Egészségtelen
iskolakörnyezet?
Egyre több olyan bolt illetve reklám található az iskolák
környékén, melyek növekvő vásárlásra, egészségtelen életmód
folytatására ösztönzik a könnyen befolyásolható, iskolás gyermekeket.
Az oktatási intézmények környékén gombaként szaporodó trafikok,
kisboltok chips és gumicukor kínálata az egészséges és tudatos
életmódot közvetítők egyik legnagyobb ellensége.
A mai egészségtelen, rohanó világban egyre nagyobb hangsúlyt
próbálnak mind a szülők, mind a környezettudatos pedagógusok
az egészséges életmódra fektetni. Ezt azonban a reklámok,
az elérhető, iskolák melletti boltok, trafikok sajnos könnyen
ellensúlyozzák, így ez a feladat egyre nehezebb. Nem könnyíti
meg a helyzetet a jogi szabályozás kuszasága, a kiskapuk megléte
sem, ha valaki mégis fellépne az iskolák környékén, vagy az
iskolában fellelhető egészségtelen élelmiszerek illetve az
ezeket reklámozók ellen.
Az
alábbi összeállítást a Reflex Jogsegélynek köszönhetjük:
Az iskolában történő reklámtevékenységet
a most hatályba lépett új „reklámtörvény„
(sajnos) így szabályozza (2008. évi.
XLVIII.törvény):
8.§ (4) Gyermekjóléti alapellátást és
gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézményben, óvodában,
általános iskolában és általános iskolai tanulókat fogadó
kollégiumban tilos a reklámtevékenység. E tilalom nem vonatkozik
az egészséges életmódra és a környezet védelmére neveléssel
összefüggő, továbbá a közéleti és kulturális tevékenység vagy
esemény, valamint az oktatási tevékenység reklámjára, valamint
az ilyen tevékenységet folytató, illetve ilyen eseményt szervező
vagy annak megvalósulásához bármilyen formában hozzájárulást
nyújtó vállalkozás nevének, védjegyének vagy egyéb megjelölésének
az adott tevékenységgel, eseménnyel közvetlenül összefüggő
megjelenítésére.
Az iskolák (200 m-es) körzetében
az alábbi reklám- illetve kereskedelmi tevékenységeket tiltanak
az egyes jogszabályok:
Reklámtiltás ((2008. évi. XLVIII.törvény):
18.§ (2) Tilos közzétenni alkoholtartalmú
ital reklámját
a) sajtótermék első borítólapjának külső
oldalán, illetve - honlap esetén - a nyitó oldalon,
b) színházban vagy moziban 20 óra előtt,
illetve gyermek-, illetve fiatalkorúak számára készült műsorszámot
közvetlenül megelőzően, annak teljes időtartama alatt és közvetlenül
azt követően,
c) egyértelműen játék céljára szánt
terméken és annak csomagolásán, és
d) közoktatási és egészségügyi intézményben,
továbbá ilyen intézmény bejáratától légvonalban mért kétszáz
méteres távolságon belül szabadtéri reklámhordozón.
Az üzletek működéséről és belkereskedelmi
tevékenységek folytatásáról szóló
4/1997. ( I.22,) Korm.sz. rendelet
14. § (1) Szexuális terméket közterületen
vagy kirakatban elhelyezni, közszemlére tenni tilos.
(2) Nevelési, nevelési-oktatási,
gyermek- és ifjúságvédelmi intézmény, valamint vallás gyakorlására
szolgáló egyházi létesítmény bármely bejáratától számított
200 méteres közúti (közterületi) távolságon belül szexuális
terméket értékesítő üzlet nem működhet.
A hasonló
című 133/2007. (VI.13.) Korm.sz. rendelet
15. § (1) Tilos a melegkonyhás vendéglátó
üzlet kivételével szeszes italt kimérni az alsó- és középfokú
oktatási, egészségügyi, gyermek- és ifjúságvédelmi intézmény
bármely bejáratától számított 200 méteres közúti (közterületi)
távolságon belül.
1991. évi XXXIV. törvény a szerencsejátékok
szervezéséről:
26.§ (12) Az I. kategóriába
tartozó játéktermet 18 éven aluliak nem látogathatják, a II.
kategóriába tartozó játékteremben pedig pénznyerő automatán
nem játszhatnak. Ifjúsági, gyermek-, oktatási vagy nevelési
intézmény, ifjúsági klub, továbbá egyházi, illetőleg egészségügyi
intézmény 200 méteres körzetében I. kategóriába tartozó játékterem
nem működhet.