A
szervezet bemutatása, eddigi tevékenységei:
A Sárrét
Természetvédelmi Szervezet 1995-ben alakult meg azzal az céllal,
hogy a természetvédelem számára “fehér foltnak” számító Nagy-sárréti
településeken, a Hajdú-Bihar és Békés megye határán kezdeményezze
illetve végezze a lentebb bemutatott célokat.
- A természetvédelem
valamennyi szakterületének és azon belül kiemelten a madárvilággal
és annak élőhelyével kapcsolatos védelem gyakorlati művelése,
társadalmi előmozdítása, népszerűsítése.
- Az ifjúság
széles körben való bevonása a madár- és természetvédelembe,
helyes szemléletük kialakítása.
- A Nagy-Sárrét
természeti értékeinek megismerése, a szerzett tudásanyag rendszerezése,
feldolgozása.
- Természetvédelmi
javaslatok kidolgozása és az illetékes szervekhez terjesztése.
Együttműködés az állami és önkormányzati természetvédelmi
szervekkel.
- A környezet-
és természetvédelemre vonatkozó rendelkezések megtartásának
társadalmi ellenőrzése.
- Az Egyesület
tevékenységének gazdasági megalapozása érdekében elsősorban
a tágabb értelemben vett természetvédelem területén gazdálkodói
és vállalkozói tevékenységet is kezdhet.
- Magyarország
hagyományainak őrzése, kezdeményezések néprajzi, helytörténeti
és hagyományőrző céllal.
Az egyesület
első tevékenységeit a “Nimfea” Természetvédelmi Egyesülettel
való együttműködés jellemezte a madár-repatriáló állomás és
élohely-rekonstrukciós programok kapcsán, majd az első pályázati
támogatás elnyeréseket követően kezdődött el az egyre inkább
folyó, önállóan végzett munka. Ehhez kapcsolódnak a biharnagybajomi
és szerepi nem védett területek védelmének kezdeményezése, a
dévaványai, szeghalmi környezeti nevelési programok, a Fegyverfenék
élőhely fenntartása stb.
Egyesületünk
célja:
Megítélésünk
szerint ez a sokat emlegetett környezeti nevelés egy olyan sajátos
természettudományos nevelési módszer, amely megérteti az élővilág
egységét, illetve a biodiverzitás megőrzésének fontosságát ezáltal
kialakítja a környezet- és természetvédelmi szempontú szemléletet.
Alkalmazása olyan összetett személyiségfejlesztést tesz lehetővé,
amely a gyermek közvetlen környezetéből indul ki, és így terjed
a bővebb környezet felé. Ezáltal lehetőség nyílik a gyermek
magatartás- és attitűd formálására, amely képessé teszi a másokkal
való együttműködésre, a környezettudatos életvitelre. Ezen tevékenység
végzésére az iskolai és iskolán kívüli foglalkozás kapcsán egyaránt
végezendő, ami által célunk az, hogy felismertessük, hogy az
élőlények csak környezetükkel szoros kölcsönhatásban képesek
élni, illetve célunk:
-
A tudatos környezetbarát- és környezetkímélő magatartás alapjainak
formálása.
- A
megismerési módszerek (megfigyelés, mérés, vizsgálat stb.)
tudatos alkalmazása.
- Tájékozódás
a szülőhelyen és környékén.
- Felelősségérzet
fejlesztése a természeti fenntarthatóságért.
- A
tapasztalási képességek fejlesztése.
- A
fogalomalkotás képességének alapozása.
- A
képi és a szöveges információk elemzése.
|