esetén csak nagyon kis
mértékben lehetne támaszkodni, mert nagyrészt nem érdekli őket
a kérdés. Alapjaiban fogja életük minden elemét megváltoztatni
a változás, de természeti értékek iránt nem érzékenyek, a pozitív
kommunikáció folyamatos (jön az autópálya, lesz munka mindenkinek
stb.). Vagy lép a mozgalom, vagy senki. Egy-két helyi természetvédőn
látom csupán az arckifejezést: "Uram Isten ! Mit tettünk
?"
ÖSSZEGZÉS - hogyan tovább ?
Nem tudom, mi legyen. Mi a Nimfea Természetvédelmi Egyesületnél
kevesen vagyunk és gyengék vagyunk ahhoz, hogy eséllyel felvegyük
a harcot az autópálya-építéssel szemben. Persze ez a dolgunk,
ezt fogjuk tenni (volt már elég szélmalomharcunk, pofonokat,
kudarcokat megszoktuk), de vajon egyedüli ügyünknek kell-e hogy
legyen egy ilyen misszió?
Ezen talán gondolkozzatok el.
Üdvözli türelmes olvasóit:
Sallai R. Benedek
Vissza
a lap tetejére
|
|
-
Copyright Nimfea TE 2001. - Design by LUPUS -
|
|