Sallai
R. Benedek beszámolója
a KAC közcélú "B" keretben szerzett tapasztalatairól
A 2002. évi országos találkozó választott
megtisztelően magas aránnyal két évre a KAC közcélú "B"
keretbe, mint civil delegáltat, a múlt évi munkámat követőem,
amit sajnálatos nézeteltérés zárt a keretkoordinátor dr. Tardy
János helyettes-államtitkár úrral. Ez az incidens sajnos a keret
alakuló ülésére is rányomta bélyegét, hiszen több alkalommal emlegette
fel Tardy úr szerencsétlenül értelmezett beszámolómat, amit a
mozgalom felé készítettem.
Ennek ellenére viszonylag jó hangulatú munkával kezdődött meg
május elején a kétnapos bírálat. Ezt megelőzően egy napon néztük
át a pályázatokat Haraszthy Lászlóval, akivel egyeztettünk is
véleményünket, hogy többnyire hasonló álláspontot képviseljünk
az ülésen. Haraszty László hozzám hasonlóan kritikus volt a pályázatok
tartalmát illetően, és véleményemet csiszolva többször diplomatikusabban
tolmácsolta a bizottság felé. Azt hiszem, hogy jó munkakapcsolattal,
konstruktívan kezeltük egymás véleményét, aminek köszönhetően
a bizottság is jól elfogadta álláspontunkat. Haraszthy László
segítségét a bizottsági munkában, tapasztalatainak átadását ezúton
is megköszönöm, hiszen nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy tőle
független, önálló, de akaratlanul is azonos értékrendű véleményt
alakíthattam ki.
A bizottság teljes kerete nagyjából
589 millió forint körül mozgott, amiből valamivel több, mint 290
milliós összegről döntött a bizottság. A másik fele a keret-koordinátor
szabad felhasználású kerete, aminek jelenlegi állásáról sajnos
nem tudok, ennek megfelelően jelen beszámolómat a bizottsági hatáskörben
felhasznált pénzekre összpontosítom.
Benyújtott pályázatok:
Annak ellenére, hogy nagyon korai volt a beadási határidő, annak
ellenére, hogy ahhoz képest nagyon későn lett meghirdetve a kiírás,
nagyon sok pályázat érkezett be a kerethez feldolgozásra, közel
másfélszer több, mint 2001-ben. Sajnos a feldolgozási folyamat
nagyon lassan haladt, ami döntősen hozzájárult a lassú elbíráláshoz.
A beadott pályázatok között mindenféle szektor képviseltette magát,
az alábbi arányban:
Szektor
|
darab
|
%-osan
|
Önkormányzatok pályázatai:
|
16
|
3 %
|
Vállalatok, vállalkozások:
|
47
|
8 %
|
Civil szervezetek:
|
151
|
26 %
|
Nemzeti park igazgatóságok:
|
306
|
53 %
|
Iskolák, oktatási intézmények:
|
15
|
3 %
|
Egyéb (múzeum, magánszemély
stb.):
|
41
|
7 %
|
Mindösszesen:
|
|
100
%
|
A különböző
szektorokon belül is jelentősen eltértek egymástól a pályázatok,
mind tartalom, mind színvonal tekintetében. Összességében úgy
érzem, hogy azért a civilek
pályázatai voltak talán a legjobbak, míg a nemzeti parkoké ingadozott
leginkább a nagyon jó pályázattól a drámaian
gyengéig. A nemzeti parkok között is jelentős különbségek
voltak, hiszen volt, aki 14 pályázatot adott be csupán, míg volt
aki több, mint dupla annyit.
Nagyon fontos figyelembe
venni a pályázatok tartalma tekintetében, hogy ez az egyetlen
keret, ami konkrét természetvédelmi
beavatkozásokat támogat, éppen ezért ennek mindenképpen prioritást
volt kívánatos biztosítani, annak ellenére, hogy szerencsétlen
módon ez a pályázati kiírásból nem derült ki, és az egészen bő
lére volt engedve. A pályázatok
eloszlása témák szerint a következő szerint alakult (a témák szerinti
elosztás összes száma azért több, mint fenti táblázatban, mert
néhány téma esetleg két területet is érintett):
Pályázat témája
|
darab
|
%-osan
|
Élővilág-védelem:
|
58
|
10 %
|
Élőhely-védelem:
|
132
|
22 %
|
Tanösvény, oktatóközpont:
|
55
|
9 %
|
Kiadványok (könyv, CD, szórólap):
|
77
|
13 %
|
Beszerzés – csak eszköz:
|
47
|
8 %
|
Kutatás, tervezés, felmérés:
|
138
|
24 %
|
Egyéb szemléletformálás (film,
kiállítás, rendezvények stb.):
|
36
|
6 %
|
Egyéb (karbantartás, bányászati
emlékek, munkanélküliek foglalkoztatása stb.):
|
45
|
8 %
|
Mindösszesen:
|
|
100
%
|
Az értékelés:
Igazából a teljes
bizottság egyetlen alkalommal sem volt együtt, de civilként minden
ülésen ott voltunk. Fontos hangsúlyozni, hogy
a kilencfős bizottságot tekintetbe véve jelentős
kisebbségben voltunk – mint civilek, hiszen a keret-koordinátor
mellett két beosztottja is jelen volt (élővilág-védelmi és tájvédelmi
főosztályvezető), valamint a KöM kabinetfőnöke. Továbbá két botanikus
professzor, akadémikus valamint
egy geológus professzor-asszony képviselte az akadémiai szektort.
A bizottság munkája
gyakorlatban úgy működött, hogy Tardy úr felolvasta szekértő munkatársainak
javaslatát, és bizottság azt megvitatta. Szakmai kérdésekben a
biodiverzitás-védelem mellett nagyon jó szövetségeseket találtunk,
de ennek ellenére Tardy úr véleménye néhányszor meghatározó volt
a bizottság ellenére. Az olyan demokratikus eszközöket, mint a
szavazás, sajnos csak nagyon ritkán gyakoroltuk, hiszen bár
többnyire konszenzusos döntés volt, de azért néhány alkalommal
az szerencsés lett volna, mert az elhangzott véleményeket a keret-koordinátor
foglalta össze, és ő döntése hozta meg a végső eredményt.
Voltak előzetesen
egyeztetett álláspontok a döntést megelőzően. Ezek néhol sajnos
kedvezőtlenül érintettek civil pályázatokat is, azonban a következetesség
miatt ez elkerülhetetlen volt. Ilyen volt az, hogy magánszemélyek
és vállalkozások pályázatai pl. háttérbe szorítjuk a természetvédelmi
céllal létrejött intézmények,
szervezetek mögött, vagy az, hogy idei évben gyümölcsösökkel kapcsolatos
projekteket a bizottság nem támogat, vagy a flóraidegen agresszív
gyomfa fajok irtását előtérbe helyezi, azt, hogy kutatást, csak
meghatározott természetvédelmi céllal támogat
stb. Mindezek ellenére minden esetben egyedi döntést alkalmaztunk
több tényezőt is figyelembe véve.
Mindenképpen fontos
ismételten hangsúlyoznom, hogy sok esetben teljes konszenzusos
döntés született, kisebb százalékban ütköztek csupán a nézetek.
Pályázati döntések:
A nyertes pályázatok eloszlása
a következőképpen alakult:
Szektor
|
Darab
|
%-osan
|
Önkormányzatok pályázatai:
|
3
|
1 %
|
Vállalatok, vállalkozások:
|
13
|
6 %
|
Civil szervezetek:
|
72
|
31 %
|
Nemzeti park igazgatóságok:
|
133
|
55 %
|
Iskolák, oktatási intézetek:
|
9
|
4 %
|
Egyéb (múzeum, magánszemély
stb.):
|
6
|
3 %
|
Mindösszesen:
|
|
100 %
|
Ugyanez tartalmilag:
Pályázat témája
|
darab
|
%-osan
|
Élővilág-védelem:
|
37
|
15 %
|
Élőhely-védelem:
|
78
|
32 %
|
Tanösvény, oktatóközpont:
|
19
|
8 %
|
Kiadványok (könyv, CD, szórólap):
|
24
|
10 %
|
Beszerzés – csak eszköz:
|
19
|
8 %
|
Kutatás, tervezés, felmérés:
|
41
|
17 %
|
Egyéb szemléletformálás (film,
kiállítás, rendezvények stb.):
|
11
|
4 %
|
Egyéb (karbantartás, bányászati
emlékek, munkanélküliek foglalkoztatása stb.):
|
14
|
6 %
|
Mindösszesen:
|
|
100 %
|
Tapasztalatok:
Nagyon nehéz megfelelő
következtetéseket megfogalmaznom
a döntést követően. Néhány tekintetben vitathatatlan
eredményt sikerült elérni, hiszen a civil nyertesek arányai pl.
a beadottakhoz képest növekedtek, mint ahogy a konkrét természetvédelmi
tevékenységek (élővilág-, élőhely-védelem)
aránya is javult. Ennek ellenére ezen döntések nem tükrözik korántsem
azt, hogy mely ügyek mellett álltunk ki sajnos sikertelenül, és
mely ügyek ellen próbáltunk fellépni szintén sikertelenül. Volt
több dolog, amivel nem értettünk egyet, de el kellett fogadnunk
a többség döntését.
A beadott pályázatok
és elnyert pályázatok közötti döntéseket mutatják az alábbi táblázatok:
Szektor
|
Beadott
%-osan
|
Elnyert
%-osan
|
Önkormányzatok pályázatai:
|
3 %
|
1 %
|
Vállalatok, vállalkozások:
|
8 %
|
6 %
|
Civil szervezetek:
|
26 %
|
31 %
|
Nemzeti park igazgatóságok:
|
53 %
|
55 %
|
Iskolák, oktatási intézmények:
|
3 %
|
4 %
|
Egyéb (múzeum, magánszemély
stb.):
|
7 %
|
3 %
|
Mindösszesen:
|
100
%
|
100
%
|
Pályázat témája
|
Beadott %-osan
|
Elnyert %-osan
|
Élővilág-védelem:
|
10 %
|
15 %
|
Élőhely-védelem:
|
22 %
|
32 %
|
Tanösvény, oktatóközpont:
|
9 %
|
8 %
|
Kiadványok (könyv, CD, szórólap):
|
13 %
|
10 %
|
Beszerzés – csak eszköz:
|
8 %
|
8 %
|
Kutatás, tervezés, felmérés:
|
24 %
|
17 %
|
Egyéb szemléletformálás (film,
kiállítás, rendezvények stb.):
|
6 %
|
4 %
|
Egyéb (karbantartás, bányászati
emlékek, munkanélküliek foglalkoztatása stb.):
|
8 %
|
6 %
|
Mindösszesen:
|
100
%
|
100
%
|
Azt hiszem, hogy
a legnagyobb gondot az jelentette, hogy az erre a célra szánt
két nap kevésnek bizonyult a döntésekre, illetve a két nap nem
feltétlenül hatékonyan lett kihasználva, és az emiatti sietség
a második nap késő estéjén
egyre inkább éreztette hatását.
A “B” keret és
a civilek eredményei:
Jómagam úgy érzem,
hogy jelenlétemmel elsősorban a természetvédelem érdekeit kellett
védenem és szemelőt tartanom minden egyes döntésnél, és rögtön
ezt követően kiállnom az engem delegáló civilek érdekei mellett.
Sajnos a keret pénzkeretei, valamint a bizottság összetétele erre
váltózó lehetőséget adott. Amikor a pályázati témák összhangban
voltak a bizottság eredeti célkitűzéseivel, akkor mindez simán
ment, azonban néhány esetben
a talán más kereteknél ismert méltányossági döntést kellett alkalmazni,
amikor nagyon jól dolgozó szervezet, nagyon jó programokkal egy
kevésbé szerencsés programra pályázott.
Többségében a mozgalomban
jól ismert szervezetek nyertek
legalább egy-egy programjukra támogatást, és csak egy-kettő kevéssé
ismert civil volt, akinek sajnos nem sikerült
támogatni a programját.
Azt talán javaslatként
elmondható, hogy ehhez a kerethez három-négy pályázatnál többet
nem igen érdemes beadni, és az
osztható összegek átlagban 500 ezer és 3 millió forint között
mozognak tevékenységtől függően, szervezetenként.
Ettől csak nagyon ritkán tért el a bizottság. A legeredményesebben
szerintem az szerepelhet, aki valóban konkrét természetvédelmi
tevékenységet végez, és két három program-ötletet is bead.
Természetesen a legeredményesebben
szereplő szervezet az MME volt,
azonban fontos hangsúlyozni, hogy konszenzusos bizottsági javaslatra,
Haraszthy László tartózkodása mellett, olyan programokra, amelyeket
évek óta országosan az MME
koordinál, és hazai viszonylatban prioritást élveznek különböző
nemzetközi kötelezettségei miatt hazánknak,
mint pl. a parlagi sas, kerecsen, túzok, parlagi vipera védelem.
Összességében kétes
érzésekkel de valamilyen szintem megnyugodva zártam az idei évi
munkát a bizottságban. Kétes érzésekkel azért, mert a döntések
között volt néhány olyan, aminek szerintem semmi keresnivalója
nem volt a nyertesek között, és nem tudtam az ellen tenni, hogy
nem legyen ott, és megnyugodva azért, mert úgy érzem, hogy amit
lehetett megtettünk annak érdekében,
amit a kitűzött két cél szolgálata érdekében (a természetvédelem
ügye, és a civilek érdekképviselet) megtehettünk.
Sajnos az itt rendelkezésre
álló helyen bővebben nem áll módomban az egyébként előre elkészített
diagramokat és további táblázatokat (pl. az NP igazgatóságok szerepléséről)
közölnöm, azokat igyekszem minél előbb intereten közzétenni.
Sallai R. Benedek
Vissza
a lap tetejére
|