A helyi termelők garanciája: a kommunikáció
Mára az emberek kezdik észrevenni, hogy a globalizált kereskedelmi struktúrán kívül is van lehetőség mindennapi élelmiszereink beszerzésére, például a helyi termelők piacán. Azonban itt sem minden arany, ami fénylik, mert elvárásokkal kell lennünk a helyi termelők irányába is.
Mik lehetnek ezek az elvárások? Elsősorban a termék eredete. Piaci körülmények között megvan az a lehetőség, hogy személyes beszélgetésbe elegyedjünk az árusítóval, megtudhatjuk, honnan, milyen körülmények közül származik terméke, így bizonyosodva meg afelől, hogy nem a nagybani felturbózott árukat, hanem kiskerti, kétkezi munkából származó zöldséget, gyümölcsöt van módunkban megvásárolni.
Másik dolog, hogy a termékek minőségben is megüssenek egy minimális mércét. Az elvárás nem egy ládányi egyforma méretű, egyformán piros alma, hanem, hogy ár- érték arányában elfogadható árukat bocsássanak a vásárlók elé. Harmadik megemlítendő dolog, a környezettudatosság. Aki helyi piacon vásárol feltételezhetően már egy felvilágosultabb világszemlélettel rendelkező személy, akinek nemcsak az egészséges, fogyasztható élelmiszerre van igénye, hanem arra a tudatra is, hogy döntéseivel a környezetvédelem irányába is tesz valamit, ilyen valami például, hogy a helyi termelők piacán a térségben megtermelt árukat van módunkban beszerezni, így a szállítással járó környezetterhelés minimális.
Mi lehet még? Például, hogy feltételezzük a helyi termelőkről, hogy nem műtrágyázza, permetezi olyan nagymértékben terményeit, vagy nem termel akkora mennyiségű csomagolóanyag hulladékot, mint egy multinacionális cég, és bár nem láthatunk bele a háttérmunkálatokban, de reméljük a fóliasátor maradványokat, feleslegessé vált göngyölegeket nem a kertben, vagy a kályhában égetik el. Utolsó sorban megemlíteném a kommunikációra való hajlamot, a termelőnek is tudnia kell, hogy az ő érdeke vásárlói felé kommunikálni, hogy termékei megbízhatóak, és mindig korrekt kiszolgálásra, megfelelő ár-érték arányra számíthat nála, az, aki őt választja. Mindezek alapja, hogy emberi kapcsolatokat alakítunk ki az árusokkal, és bár lehet, ez furcsán hangzik, de a multik még arról is leszoktattak minket, hogy egy pár kedves szót váltsunk azokkal az emberekkel, akikkel mindennapi, sietős bevásárlásaink során találkozunk.
A helyi termékek vásárlása társadalmi kapcsolatok kialakításában is hasznosnak bizonyul, nem csak azért, mert így információkhoz jutunk a termékekről, hanem mert mindenki napját szebbé varázsolhatja egy-egy jó kívánság, egy jó beszélgetés.