Egy-egy jeles környezetvédelmi napról való megemlékezésül, vagy épp csak bázistoborzásul, még mindig eredményes és a gyerekek körében nagy érdeklődésre számot tartó rendezvény egy akadályverseny. A játékos, ügyességi feladatok és a tudásszint fejlesztő tesztek hangulatos környezetben kiváló lehetőséget nyújtanak környezeti nevelés célok elérésére.
Az alábbi feladatsorokat cserkészcsapatokon teszteltük, de kiváló eredményt és nagy érdeklődést sikerült velük elérni a "civilek" között is.
Az első rész ügyességi játékos feladatokat tartalmaz, míg a második könnyen kifénymásolható feladatsorokat. Fontos, hogy változatosan állítsuk össze az állomásokat, és megfelelő állomásvezetőket biztosítsuk a gördülékeny lebonyolódás érdekében.
Ha van rá mód, utolsó akadálynak be lehet iktatni az alábbi feladatok után egy közös főzést is.
Állomások telepítése
Mindenképpen igyekezzünk a versenyt természetes környezetben tartani. Célszerű a "forgószínpad" elrendezés, melyet a versenyzők egy zárt pálya mentén járnak körbe. Ne terheljük a résztvevőket hosszú távok bejárásával és ne tegyük ki őket eltévedés veszélyének. A pálya javasolt útvonala egyértelmű legyen, használjunk meglévő erdei utakat, ösvényeket, azok híján kreppapír csíkszalagozást (a verseny után szedjük le !), vagy legalább az állomásvezetők egyértelműen igazítsák útba a versenyzőket a következő állomás felé. Az egyes állomások távolságát mérlegeljük. Gondoljunk arra, hogy a versenypálya mentén a természetet fokozott terhelésnek tesszük ki, ezért védett területen csak meglevő utakra telepítsünk akadályokat ! Gondoskodjunk az állomások kényelmes kialakításáról (árnyék, ülőhely, szélvédettség, esővédő tető, írási lehetőség, ivóvíz, étel ellátmány, stb.).
Állomásvezetők
Ha lehetséges, állomásvezetőknek ne felnőtteket, hanem idősebb gyerekeket válasszunk. Állomásonként két fő célszerű: egyik inkább a szakmai résszel foglalkozzon, a másik az "adminisztratív" ügyekkel (versenyzők fogadása, esetleg adatok felvétele, "versenyzői kartonok" kitöltése, időbeosztás, továbbirányítás). Ezek a funkciók természetesen időnként cserélődhetnek. Az állomásvezetőket kb. egy órával az akadályverseny indítása előtt a helyszínre kell kérni, mindegyiknek át kell adni az állomáshoz szükséges felszerelést, és írásban egyértelműen rögzített feladataikat, és megbeszélni a felmerülő kérdéseiket.
Az állomásvezetők után a résztvevőket is tájékoztatni kell a versenyszabályokról, a feladatok jellegéről, a kiértékelés módjáról, az eredményhirdetés helyéről és idejéről, a nyerhető emléklapokról és díjakról. Ha a társaság együtt van a verseny előtt, ez a tájékoztatás szóban is elhangozhat, de célszerűbb a helyszínen előre elkészített tájékoztató plakátot kifüggeszteni.
Feladattípusok
Az akadályverseny során célszerű a szellemi erőfeszítést igénylő elméleti jellegű feladatokat játékos gyakorlati jellegűekkel váltakoztatni, vagy minden állomásra egy elméleti és egy gyakorlati feladatot telepíteni. A könyvünk végén önálló fejezetként mellékelt feladatokon felül lássunk példaként néhány ötletet.
Növényismeret
Állatismeret
Ásvány, kőzet, talajismeret
Ha a résztvevők az akadályverseny helyszínét azonos útvonalon közelítik meg, előre kiadható feladat lehet az útvonal mentén növényminták (levél, termés, virág, stb.), életnyomok (állati maradványok), vagy geológiai tárgyak begyűjtése, melyeket a megfelelő állomásokon jutalompontok elnyerése céljából bemutathatnak.
Mikrovilág
Ha hozzá tudunk jutni egy binokuláris sztereómikroszkóphoz, nagy élményt szerezhetünk a versenyzőknek egy mikroszkópos állomással. A feladat ez esetben is a mikroszkóp alá kerülő tárgyak felismerése, melynek során a gyerekeknek rengeteg lappangó ismerete válik tudatossá a “saját szemmel” szerzett esztétikai élményt is kiváltó észlelések során (pl. csalán törékeny fullánkszőrei, vagy a kullancs horogszakállszerű szájszerve láttán, rácsodálkozva az egymás mellé helyezett cickány és egérállkapocsban a rágcsáló- és ragadozó fogazatok különbségére, vagy amikor rájönnek, hogy a páfránylevél-darab fonákát borító barna gömböcskék tömege nem növénybetegség, sem nem petecsomó, hanem spóratartók halmaza, melyek a napsütés hatására szemünk előtt hasadoznak fel, szertepöfögve a spóraport.)
A versenyzők esélyegyenlőségének biztosítására és fáradságosan gyűjtött és rögzített mikroszkópi tárgyak megóvására jó módszer, ha üreges kupakú műanyag orvosságos dobozok kupaküregét modellgipsszel kiöntve, annak matt fehér felületére ragasztjuk a tárgyakat, majd védelmül ráhúzzuk a hengeres műanyag dobozt. (Fontos a gipsz és a tárgy tökéletes kiszárítása és a műanyagdoboz kifúrása, vagy fenekének levágása a penészedés megakadályozására!) Fehér vagy világos tárgyak jobban érvényesülnek, ha feketére festett gipszre ragasztjuk.
Időbeosztás
Kiértékelés, díjazás
Az akadályversenyen igen különböző jellegű feladatokat kell úgy kiértékelni, hogy végül a résztvevők helyezési sorrendje megállapítható legyen. Ennek legegyszerűbb módja, ha először állomásonként, illetve feladatonként állapítjuk meg a sorrendet (amit a verseny végén az állomásvezetők gyorsan elvégezhetnek). Ezután a helyezési sorszámokat “hibapontnak” tekintve egyszerűen összegezzük és az összegek alapján hirdetjük ki a teljes verseny helyezési sorrendjét. (A legkisebb hibapontszámú az első, a legnagyobb az utolsó helyezett.). Ez a módszer feltételezi az egyes feladatok egyenlő fontosságát, tehát súlyát a végeredményben. Tapasztalatunk szerint a fiatalok örülnek, ha minden résztvevő kap egy-egy emléklapot, melyen neve és helyezési száma szerepel.
Jó, ha legalább az első három helyezettet jutalmazni tudjuk (természetesen a szervezők anyagi lehetőségének függvényében). Jól bevált díjak pl. különböző árú természetismereti könyvek, vagy folyóirat-előfizetések, növény, - állat, -ásványhatározók, gombáskönyvek, állathang kazetták, madárismertető CD lemezek, vagy egyéb modern adathordozók. Nagy sikere szokott lenni a természetjárásban használatos felszerelési tárgyaknak (pl. harmadik díj: tájoló, második díj: távcső, első díj: iglu sátor, stb.).
Az anyagi források korlátait a szervezők fantáziája elleplezheti. Díjként adhatók általuk gyűjtött természeti tárgyak (az emléklapok mellé), pl. ásványok, kövületek, feketedióból készült függők, nádsípok, vagy dünnyögők, bodzasípok, bőrszíjon lógó mamutfenyő toboz (gyűjthető pl. Budakeszin a két nagy fa alól), stb., stb.
A fiatalok körében egy jól megszervezett természetismereti - környezetvédelmi akadályverseny igen népszerű program szokott lenni. A fentiekből viszont kiderül, hogy ehhez a sikerélményhez a szervezők csak gondos előkészítő munkával, jól szervezett lebonyolítással, jó munkatársakkal, némi anyagi költségkerettel és számtalan ötlettel juthatnak hozzá. De megéri!
Ötletek feladatokhoz
(A ismertető oldalakat az állomáson ki kell függeszteni a versenyzők tájékoztatására !)
Ügyességi feladatok
Karikadobás
Álljon az első versenyző a dobóvonal mögé és próbáljon 5 karikát a pálcákra rádobni, rögtön utána a következő és így tovább, mindenki mindig 5 karikát ! Ezt folytassátok a versenyidő végéig ! Az első pálcára eső 5 pontot, a másodikra eső 10 pontot ér. A pontszám: a dobott pontok összege.
Iránymenet
Álljatok a startvonal mögé, a célvonallal szemben ! Az első versenyző memorizálja a színes madzaggal jelzett, tartandó irányt, majd szemét bekötve induljon a célmadzagig. Ahol elérte, vegye kézbe a legközelebbi ponttáblát és mutassa fel a táborvezetőnek, majd vegye le a szemtakarót és fusson vissza a következő versenyzőhöz, és tegye szemére a takarót ! Így váltva egymást folytassátok a pontgyűjtést a versenyidő végéig!
Amelyik versenyzőt irányítjátok, az 0 pontot kap, tehát maradjatok csöndben ! Pontszám: a begyűjtött pontok összessége.
Vízgyűjtő
Az első versenyző a startvonal mögött felveszi a két fapapucsot és a vízhordó alkalmatosságot, indul a vizesvödörhöz és edényét megmerítve hozza a pillepalackokhoz és öntse a tölcsérbe, majd adja át a papucsokat és a vízhordót a következőnek, aki azonnal induljon a vízért ! A kiértékelés alapja a versenyidő alatt a palackokba hordott víz mennyisége.
Szétbaboló
Az állomásvezetőtől kapott vékonyabb műanyag csődarabot dugjátok a vastagabb csőbe! (Majd ezt veszitek szájba.) Álljátok körül a babostálat és tüdővel “porszívózva” a műanyag csövekkel, egyenként felemelve a babszemeket, válogassátok szét egy-egy edénybe minél több fehér és tarka babot! Pontszám: a versenyidő alatt szétválogatott összmennyiség tömege dkg-ban.
Gyetyamárti
Álljatok sorba a paraffin-olvadékos edénynél, az első tag mártson egy kanócot az olvadékba, majd a hidegvizes vödörbe, és adja a gyertyakezdeményt a következőnek! Mindenki egyet márt az olvadékba és egyet a vízbe, majd továbbadja és beáll a sor végére. Pontszám: az elkészült gyertya tömege g-ban, a versenyidő végén. (A készített gyertyát elvihetitek.)
Tobozkosárlabda
A dobóvonalról mindenki dobjon 5 db tobozt a fára függesztett vödörbe egymás után, folyamatosan váltva egymást ! Pontszám: a vödörben lévő tobozok száma a versenyidő végén.
Ingakugli (Lengőteke)
Az első lengető álljon a központi körbe és az ingát úgy lendítse el, hogy az visszafelé lendültében döntsön el egy pálcát és az ellendítés után rögtön adja helyét a második lengetőnek, a visszalendült ingát már az kapja el és újat lenget.
Az odafelé lendülve ledöntött pálcák nem számítanak, a visszafelé ledöntötteket az állomásvezető állítja fel és számolja!
Létrakötés
A két létrarúdra mindenki felköt egy-egy létrafokot, majd a létrát feltámasztva egy játékos felmászik a legfelső fokig és vissza. (Ha nem sikerül, a létrát meg kell javítani). Utána szétszedni és az anyagokat helyrerakni! A teljes építés, kipróbálás, szétszedés, elrakás idejét mérjük! (Könnyebb szétbontás érdekében célszerű masnira kötni a madzagokat !)
Szellemi feladatok
Az alábbiakban összegyűjtött feladatsor szintén alkalmas a forgószínpad rendszerű akadályversenyek megszervezésekor egy-egy állomáshoz.
Ezeket könyvünkből egyszerűen 131 %-os nagyítással megfelelő mennyiségben ki lehet fénymásolni – természetesen a másolás közben a megoldási kulcsokat le kell takarni.
Mi az ami ?
Válaszoljatok a tesztlapon röviden a lista megfelelő számú kérdéseire! Vigyázat! Vannak ravasz, “szivatós” kérdések is!
Miazami ? Kérdéslista
Mi az ami ? Kulcs
Becslés
Az adatokat írjátok a tesztlapra!
Becslési Tesztlap
Becslés tárgya |
Becsérték |
Eltérés |
Helyezés |
|||
madzag |
CM |
CM |
||||
kupaktáv |
150 CM |
CM |
||||
gömbbúra |
CL |
CL |
||||
zacskó víz |
120 CL |
CL |
||||
műanyagzsák |
DKG |
DKG |
||||
homok |
250 DKG |
DKG |
||||
borsó |
DB |
DB |
||||
pálcika |
DB |
DB |
||||
Összes hibapont: |
||||||
Helyezés: |
Véded-e ?
Nézzétek át a kifüggesztett növény és állatlistát és jelöljétek a tesztlapon + illetve - jellel, hogy szerintetek a megnevezett lény védett-e, vagy sem! Ha a fokozottan védetteket ++ jellel jelölitek, jutalompontot kaptok!
Véded-e ? Lista |
Véded-e ? Kulcs |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mi micsoda ?
Pár szóval írjátok be a tesztlap megfelelő számú rublikájába a lista szerinti szavak magyarázatát !
Mimicsoda ? Lista |
Mimicsoda ? Kulcs |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Minő lény ?
Jelöljétek a tesztlap megfelelő számával, hogy a kifüggesztett lista szerinti lények micsodák az alábbi választékba sorolva:
M: madár
L: lepke
H: hüllő
E: emlős
G: gomba
R: rovar
K: kétéltű
N: növény
P: hal
Pontszám: a helyes jelölések darabszáma.
Minő lény ? Lista |
Minő lény ? Kulcs |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hogyishívják ?
Írjátok be a tesztlapra, hogy az alábbi állatok kicsinyét, nőstényét, hímjét, csoportját hogyan nevezik nyelvünkben ?
Helyes megnevezésenként 1-1 pontot kaptok, tévesért levonás jár !
Hogyishívják ? Tesztlap
lény |
kicsinye |
fiatalja |
nősténye |
hímje |
csoportja |
pontszám |
szarvas |
||||||
őz |
||||||
dámvad |
||||||
muflon |
||||||
vaddisznó |
||||||
nyúl |
||||||
róka |
||||||
ló |
||||||
szarvas-marha |
||||||
birka (juh) |
||||||
kecske |
||||||
baromfi |
||||||
ÖSSZES PONTSZÁM: |
Hogyishívják ? Tesztlap - kulcs
lény |
kicsinye |
fiatalja |
nősténye |
hímje |
csoportja |
pontszám |
szarvas |
borjú |
ünő |
tehén |
bika |
csorda, rudli |
|
őz |
gida, őzolló |
suta |
bak |
|||
dámvad |
borjú |
tehén |
bika |
|||
muflon |
bárány |
jerke (nőstény) |
anyajuh |
kos |
nyáj |
|
vaddisznó |
malac |
süldő |
koca, emse |
kan |
konda |
|
nyúl |
kölyök, fi |
nőstény |
bak |
|||
róka |
kölyök |
szuka |
kan |
|||
ló |
csikó |
kanca |
csődör, mén |
ménes |
||
szarvas-marha |
borjú, boci |
üsző(nőstény) |
tehén |
bika |
csorda, gulya |
|
birka (juh) |
bari, bárány |
jerke (nőstény), bárány, toklyó |
anyajuh |
kos |
nyáj |
|
kecske |
gida, gödölye |
jerke (nőstény) |
anyakecs-ke |
bak |
nyáj |
|
baromfi |
csirke,csibe pipi |
jérce (nőstény) |
tyúk |
kakas |
aprójószág |
|
ÖSSZES PONTSZÁM: |
Van-e magyar ?
Nézzétek át a megszámozott listát és a tesztlapon + vagy – jellel jelezzétek, hogy szerintetek a megnevezett élőlény vadon él-e Magyarországon ? (Magyarországon: hazánk mai határain belüli területet jelent, a vadon élés: ha manapság rendszeresen, huzamosan tartózkodik területünkön) Helyes válaszonként egy pont, téves válaszért levonás jár!
Van-e magyar ? Lista |
Van-e magyar ? Kulcs |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mi a difi ?
Írjátok le röviden, hogy mi a különbség a lista szópárjainak jelentésében !
Példák: liba-lúd: azonos ( 1 pont )
korpa-kobra: gabona-mérgeskígyó ( 2 pont )
Mi a difi ? Lista |
Mi a difi ? Kulcs |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Megeszed - e ?
Jelöljétek + vagy - jellel a tesztlap megfelelő számánál, hogy a felsorolt növények és gombák közül melyik ehető és melyik nem !
(A listán + / - -al jelölt növények egy része ehető, más részük mérgező. Ahány részt külön felsoroltok, annyi pontot kaptok !)
Megeszed - e ? Lista |
Megeszed -e ? Kulcs |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kim ?
Nézzétek a rászánt idő egyik részében a kirakott tárgyakat, találjátok ki, mik azok, jegyezzétek meg és az idő másik részében a termen kívül írjátok le, hogy mikre emlékeztek ?
Pontszám: a jól írt tárgyak darabszáma, - a tévedések száma.
Kim ? Tárgyak listája – példa
Csíkos kecskerágó ág; Tölgy és bükklevél erezet; Természetes pala; Sül tüske; Európai ciprus ág; Vörös tölgy levelek; Bagoly köpetek; Sziliciumkarbid; Egér koponyák; Fehérsom ágak; Siklótojás héj; Júdásfül gomba; Szelídgesztenye levelek; Fakövület (kovás mocsárciprus); Pirit; Lombos mohák; Gyűrt szericitpala; Bunkós agancsgomba; Darázsfészek; Hamisciprus ág; Szentlászló pénzek (nummulit); Szajkó tollak; Tiszafa csiszolat; Repedéses csillaggomba; Vörös kalcit; Zúzmók; Szarvasbogár fej; Fenyőmagok (fekete); Körtealakú pöfetegek; Vedlett siklóbőr; Erdeifenyő tobozok; Tengeri sün kövület; Farontó gombák; Kocsányos tölgy ág; Pecsétviasz gomba; Feketefenyő kéreg; Forrásvízi mészkő; Kocsányos tölgy levelek; Teknős koponya; Cápafogak; Nyírfa darabok; Szavasagancs gombák; Aranyos rózsabogár; Fácántyúk toll; Csertölgy ág; Éticsiga ház; Erdeifenyő faanyag; Széteső pöfeteg; Simafenyő ág; Kalcit kristályok; Mókusfarok; Kocsánytalan tölgy ág; Rókakoponya; Hasadtlemezű gomba; Vörösfenyő ágak; Almandin gránátok; Ízletes kucsmagomba; Tiszafa ág; Rókafogak.
Mi fán termett ?
Írjátok be a tesztlapra, hogy a megszámozott termések milyen növényen termettek !