Egyesületünk bemutatása Tagszervezeteink bemutatása Programjaink ismertetése Egyesületünk kiadványai Támogatóink Partnereink linkjei Elérhetõségeink Vissza  a főoldalra

Természetkárosító híd Németország és Dánia között

   Az Európai Unió, Dánia és Németország híd építését tervezi Észak-Európa egyik legfontosabb madárvonulási útján.
A beruházás igen súlyos következményekkel járna évente mintegy 90 millió madár vonulására, valamint a tengeri élővilágra, így az Északi-tengerben élő fókákra és barna delfinekre is.
 
   A természetvédők aggodalmukat fejezik ki az Európai Unió, a Dán Királyság és a Német Szövetségi Köztársaság közös tervét illetően, mely szerint hatalmas kábelhíd épülne a jelenleg jól működő kompszolgáltatással összekötött német Fehmarn-sziget és a dániai Lolland között.
   A tervek alapján várhatóan a Közép-Európa és Skandinávia között zajló forgalom erre a hídra terelődik.
Ugyanakkor ezen a területen hatalmas csapatokban összesen évi 90 millió vándormadár száll át Skandináviából a Wadden-tenger felé, többek között vagy 20 000 ragadozó, 300 000 pehelyréce, 50-80 000 örvös és apácalúd.
Tehát az építkezés Észak-Európa egyik legfontosabb vándorlási útvonalát érintené.
   A BirdLife németországi partnerszervezete, a NABU szóvivője, Ingo Ludwichowski szerint "létfontosságú, hogy a további tervek előtt megfelelő hatástanulmány készüljön. A jelenlegi megvalósíthatósági tanulmány csak korlátozottan foglalkozik a vándormadarakra gyakorolt hatással. Ezidáig nem készült az EU élőhelyvédelmi irányelve szerinti vizsgálat, pedig az érintett terület részben ez Európai Unió jogszabályai értelmében védett különleges természetmegőrzési területen, illetve annak közvetlen közelében fekszik."
   A szervezet aggodalmát fejezte ki a veszélyeztetett tengeri emlősökre, így az itt élő fókákra és barna delfinekre gyakorolt várható hatásokkal kapcsolatban is. "Bármilyen építési munkálat súlyosan érintené a populációkat, és az építés következtében a tengeráramlásban bekövetkező változások is káros hatással lennének a terület tengeri élővilágára" - tette hozzá a szóvivő.
   A NABU véleménye szerint a beruházás gazdasági szempontból se védhető. A közelmúlt európai híd- és alagútépítési tapasztalatai azt mutatják, hogy a tőkebefektetés (ebben az esetben mintegy 5,2 milliárd euró) úthasználati díjon keresztüli refinanszírozása közép és hosszú távon sem járhat sikerrel, amennyiben más közlekedési módozatot is lehet választani, és ebben az esetben biztosított a megbízhatóan működő kompösszeköttetés. Tehát az állami támogatás a központi költségvetés számára még sokáig hatalmas terhet jelentene.
   A NABU a tervezett projekt ellen e-mailes tiltakozó kampányt indított, amelyben az élőhely megőrzésével kapcsolatos jogi kötelezettségek betartására szólítják fel az érintett országok döntéshozóit. A petíció több nyelven is elérhető a http://www.nein-zur-beltquerung.de oldalon.

 
 
- Copyright Nimfea TE 2001. - Design by LUPUS -