Természetkárosító híd Németország és Dánia között
Az Európai Unió, Dánia és Németország híd építését
tervezi Észak-Európa egyik legfontosabb madárvonulási útján.
A beruházás igen súlyos következményekkel járna évente mintegy
90 millió madár vonulására, valamint a tengeri élővilágra,
így az Északi-tengerben élő fókákra és barna delfinekre is.
A természetvédők aggodalmukat fejezik ki az Európai
Unió, a Dán Királyság és a Német Szövetségi Köztársaság közös
tervét illetően, mely szerint hatalmas kábelhíd épülne a jelenleg
jól működő kompszolgáltatással összekötött német Fehmarn-sziget
és a dániai Lolland között.
A tervek alapján várhatóan a Közép-Európa és
Skandinávia között zajló forgalom erre a hídra terelődik.
Ugyanakkor ezen a területen hatalmas csapatokban összesen
évi 90 millió vándormadár száll át Skandináviából a Wadden-tenger
felé, többek között vagy 20 000 ragadozó, 300 000 pehelyréce,
50-80 000 örvös és apácalúd.
Tehát az építkezés Észak-Európa egyik legfontosabb vándorlási
útvonalát érintené.
A BirdLife németországi partnerszervezete, a
NABU szóvivője, Ingo Ludwichowski szerint "létfontosságú,
hogy a további tervek előtt megfelelő hatástanulmány készüljön.
A jelenlegi megvalósíthatósági tanulmány csak korlátozottan
foglalkozik a vándormadarakra gyakorolt hatással. Ezidáig
nem készült az EU élőhelyvédelmi irányelve szerinti vizsgálat,
pedig az érintett terület részben ez Európai Unió jogszabályai
értelmében védett különleges természetmegőrzési területen,
illetve annak közvetlen közelében fekszik."
A szervezet aggodalmát fejezte ki a veszélyeztetett
tengeri emlősökre, így az itt élő fókákra és barna delfinekre
gyakorolt várható hatásokkal kapcsolatban is. "Bármilyen
építési munkálat súlyosan érintené a populációkat, és az építés
következtében a tengeráramlásban bekövetkező változások is
káros hatással lennének a terület tengeri élővilágára"
- tette hozzá a szóvivő.
A NABU véleménye szerint a beruházás gazdasági
szempontból se védhető. A közelmúlt európai híd- és alagútépítési
tapasztalatai azt mutatják, hogy a tőkebefektetés (ebben az
esetben mintegy 5,2 milliárd euró) úthasználati díjon keresztüli
refinanszírozása közép és hosszú távon sem járhat sikerrel,
amennyiben más közlekedési módozatot is lehet választani,
és ebben az esetben biztosított a megbízhatóan működő kompösszeköttetés.
Tehát az állami támogatás a központi költségvetés számára
még sokáig hatalmas terhet jelentene.
A NABU a tervezett projekt ellen e-mailes tiltakozó
kampányt indított, amelyben az élőhely megőrzésével kapcsolatos
jogi kötelezettségek betartására szólítják fel az érintett
országok döntéshozóit. A petíció több nyelven is elérhető
a http://www.nein-zur-beltquerung.de
oldalon.