Egyesületünk bemutatása Tagszervezeteink bemutatása Programjaink ismertetése Egyesületünk kiadványai Támogatóink Partnereink linkjei Elérhetõségeink Vissza  a főoldalra

 

Egészségtelen iskolakörnyezet?

  Egyre több olyan bolt illetve reklám található az iskolák környékén, melyek növekvő vásárlásra, egészségtelen életmód folytatására ösztönzik a könnyen befolyásolható, iskolás gyermekeket. Az oktatási intézmények környékén gombaként szaporodó trafikok, kisboltok chips és gumicukor kínálata az egészséges és tudatos életmódot közvetítők egyik legnagyobb ellensége.

  A mai egészségtelen, rohanó világban egyre nagyobb hangsúlyt próbálnak mind a szülők, mind a környezettudatos pedagógusok az egészséges életmódra fektetni. Ezt azonban a reklámok, az elérhető, iskolák melletti boltok, trafikok sajnos könnyen ellensúlyozzák, így ez a feladat egyre nehezebb. Nem könnyíti meg a helyzetet a jogi szabályozás kuszasága, a kiskapuk megléte sem, ha valaki mégis fellépne az iskolák környékén, vagy az iskolában fellelhető egészségtelen élelmiszerek illetve az ezeket reklámozók ellen.

Az alábbi összeállítást a Reflex Jogsegélynek köszönhetjük:

Az iskolában történő reklámtevékenységet a most hatályba lépett új „reklámtörvény„

(sajnos) így szabályozza (2008. évi. XLVIII.törvény):

8.§ (4) Gyermekjóléti alapellátást és gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézményben, óvodában, általános iskolában és általános iskolai tanulókat fogadó kollégiumban tilos a reklámtevékenység. E tilalom nem vonatkozik az egészséges életmódra és a környezet védelmére neveléssel összefüggő, továbbá a közéleti és kulturális tevékenység vagy esemény, valamint az oktatási tevékenység reklámjára, valamint az ilyen tevékenységet folytató, illetve ilyen eseményt szervező vagy annak megvalósulásához bármilyen formában hozzájárulást nyújtó vállalkozás nevének, védjegyének vagy egyéb megjelölésének az adott tevékenységgel, eseménnyel közvetlenül összefüggő megjelenítésére.

Az iskolák (200 m-es) körzetében az alábbi reklám- illetve kereskedelmi tevékenységeket tiltanak az egyes jogszabályok:

Reklámtiltás ((2008. évi. XLVIII.törvény):

18.§ (2) Tilos közzétenni alkoholtartalmú ital reklámját

a) sajtótermék első borítólapjának külső oldalán, illetve - honlap esetén - a nyitó oldalon,

b) színházban vagy moziban 20 óra előtt, illetve gyermek-, illetve fiatalkorúak számára készült műsorszámot közvetlenül megelőzően, annak teljes időtartama alatt és közvetlenül azt követően,

c) egyértelműen játék céljára szánt terméken és annak csomagolásán, és

d) közoktatási és egészségügyi intézményben, továbbá ilyen intézmény bejáratától légvonalban mért kétszáz méteres távolságon belül szabadtéri reklámhordozón.

Az üzletek működéséről és belkereskedelmi tevékenységek folytatásáról szóló

4/1997. ( I.22,) Korm.sz. rendelet

14. § (1) Szexuális terméket közterületen vagy kirakatban elhelyezni, közszemlére tenni tilos.

(2) Nevelési, nevelési-oktatási, gyermek- és ifjúságvédelmi intézmény, valamint vallás gyakorlására szolgáló egyházi létesítmény bármely bejáratától számított 200 méteres közúti (közterületi) távolságon belül szexuális terméket értékesítő üzlet nem működhet.

A hasonló című 133/2007. (VI.13.) Korm.sz. rendelet

15. § (1) Tilos a melegkonyhás vendéglátó üzlet kivételével szeszes italt kimérni az alsó- és középfokú oktatási, egészségügyi, gyermek- és ifjúságvédelmi intézmény bármely bejáratától számított 200 méteres közúti (közterületi) távolságon belül.

1991. évi XXXIV. törvény a szerencsejátékok szervezéséről:

26.§ (12) Az I. kategóriába tartozó játéktermet 18 éven aluliak nem látogathatják, a II. kategóriába tartozó játékteremben pedig pénznyerő automatán nem játszhatnak. Ifjúsági, gyermek-, oktatási vagy nevelési intézmény, ifjúsági klub, továbbá egyházi, illetőleg egészségügyi intézmény 200 méteres körzetében I. kategóriába tartozó játékterem nem működhet.

 

 
- Copyright Nimfea TE 2001. - Design by LUPUS -