A
szervezet bemutatása, eddigi tevékenységei:
A Sárrét
Természetvédelmi Szervezet 1995-ben alakult meg azzal az céllal,
hogy a természetvédelem számára “fehér foltnak” számító Nagy-sárréti
településeken, a Hajdú-Bihar és Békés megye határán kezdeményezze
illetve végezze a lentebb bemutatott célokat.
- A természetvédelem
valamennyi szakterületének és azon belül kiemelten a madárvilággal
és annak élõhelyével kapcsolatos védelem gyakorlati mûvelése,
társadalmi elõmozdítása, népszerûsítése.
- Az ifjúság
széles körben való bevonása a madár- és természetvédelembe,
helyes szemléletük kialakítása.
- A Nagy-Sárrét
természeti értékeinek megismerése, a szerzett tudásanyag rendszerezése,
feldolgozása.
- Természetvédelmi
javaslatok kidolgozása és az illetékes szervekhez terjesztése.
Együttmûködés az állami és önkormányzati természetvédelmi
szervekkel.
- A környezet-
és természetvédelemre vonatkozó rendelkezések megtartásának
társadalmi ellenõrzése.
- Az Egyesület
tevékenységének gazdasági megalapozása érdekében elsõsorban
a tágabb értelemben vett természetvédelem területén gazdálkodói
és vállalkozói tevékenységet is kezdhet.
- Magyarország
hagyományainak õrzése, kezdeményezések néprajzi, helytörténeti
és hagyományõrzõ céllal.
Az egyesület
elsõ tevékenységeit a “Nimfea” Természetvédelmi Egyesülettel
való együttmûködés jellemezte a madár-repatriáló állomás és
élohely-rekonstrukciós programok kapcsán, majd az elsõ pályázati
támogatás elnyeréseket követõen kezdõdött el az egyre inkább
folyó, önállóan végzett munka. Ehhez kapcsolódnak a biharnagybajomi
és szerepi nem védett területek védelmének kezdeményezése, a
dévaványai, szeghalmi környezeti nevelési programok, a Fegyverfenék
élõhely fenntartása stb.
Egyesületünk
célja:
Megítélésünk
szerint ez a sokat emlegetett környezeti nevelés egy olyan sajátos
természettudományos nevelési módszer, amely megérteti az élõvilág
egységét, illetve a biodiverzitás megõrzésének fontosságát ezáltal
kialakítja a környezet- és természetvédelmi szempontú szemléletet.
Alkalmazása olyan összetett személyiségfejlesztést tesz lehetõvé,
amely a gyermek közvetlen környezetébõl indul ki, és így terjed
a bõvebb környezet felé. Ezáltal lehetõség nyílik a gyermek
magatartás- és attitûd formálására, amely képessé teszi a másokkal
való együttmûködésre, a környezettudatos életvitelre. Ezen tevékenység
végzésére az iskolai és iskolán kívüli foglalkozás kapcsán egyaránt
végezendõ, ami által célunk az, hogy felismertessük, hogy az
élõlények csak környezetükkel szoros kölcsönhatásban képesek
élni, illetve célunk:
-
A tudatos környezetbarát- és környezetkímélõ magatartás alapjainak
formálása.
- A
megismerési módszerek (megfigyelés, mérés, vizsgálat stb.)
tudatos alkalmazása.
- Tájékozódás
a szülõhelyen és környékén.
- Felelõsségérzet
fejlesztése a természeti fenntarthatóságért.
- A
tapasztalási képességek fejlesztése.
- A
fogalomalkotás képességének alapozása.
- A
képi és a szöveges információk elemzése.
|