Filmajánló
- "The Corporation"
A Független
Média Kiadó egy 24 nemzetközi dijat elnyert alkotást ("The
Corporation") 2005. november elején készül bemutatni.
Az említett dokumentumfilmet a New York Times "az év
legizgalmasabb alkotásának" nevezi, a Film Comment "zseniális
erkölcsi vádbeszédnek", míg az Economist "meglepően
józan és összefogott támadásnak korunk legfontosabb intézménye
ellen"...
Ez az intézmény nem más, mint a "corporation" vagyis
a kizsákmányolásra épitő multinacionális cégek, a világot
átszövő gigantikus részvénytársaságok hálózata.
A film a civil oldal legaktuálisabb témáit érinti, a "jogi
személy"kórképén keresztül. A téma globális hatású s
hazánkban is könnyen elemezhető. Érinti az emberi jogokat,
a fair trade elveit, a nagyüzemi állattartást és az állatkísérleteket,
a globális felmelegedést , és még sok egyéb témát.
A Független
Média Kiadó célja, hogy minél több emberhez eljusson a film
üzenete, megmozgatva profit és nonprofit szervezeteket, és
a média képviselőit is.
A
film tartalma
A
film alkotóinak bemutatása
Szereplők
1 - 2
Sajtóanyagok
www.corporation.hu
www.thecorporation.com
forgalmazás:
Gálai Éva
thecorporation@fuggetlenmedia.hu, 30 999 02 26
letölthető fotók, trailerek, sajtóanyag
sajtóinformáció: Kaiser Móni
morka@fuggetlenmedia.hu, 70 62 99 588
THE
CORPORATION
* színes, feliratos kanadai film
* 145 perc
* Sound Mix: Dolby SR
Rendezte: Mark Achbar és Jennifer Abbott
Producer: Mark Achbar és Bart Simpson
Írta: Joel Bakan
www.corporation.hu
www.corporation.com
Mark Achbar és Jennifer Abbott rendezők filmjük készítésénél
Joel Bakan: "The Corporation - Beteges hajsza a pénz és a hatalom
után" című könyvére építkezve arra tettek kísérletet, hogy a
maga meztelen valóságában vizsgálják meg az óriásvállalatok
működését és értékrendjét. Az így kapott diagnózis meglehetősen
ijesztő: a nagy társaságok személyiségvonásaikat tekintve erkölcstelenek,
egocentrikusak, érzéketlenek, csalárdak - vagyis egy pszichopata
beteg tüneteit mutatják.
Az
alkotók a gyógymódot keresve megvitatták tapasztalataikat a
világ néhány vezető vállalatának (Shell, Pfizer, IBM, Goodyear)
csúcsvezetőivel, és olyan politikai gondolkozókkal és kritikusokkal
is, mint Milton Friedman Nobel-díjas közgazdász, Vandana Shiva
indiai fizikus és környezetvédô aktivista, Noam Chomsky, médiakritikus
és a Massachusetts Institute of Technology nyelvész professzora,
Naomi Klein golobalizációkritkius író, és a dokumentumfilmes
Michael Moore.
A
nagyszabású és komplex dokumentumfilm forgatása hat évig tartott,
a riportok mellett felhasználtak hozzá tévés reklámszemelvényeket,
másodvonalbeli mozifilmekből való jeleneteket, és vállalati
propagandafilmeket is. Az eredmény egy témáját tekintve váratlanul
érdekes és szellemes, de az igényességből és korrektségből nem
alkudó dokumentumfilm, melynek konklúziója: a nagy társaságok
az üzleti világban betöltött helyének és szerepének kérdése
kemény dió, amit azért muszáj lesz valahogy feltörni.
A THE CORPORATION korunk legnagyobb hatalmú intézményét, az
óriás részvénytársaságot veszi górcső alá. Végigkíséri útját
születésétől mai világhatalmáig, és közben fényt derít a meglepően
messzire ható következményekre, amelyek a társaságok jogi személyiséggé
minősítéséből erednek.
De miféle személy a részvénytársaság? Tüzetes vizsgálódás után
a THE CORPORATION nyugtalanító diagnózist állít fel: az állami
konrolltól mentes piacgazdaság intézményi megtestesülésére -
a részvénytársaságra, mint gazdasági formára - pontosan ráillik
egy pszichopata beteg kórképe.
Mikor
a THE CORPORATION a részvénytársaságok "személyét" alkotó, működését
fenntartó hús-vér emberek munkáját és szerepét veszi szemügyre,
súlyos kérdések vetődnek fel. Milyen következményekkel jár az
emberekre, a környezetre, a demokráciára és Földünk jövőjére
nézve, ha mérhetetlen hatalmat adunk egy olyan intézménynek,
melynek legfőbb törekvése, hogy a részvényesek vagyonát növelje,
mely nem tartja dolgának, hogy erkölcsi szempontokkal is foglalkozzon?
Van olyan módszer, mellyel a könyörtelen profithajszolási kényszere
gyógyítható, vagy csak az erős korlátozó intézkedésekben bízhatunk?
A
THE CORPORATION megpróbálja számba venni, hogyan hatja át életünket
minden ízében az óriásvállalatok kultúrája, jelképrendszere
és ideológiája. E cégek hatalma miatt világszerte erősödő aggodalom
nyomába eredve ütközteti egymással a bennfentesek, kívülállók,
radikálisok és konzervatívok nézeteit.
A
múlt uralkodó intézményei - az egyház, a királyság, Kelet-Európában
a kommunista párt - idővel mind szerényebb szerepre kényszerültek.
Aligha valószínű, hogy a történelem e szabályára pont az óriásvállalatok
fognak rácáfolni. Milyen jövő vár a részvénytársaságokra?
A
több mint 40 megszólaltatott interjúalany - vezérigazgatók,
brókerek, tőzsdeguruk és ipari kémek - közt ott vannak a Pfizer
(a világ legnagyobb gyógyszergyártó vállalata), a Goodyear Tire
(a legnagyobb gumigyártó), a Royal Dutch Shell (a világ második
legnagyobb energiatársasága), a Burson Marsteller (vezető PR
világcég) és az IBM számítógép-óriás első számú vezetői, továbbá
hangot kap Milton Friedman Nobel-díjas közgazdász, Vandana Shiva
indiai fizikus és környezetvédô aktivista, Noam Chomsky, médiakritikus
és a Massachusetts Institute of Technology nyelvész professzora,
Naomi Klein globalizációkritkius író, és a dokumentumfilmes
Michael Moore.
THE
CORPORATION
-
alkotók -
Mark Achbar
Mark Achbar 30 éve dolgozik azon a média eszközeivel, hogy az
állóvizet felbolygatva megtörje az olyan témák körül kialakult
általános közönyt, mint az őrült atomfegyverkezési hajsza, a
szegénység, a médiafelügyelet, Kelet-Timor, az emberi jogok,
a szabad vallásgyakorlás, Amerika világuralmának és a társaságok
hatalmának kérdése.
Achbar a MANUFACTURING CONSENT: NOAM CHOMSKY AND THE MEDIA (Közmegegyezés-gyártás:
Noam Chomsky és a média) c. dokumentumfilmmel szerzett magának
hírnevet, melyet Peter Wintonikkal társproducerrel és társrendezővel
együtt készített. A 2 óra 45 perces riportfilmet háromszáz filmszínházban
és 30 kanadai tévécsatornán vetítették, amivel Kanada történetének
legtöbb néző vonzó társadalmi témájú dokumentumfilmje lett.
Achbart a CBC-nek és az HBO-nak készített kulturális-politikai
szatírájáért a Gemini-díjra jelölték a legjobb kanadai tényfeltáró
forgatókönyvíró kategóriájában, elnyerte a Gemini-díjat a legjobb
különleges film kategóriájában, valamint jelölték a nemzetközi
Emmy-díjra is. 1999-ben Achbar TWO BRIDES AND A SCALPEL: DIARY
OF A LESBIAN MARRIAGE (Két menyasszony és egy szike: Egy leszbikus
házasság naplója) címmel Jennifer Abbottal együtt forgatott
tragikomikus dokumentumfilmet Kanada első törvényes házasságot
kötő azonos nemű párjáról. A filmet világszerte játszották fesztiválokon,
és bemutatta a kanadai PrideVision és Knowledge Network tévécsatorna.
Jennifer Abbott
Jennifer Abbott dokumentumfilmes - esztétát és szerkesztőt különösen
izgatja az olyan filmek létrehozása, melyek problematikus társadalmi
normákra és gyakorlatokra irányítják a figyelmet. Amellett,
hogy társrendezőként és szerkesztőként részt vett a CORPORATION
c. dokumentumfilm megalkotásában, A COW AT MY TABLE (Tehén az
asztalomnál) címmel dokumentumfilmet forgatott a húsfeldolgozás
és állattartás kultúrájáról, mellyel 8 nemzetközi díjat nyert
el.
Korábbi munkái közt említhető még a kísérleti jellegű rövidfilm
a különféle bőrszínűek közti kapcsolatokról, mely körbejárja
Észak-Amerikát és Európát, külön kitérővel a New York-i Modern
Művészetek Múzeumában. Abbott még számos dokumentum-, rövid-és
riportfilmet szerkesztett, köztük a Mark Achbarral együtt készített
TWO BRIDES AND A SCALPEL: DIARY OF A LESBIAN MARRIAGE (Két menyasszony
meg egy szike: Egy leszbikus házasság naplója) c. alkotást.
Jennifer Abbott szerkesztője és társírója a Making Video "In":
The Contested Ground of Alternative Video on the West Coast
c. könyvnek.
Joel Bakan
A The Corporation: The Pathological Pursuit of Profit and Power
(A társaság: beteges harc a profitért és hatalomért)
Joel Bakan a kanadati British Columbia Egyetem jogászprofesszora,
nemzetközileg elismert jogtudós. Tanulmányait Oxfordban, a kanadai
Dalhousie Egyetemen és a Harwardon végezte, elnyerte a kanadai
Rhodes tudományos ösztöndíjat és korábban a Kanadai Legfelsőbb
Bíróság elnöke, Brain Dickson mellett dolgozott személyi tiktárként.
Joel Bakan rendszeresen publikál vezető jogi és társadalomtudományi
lapokban, munkáiban a jog társadalmi, gazdasági és polidikai
dimenzióit vizsgálja. Legutóbbi könyve: A The Corporation: The
Pathological Pursuit of Profit and Power (A társaság: beteges
harc a profitért és hatalomért) 2004 márciusában jelent meg
Kanadában a Penguin Canada kiadónál, az Egyesült Államokban
pedig a Simon and Schuster kiadónál. Az utóbbi műve szolgál
alapjául a CORPORATION c. dokumentumfilnek, melynek elkészítésében
Joel Bakan (Mark Achbar rendező mellett) társalkotóként és forgatókönyvíróként
működött közre.
Bakan
korábbi könyve, a Just Words: Constitutional Rights and Social
Wrongs (Csak szavak: alkotmányos jogok és társadalmi igazságtalanságok)
nagy visszhangot keltett kedvező kritikákat kapott. Bakan tudományos
és oktatói munkájáért számos elismerésben részesült, precedens
értékű perekben tevékenykedett, emellett kormányzati tanácsadóként
és médiakommentátorként dolgozott.
"Lehengerlő,
izgalmas, már-már lázadásra bujtó vádbeszéd korunk talán legbefolyásosabb
intézménye ellen."
- Variety
THE CORPORATION
*
szines,feliratos kanadai film
* 145 perc
* Sound Mix: Dolby SR
Rendezte: Mark Achbar és Jennifer Abbott
Producer: Mark Achbar és Bart Simpson
Írta: Joel Bakan
Készült
Joel Bakan "THE CORPORATION": Beteges hajsza a pénz és a
hatalom után" című sikerkönyve alapján.
Az ünnepelt politikai dokumentumfilmes, rendező és producer Mark
Achbar 1993-ban alkotta meg első ismert, díjnyertes filmjét, "Véleményipar:
Noam Chomsky és a média" címmel, és azóta már ötvennél is több
film, videó, könyv került ki műhelyéből. Legutóbbi, THE CORPORATION,
melyet Joris Ivens-díjra is jelöltek (magyar címe még nincs),
ismét Jennifer Abbot rendezővel, szerkesztővel és esztétával fogott
össze. Új filmjük a British Colimbia University jogászprofesszorának,
Joel Bakan hasonló című könyvének nyomán készült, és a modern
globális kapitalizmusnak, valamint a mögöttük álló óriásvállalatoknak
adja éles kritikáját.
A könyv magyarul valószínüleg "The Corporation - Beteges hajsza
a pénz és a hatalom után" címmel jelenik meg.
A "THE CORPORATION" dokumentumfilm, mely egyrészt a
nagy részvénytársaságok különös történetét, belső működését, a
környezetre és a társadalomra gyakorolt ellentmondásos hatásait
mutatja be kritikus szemmel, másrészt lehetséges jövőjüket veszi
számba. Arra tettek kísérletet, hogy a maga meztelen valóságában
vizsgálják meg az óriásvállalatok működését és értékrendjét.
Az így kapott diagnózis meglehetősen ijesztő: a nagy társaságok
személyiségvonásaikat tekintve erkölcstelenek, egocentrikusak,
érzéketlenek, csalárdak; - vagyis egy pszichopata beteg tüneteit
mutatják.
De miféle személy a részvénytársaság? Tüzetes vizsgálódás után
a THE CORPORATION nyugtalanító diagnózist állít fel: az állami
konrolltól mentes piacgazdaság intézményi megtestesülésére - a
részvénytársaságra, mint gazdasági formára - pontosan ráillik
egy pszichopata beteg kórképe.
A nagyszabású és komplex dokumentumfilm forgatása hat évig tartott,
a riportok mellett felhasználtak hozzá tévés reklámszemelvényeket,
másodvonalbeli mozifilmekből való jeleneteket, és vállalati propagandafilmeket
is. Az eredmény egy témáját tekintve váratlanul érdekes és szellemes,
de az igényességből és korrektségből nem alkudó dokumentumfilm,
melynek konklúziója: a nagy társaságok az üzleti világban betöltött
helyének és szerepének kérdése kemény dió, amit azért muszáj lesz
valahogy feltörni.
"NÉGY CSILLAG: káprázatos! Ezután muszáj lesz újragondolnunk Orwell
és Huxley jóslatait!"
- Minneapolis Star Tribune
THE
CORPORATION
-
kórkörkép -
Bevezetés
150
évvel ezelőtt a részvénytársaságok még viszonylag jelentéktelen
gazdasági formációnak számítottak. Mára a nagy társaságok mindent
felölelő hatalomra tettek szert. Mint hajdan az egyház, a királyság,
vagy nálunk a kommunista párt, a nagy részvénytársasági forma
a mai kor világon mindenütt uralkodó intézménye. A történelem
azonban előbb-utóbb letaszítja helyéről az uralkodó rendszereket;
eltörölve, vagy új rendbe olvasztva be őket.
Vajon
a nagy részvénytársaságok lesznek az elsők, melyek rácáfolnak
a történelemre?
Mi lehet az óriásvállalatok jövője?
A
"THE CORPORATION" lebilincselő esettanulmányokon és
őszinte vallomásokon keresztül tárja a néző elé a kirakatok mögötti
feszültségeket, a társaságokon belül és az ellenük vívott harcban
kibontakozó drámai fejleményeket.
Ez a hiánypótló film a világkereskedelem legújabb jelenségeit
elemezve felteszi a meglehetősen aggasztó kérdést: Milyen következményekkel
jár az emberekre, a környezetre, a demokráciára és Földünk jövőjére
nézve, ha mérhetetlen hatalmat adunk egy olyan intézménynek, melynek
legfőbb törekvése, hogy a részvényesek vagyonát növelje, és nem
tartja feladatának, hogy erkölcsi szempontokkal is foglalkozzon?
Van olyan módszer, mellyel a könyörtelen profithajszolási kényszere
gyógyítható, vagy csak az erős korlátozó intézkedésekben bízhatunk?
Az alkotók testközelből követik végig az eseményeket a leghangosabb
globalizációellenes tüntetések időszakától az Enron Társaság bukásával
kezdődött nagyvállalati csődökig. A hatalmas és összetett témakört
ezzel nemcsak követhetővé teszik a néző számára, de egyben a lebilincselő
és izgalmas kalandba is bevonják.
Első rész: A kereskedelmi kórbonctan
A
jog "személyként" kezeli a társaságokat. De miféle személy egy
részvénytársaság? Akárcsak az emberek, a társaságok is összetett
"személyiséggel", személyiségvonásokkal rendelkeznek. Tisztán
önző vonásokból összeálló személyiségükkel a társaságok száz év
alatt világhatalomra tettek szert, és ezt egyedül minden más szempontra
vak profitéhségüknek köszönhetik.
Négy
esettanulmány mutatja be a vállalati túlkapások világából, hogyan
veszélyeztetik a társaságok a munkásaik egészségét, a vásárlóik
egészséget (rákos megbetegedések), az állatokat (rBGH szintetikus
hormon) és a bioszférát.
A
tüzetes vizsgálódás végén a "THE CORPORATION" nyugtalanító
diagnózist állít fel: az állami szabályozástól, kontrolltól mentes
kapitalizmus intézményi megtestesülésére - a részvénytársaságra,
mint gazdasági formára - pontosan ráillik egy pszichopata beteg
kórképe.
Vajon
magát az intézményt, vagy a benne dolgozó embereket terheli a
felelősség? És egyáltalán, milyen erkölcsi világkép jellemző a
társasági vezetőkre?
Második rész: Földgömb Rt.
A
pótolhatatlannak, törékenynek, szentnek vagy egyszerűen csak fontosnak
tartott értékeinket egykor szabályok és áthághatatlan határok
óvták. Mindez talán az 1600-as években kezdett megváltozni, mikor
az angliai bekerítési mozgalom idején kerítéssel rekesztették
le, és így magántulajdonná minősítették át a közhasználatú legelőket.
Aztán jött az óceánok, majd a légtér lekerítése. Végül ma már
minden egyes molekula szabad préda a Földön; egész városokat birtokolnak
a társaságok, szabadalmat jegyeztetnek be növényekre, állatokra,
a DNS-ünkre, sőt még a "Happy Birthday" dalra is. Ha minden az
övék lesz, ki fog kiállni a közjó érdekében? És lesz hova kiálljon?
Az
óriásvállalatok milliárdokat áldoznak a közvélemény formálására.
Naponta tucatnyiszor halljuk a szlogenjeiket. "Rá tudjuk venni
a vevőket, hogy akarják, és hogy meg is vásároljáka termékeinket.
Jó játék." - mondja egy vállalatigazgató. Ma már a hároméves gyerekeket
szemelik ki új célpont gyanánt. A reklámipar "nyaggatási faktor"
tanulmánya sokkolta a gyermekpszichológusokat, mikor szembesültek
azzal, hogy a gyerekek "nyaggatásán" keresztül milyen erős közvetett
hatást lehet gyakorolni a felnőttekre.
Még
a világkatasztrófák is jövedelmezőek lehetnek. Mikor szeptember
11- én az Ikertornyok összedőltek, az aranyban utazó brókerek
megduplázták ügyfeleik pénzét. Amikor pedig Szaddam Husszein 1991-ben
lerohanta Kuvaitot, ujjongva tapsoltak az árutőzsde-ügynökök,
mivel az olaj ára az egekbe szökött.
Harmadik rész: A jövőbe nézve
A
demokrácia az óriásvállalatok számára nem érték, még csak nem
is szép, nagy szó, hanem gyanús és veszélyes valami. A részvénytársaságok
gyakran megpróbáltak leszámolni vele, ha az a profitszerzés útjában
állt. 1934-ben, amikor Roosevelt elnök a részvénytársaságok szabályozását
készült megerősíteni, üzletemberek támogatásával katonai puccsot
készítettek elő a Fehér Házban. Hála egy becsületes embernek,
a puccskísérlet megbukott. A társaságok a demokrácia hiányát is
kihasználják: az utóbbi megrázó példája az IBM és a náci Németország
"szívélyes" és mindkét fél számára gazdagon gyümölcsöző kapcsolata.
Az
óriásvállalatok egyre gyakrabban kénytelenek vereséget szenvedni.
Az
engedély-visszavonási mozgalom felébe kerekedett az olajóriás
Unocalnak, a "sweatshop" (munkavédelmi) aktivisták kiharcolták
a munkajogi szabályok megváltoztatását, a "magvédők" megtorpedózzák
a társaságok szabadalmait; és a bolíviai emberek, ha véres áldozatok
árán is, de megakadályozták, hogy a Bechtel társaság privatizálja
vízkészleteiket.
Vajon visszanyerik az emberek a hatalmat az óriáscégektől, vajon
visszaszerzik a jogosítványokat életük rendezésére az igazgatótanácsoktól?
Óvatos optimizmussal csak annyit mondhatunk: legfőbb ideje alaposan
újragondolnunk korunk legnagyobb hatalmú intézményéhez fűződő
viszonyunkat.
Közreműködtek:
A
filmben sok csúcsvezető szólal meg, egy sor iparág legnagyobb
vállalatainak képviseletében: nyilatkozik a Shell olajcég, a Pfizer
gyógyszergyártó, az IBM számítógép-óriás, a Goodyear gumigyártó,
a Burson Marsteller médiatanácsadó, a Landor imázsépítő cég, és
az Initiative reklámvállalat képviselője. A legtöbbjük, ha nem
is ezzel a névvel, de Magyarországon is tevékenykedik. Rajtuk
kívül megszólal még egy ipari kém, egy névtelenül nyilatkozó bennfentes,
és mellettük akadémikusok, tudósok, történészek, továbbá olyan
kritikusok, mint Milton Friedman Nobel-díjas közgazdász, Noam
Chomsky médiakritikus és a Massachusetts Institute of Technology
nyelvész professzora, Peter Drucker "a menedzsertudományok atyja",
Vandana Shiva indiai fizikus és környezetvédô aktivista, Naomi
Klein golobalizációkritikus író, és a dokumentumfilmes Michael
Moore.
A
film ügyesen vegyíti a komoly hangvételű riportokat a korai TV-reklámokból,
tévéfilmekből és vállalati propagandafilmekből összevágott szemelvényekkel,
de ami a legfontosabb: izgalmas, eleven és eredeti képet fest
arról az intézményről, mely bár hivatalosan biztos, hogy részvénytársaságként
van benevezve, óriáscégnek, nagyvállalatnak, vagy multinak neveznek.
A
több mint 40 megszólaltatott interjúalany - vezérigazgatók, brókerek,
tőzsdeguruk és ipari kémek - között ott vannak a Pfizer (a világ
legnagyobb gyógyszergyártó vállalata), a Goodyear Tire (a legnagyobb
gumigyártó), a Royal Dutch Shell (a világ második legnagyobb energiatársasága),
a Burson Marsteller (vezető PR világcég) és az IBM számítógép-óriás
első számú vezetői, továbbá hangot kap Milton Friedman Nobel-díjas
közgazdász, Vandana Shiva indiai fizikus és környezetvédô aktivista,
Noam Chomsky médiakritikus és a Massachusetts Institute of Technology
nyelvész professzora, Naomi Klein globalizációkritkius író, és
a dokumentumfilmes Michael Moore.
A
téma időszerűségét jól igazolja, hogy ma már a WTO-n keresztül
a filmben tárgyalt részvénytársaságok egyre gyakrabban rá tudják
kényszerítik akaratukat a demokratikusan választott kormányokra
is.
A múlt uralkodó intézményei - az egyház, a királyság, Kelet-Európában
a kommunista párt - idővel mind szerényebb szerepre kényszerültek.
Aligha valószínű, hogy a történelem e szabályára pont az óriásvállalatok
fognak rácáfolni. Milyen jövő vár a részvénytársaságokra?
"Garantált,
hogy erre a könyvre a gobalizáció mindkét olalán állók felfigyelnek.
A "THE CORPORATION" meglepően józan és összefogott támadás
a kapitalizmus legfontosabb intézménye ellen."
- The Economist
www.corporation.hu
www.thecorporation.com
forgalmazás:
Gálai Éva
thecorporation@fuggetlenmedia.hu, 30 999 02 26
letölthető fotók, trailerek, sajtóanyag
sajtóinformáció: Kaiser Móni
morka@fuggetlenmedia.hu, 70 62 99 588
|