Kedves M5 Iránt Érdeklődők !
A hétfői események óta nem érkeztem beszámolni mit is léptünk
M5 ügyben. Sajnos még mindig nem tartunk ott, hogy a gépek elé
érkezzünk feküdni, sajnos rossz szokás szerint még mindig a
tárgyalásoknál, megbeszéléseknél tartunk. Az alábbi dolgok körvonalazódtak
ki a héten:
1. A tervezőkig jutottunk, ahol szintén megkezdtük a tárgyalásokat
a lehetséges módosításokról. Sajnos egyöntetű vélemény, hogy
már mindenhez késő, nem lehet leállítani a gépezetet, volt harminc
évünk a javaslatokra, meg különben is szakértők csinálták az
egészet, szakértől hagyták jóvá, hogy jövünk mi ahhoz, hogy
mindezt megkérdőjelezzük...
2.
Beszéltünk cégekkel, akik légi felvételekkel tekintenék át,
hogy hogyan is áll valóban az építkezés, részletesebb légi felvételekkel
néznénk át a nyomvonalat stb. Tudom, hogy nehéz elhinni, azon
akadtunk meg, hogy a már teljesen fekete, baráti 100 ezer forintot
sem tudja kifizetni a Nimfea, mert nincs pénze. Mi szerettük
volna ha ősszel fizethetünk (akkor talán lesz Kövice pénz),
de ilyet még nem hallottak, pedig ez nagyon jó lett volna.
3.
Szeretnénk egy részletes tanulmányt készíteni (készíttetni ?),
az autópályák és ehhez hasonló nyomvonalas létesítmények biogeográfiai
hatásairól, illetve ezek által az élőhely-fragmentációs hatásokról.
Szerintünk (erről már beszélgettünk hétfőn a nemzeti parkban
is), a különböző populációkra gyakorolt hatások bizonyításával
tudnánk lépni abban, hogy bárhol, bármikor épülő ilyen létesítményeknek
(pl. az autópálya-törvényben rögzítetten) meg kelljen őrizni
az ökológiai folyosóként funkcionáló tájelemeket (pl. mesgyék,
csatornák, gyepeknél átjárhatóság stb.). az autópályák kiemelésével,
stb.
Ezekkel kapcsolatban már van adat (pl. menyétfélék esetében
Gera Pali foglalkozott), de jó lenne több, illetve jó lenne,
ha politikai színtéren is elismert kutatói műhely (vagy kutató)
adná a nevét az ügyhöz.
4.
Ezen gondolatot továbbfűzve, a Levegő Munkacsoport több nagyon
hasznos anyagának felhasználásával elkezdtük megnézni, hogy
hol, hogyan lehetne akár alkotmánybírósági szinten is kikezdeni
az autópálya-törvényt (mikor ezt mondom - bocs a konyhanyelvért
-, akkor gondolok a 2003. évi CXXVIII. törvényre, a Magyar Köztársaság
gyorsforgalmi közúthálózatának közérdekűségéről és fejlesztéséről),
amihez néhány AB határozat már használható (ld. Zengő).
5.
Előkészítettünk egy a hétfő napra tervezett sajtókommünikét
az esetben, hogy javítsuk az egésznek a társadalmi kommunikációját.
Én ugyan már a héten mentem élő műsorba, és adtam két riportot,
de ez semmi. Hétfőre bővebb, nagyobb durranást tervezünk, aminek
lebonyolításához kaptunk felajánlott segítséget.
6.
M5, de inkább általában autópálya ügyben kisebb civil összefogást
sikerül kreálni, ami a jelen helyzettől függetlenül áttekinti
a következő fejlesztéseket, hogy felkészüljön szervezettebben
történő megelőzésre.
7.
Más listákon elterjedt a híre, hogy hétfőn Szegeden lehetne
elmenni a PM hivatalba M5 ügyben egy meghallgatásra. Ide jó
lenne, ha minél többen mennének (sajnos én nem tudok ott lenni).
8.
A hét utolsó híre: egyik pártnak megjelent politikai hirdetési
szövege: "aki autópályát épít, az országot épít..."
Ennyi
volt a hét. Nem sok sajnos, de ennyi tellett, innen folytatjuk.
Üdvözlettel:
Sallai
R. Benedek