Egyezmény az európai vadon élő növények, állatok és természetes élőhelyeik
védelméről
Az 1979 szeptemberében Bernben (Svájc) elfogadott egyezmény 1982.
június 1-én lépett hatályba, miután 5 állam ratifikálta. Jelenlegi
szerződő felei az Európa Tanács 40 tagállama, valamint Burkina Faso,
Marokkó, Szenegál, Tunézia és az Európai Közösség.
Hazánk csatlakozása
A csatlakozási okiratot az Európa Tanács főtitkáránál 1989-ben
helyezték letétbe, az egyezményt a Magyar Közlöny 1990. évi 64. számában
tették közzé. Magyarország a letétbe helyezéskor fenntartásokkal élt
bizonyos fajok védelmére, valamint befogásának és elejtésének módjára
vonatkozóan. Bár az egyezmény 1990-ben életbe lépett Magyarországon,
azóta sem lett törvényben kihirdetve,
illetve a végrehajtási rendelet sem készült el.
Célkitűzés
Az egyezmény alapvető célkitűzése a vadon élő állat- és növényfajok
és élőhelyeik védelme, különös figyelemmel a veszélyeztetett fajokra
(beleértve a vonuló fajokat is) és élőhelyekre, valamint ezek védelme
érdekében az országok közötti együttműködés elősegítése.
Az első regionális természetvédelmi egyezmény létrejöttéhez az a felismerés
vezetett, hogy a fajok védelmét csak az élőhely megőrzése tudja biztosítani.
Ennek szellemében az Európa Tanács égisze alatt született egyezmény
nyitott más, akár afrikai országok felé is, hiszen a vándorló fajok
a migrációs útvonaluk egészén, szaporodó, táplálkozó és pihenőhelyeiken
egyaránt védelmet élveznek.
Kötelezettségek
Az egyezmény előírja, hogy a részes államoknak meg kell tenniük
a „megfelelő és szükséges” intézkedéseket az állat- és növényvilág
élőhelyeinek védelmére, különösen azon fajok esetében, amelyeket az
egyezmény I. és II. függeléke felsorol.
I. függelék: Felsorolja azokat a védett növényfajokat, amelyeket tilos
szándékosan szedni, gyűjteni, vágni, gyökerestől kiásni, és amelyek
élőhelyét tilos megzavarni;
II. függelék: Az itt szereplő, fokozottan védett állatfajokat tilos
befogni, szándékosan elpusztítani vagy tartani, illetve az állatot
vagy élőhelyét bármilyen módon megzavarni.
III. függelék: Védett állatfajok, melyek kihasználása (vadászata,
kereskedelme) bizonyos keretek között megengedhető. A használat korlátozásáról
(pl. a tilalmi időszak, a kereskedelmi célú tartás, szállítás szabályozása)
a részes felek külön rendelkeznek;
IV. függelék: tiltott pusztító, befogási eszközök és módszerek (pl.
mérgek, robbanóanyagok, motoros járműről történő vadászat).
Az egyezmény kiemelten kötelezi a részes feleket a vadon élő
állat- és növényfajok – különösen az I. és II. függelékben szereplők
– élőhelyeinek védelmére. Az egyezmény kimondja azt is, hogy minden
veszélyeztetett természetes élőhelyet védeni kell, tekintet nélkül
arra, milyen fajoknak ad otthont.
A részes államok azt is vállalják, hogy erőfeszítéseiket az élőhelyek
védelme érdekében összehangolják, különös tekintettel a határterületekre,
illetve a vonulási útvonalakra. Ennek érdekében elősegítik a kutatás,
tájékoztatás és egyéb területeken való együttműködést.
Ösztönzik továbbá az őshonos, vadon élő fajok újbóli visszatelepítését
és szigorúan ellenőrzik a nem őshonos fajok betelepítését.
A részes feleknek kétévenként részletes jelentést kell készíteniük
az egyezmény mellékleteiben szereplő fajokkal és (vadászati, halászati
stb.) módszerekkel, az élőhelyek védelmével kapcsolatban tett kivételekről,
illetve négyévenként nem kötelező általános jelentést lehet benyújtani
az egyezmény végrehajtására vonatkozó hazai jogszabályokról, az élőhelyvédelem
megvalósulásáról, az egyezmény mellékleteiben felsoroltak közül az
ország területén előforduló fajokról és azok helyzetéről, a jelentősebb
védelmi programokról, a fontosabb kiadványokról (pl. vörös könyv)
stb.
Az egyezmény működése
Az egyezmény titkárságának teendőit az Európa Tanács Titkársága
látja el. A megvalósítást az évente találkozó Állandó Bizottság követi
nyomon. A bizottság megvizsgálja a függelékek módosításának szükségességét,
áttekinti az egyezmény végrehajtásáról szóló nemzeti jelentéseket,
átfogó munkaprogramot dolgoz ki. Eddig 90 ajánlást (ezek közül a parlagi
vipera élőhelyéről szóló ajánlás vonatkozik hazánkra) és 7 határozatot
hozott, valamint rendszeresen szervez munkacsoportokat, képzéseket.
Az egyezmény részeseinek kezdeményezésére kezdődött meg a Berni Egyezmény
rendelkezéseinek megfelelően kiválasztott különleges természetvédelmi
jelentőségű területekből (Areas of Special Conservation Interest,
ASCI) álló Pán-európai Ökológiai Hálózat (EMERALD) kialakítása. Az
ASCI területek kijelölését az egyezmény 16. ajánlásában megfogalmazott
kritériumok alapján szakértői munkacsoportok végzik. Különleges jelentősége,
hogy létrehozásával Európa teljes területén kialakítható a természetvédelmi
szempontból jelentős területek hálózata. A hálózat funkciója és szerkezete
tekintetében nagyon hasonlít az Európai Unió Natura 2000 hálózatához,
így az Európai Unió tagállamaiban az ASCI területek egyúttal a Natura
2000 hálózat részei is. Az Európai Unióhoz nem csatlakozott államokban
különösen nagy jelentősége van az egyezménynek, illetve az ebből fakadó
kötelezettségnek az összefüggő ökológiai hálózat kijelölésére.
További információ:
www.coe.int/t/e/cultural_co-operation/environment/nature_and_biological_diversity/Nature_protection/
Kapcsolattartó:
Az egyezmény hazai feladatainak végrehajtását a Környezetvédelmi
és Vízügyi Minisztérium Természetvédelmi Hivatala és a nemzeti park
igazgatóságok látják el. A koordinációért és a nemzetközi kapcsolattartásért
a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Nemzetközi Természetvédelmi
Egyezmények Osztálya a felelős.
Czirák Zoltán
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Nemzetközi Természetvédelmi
Egyezmények Osztálya
Budapest, 1121 Költő u. 21.
Telefon: 1/395-6857, fax: 1/275-4505