Műszaki sportok a természetben
A természetvédelmi területeken folytatott műszaki
sportok szigorúbb szabályozása témakörében szervezett szakmai
találkozót a Magyar Természetvédők Szövetsége 2005. november
28-án, Budapesten.
A szervezésben az MTVSZ partnerei voltak a Nimfea Természetvédelmi
Egyesület mellett a Magyar Természetbarát Szövetség, az Ökológiai
Intézet a Fenntartható Fejlődésért Alapítvány, valamint a Szélkiáltó
Természetvédelmi Egyesület.
Az elmúlt években egy új "sportolási"
mód kezdett egyre nagyobb teret magához ragadni a természetben:
a tiszta levegőt, csendet, madárhangot, az erdő zajait élvezni
vágyó kirándulók mellett megjelentek a cross motorokkal, autókkal,
terepjárókkal, quadokkal "kirándulók".
Vannak közöttük kiket nem érdekelnek táblák, tilalmak. Olyan
területre hajtanak be, ahová tudnak legyen az akár magánterület,
akár fokozottan védett terület. Hatásuk különféle, de semmiképpen
nem hasznos. Zavarják az élővilágot, a kirándulókat. Felszántják
a talajt, szemetelnek, eltaposnak növényeket, állatokat.
Az általuk okozott károkról a fórumon részletes
előadást hallgathattunk meg. Nehéz őket tettenérni, de még nehezebb
elfogni. Járműveikkel olyan helyeken vágnak át, ahová nehéz
őket követni. A hatóságok sokszor tehetetlenek. Kevés az ember,
nem tudják érvényesíteni a jogszabályokat. Nehéz átlátni ki,
hol, miben illetékes.
A probléma egyre nő. Az eszközök ára egyre csökken. Már szinte
mindenki megengedhet magának egy olcsóbb quadot, és manapság
bármelyik nagyobb bevásárlóközpontban megveheti azt.
És meg is veszik, és használják is. Ami nem lenne baj, ha az
erre a célra szolgáló pályán tennék, nem pedig a természetben.
A probléma hatására a döntött úgy a Nimfea
Természetvédelmi Egyesület és számos más civil szervezet, hogy
szükség van a társadalom és az érintett hatóságok, illetve ezen
sportok űzői felé kommunikálni a műszaki sportok veszélyeit,
és megoldást keresni.
A szakmai találkozón a hazai környezeti és társadalmi hatások,
folyamatok mellett a nemzetközi tapasztalatokról is szóltak
a természetvédő szervezetek munkatársai, s beszámoltak eddigi
lépéseikről: aláírásgyűjtések, tájékoztatók kiadványok, fórumok,
forgalomszámlálások, közérdekű bejelentések történtek.
Az állami hivatalok képviselői üdvözölték
a kezdeményezéseket, mely széleskörű társadalmi igényként jelzi
a szigorúbb szabályozás szükségességét. Dr. Temesi Géza a Környezetvédelmi
és Vízügyi Minisztérium Országos Természetvédelmi Őrszolgálat
vezetője, valamint Ruszó László az
Országos Rendőr-Főkapitányság részéről az ellenőrzési, intézkedési
lehetőségek nehézségeiről, Dr. Ring Béla, a Belügyminisztérium
Jogi Főcsoportfőnökségének vezetője a műszaki sportokkal kapcsolatos
jogszabályi helyzetről és módosító javaslatokról, Dévai Pál
a Közlekedési Főfelügyelet
osztályvezetője a segédmotor-kerékpárok és quadok rendszámmal
történő ellátásának lehetőségeiről tartott előadást.
Mint kiderült, a közeli hetekben várható
Kormányhatározat a jövőben tiltja (a külön jogszabályban másként
rendelkező kategórián kívül) valamennyi jármű védett területre
történő behajtását. Már a jelenlegi jogszabályok is tiltják
a közútról való letérést, az erdők zavarását, a megengedettnél
nagyobb zajt, a sebesség túllépését, azonban a szaporodó hobbieszközök,
segédmotor-kerékpárok azonosíthatóvá tétele az egyik legszükségszerűbb
teendő. További javaslatként hangzott el, hogy miután egyes
eszközök a "veszélyes üzem" kategóriájába tartoznak,
a lőfegyverek nyilvántartásához és használatához hasonló szabályozást
lehetne alkalmazni. A közeljövőben a szabályozási javaslatok
megfogalmazására létrejön a tárcák között egy munkabizottság,
melybe a civil környezetvédők képviselője is bekapcsolódhat.
Annak érdekében, hogy a Természetvédelmi Őrszolgálat
feladatait az elvárható mértékben el tudja látni, mindenképpen
létszámnövelésre van szükség. A szakmai találkozón elhangzott
hozzászólások alapján januárban további egyeztetésekre kerül
sor, melyen a lakosság és az extrém hobbikat űzők számára szóló
felvilágosító, tájékoztató és marketing kampány, a téma hatásvizsgálatának
elindítása és a nemzetközi együttműködések előkészítése kerül
napirendre. December 30-ig meghosszabbítják a szigorítást szorgalmazó
aláírásgyűjtő kampány határidejét is (www.kothalo.hu/cross.htm),
az összesítést januárban adják át a Belügyminisztérium számára.
Ezt követően etikai kódex, kereskedelmi ajánlás, lehetséges
útvonalak kijelölése ügyeiben a természetvédők a technikai sportolókat,
hobbistákat, kereskedőket,
forgalmazókat hívják egyeztetésre a természeti és ökoturisztikai
értékek védelme érdekében.