Beszámoló a Nimfea Természetvédelmi Egyesület látogatásáról Stockholmban
A svédek vázlatos véleménye Magyarország
EU csatlakozásáról
- Sallai R. Benedek -
A program előzménye:
Egyesületünk, a Nimfea Természetvédelmi Egyesület valójában viszonylag
későn folyt bele az EU-s ügyekbe. Valamikor 1998-ban merült fel
ötletként, hogy a civil műhely programunk keretében lehetne valamilyen
uniós tájékoztató tevékenységet is kezdeni, hiszen a legtöbben
a lakosságból mit sem tudnak az integráció sarkalatos pontjairól.
Meg is kezdtük a tevékenységet, és egyre aktívabban-aktívabban
próbáltunk különböző kommunikációs tevékenységbe belefogni, lakossági
tanácsadástól képzések tartásáig. Majd eljutottunk oda, hogy már
szakmai kérdések felé is érdeklődni kezdtünk, hiszen mindennapi
munkánk miatt kíváncsivá váltunk: milyen változásokat is fog hozni
az Európai Uniós csatlakozás a természetvédelem szerkezetében
és természeti értékei szempontjából.
Miután azonban a környezet- és természetvédelem
ügyét elég integrált viszonylatban vizsgáltuk, hamarosan egy rakás
más szakmai ágazathoz tartozó kérdésbe is belebotlottunk. Láttuk
a Sapard program kapkodó kialakítását, annak hihetetlen méretű
tájátalakító vonatkozásait, és egyre több, egyre több kérdés merült
fel.
Az a fajta "hurrá-optimizmus" ami
körüllengi, lengte az Európai Uniós csatlakozás nimbuszát, már
önmagában gyanút keltő volt az elmúlt években. Egyszer reggeli
közben láttam felelős politikai vezetőnket, aki az EU csatlakozási
folyamat kapcsán hazánk "hihetetlen diplomáciai sikereiről"
beszélt, ami vékkép gyanakvóvá és bizalmatlanná tett. Innentől
szinte napi rendszerességgel kerestem a napilapokban és az elektronikus
média híradásaiban az információkat az EU csatlakozási tárgyalások
állásáról és folyamatának részleteiről, s közben hallgattam a
különböző független közvélemény-kutató cégek 70-80 sőt 87 %-os
eredményeit, amely a lakosság EU csatlakozási támogatását mutatta.
Ugyanakkor saját kollégáim tapasztalatai a kommunikációs projektben
elkeserítőek voltak, hiszen megállapították: valóban nagy mértékű
a csatlakozás támogatása, de ugyanakkor elenyésző mennyiségű információ
jut el az emberekhez, akik ezáltal szinte semmit nem tudnak a
csatlakozás kapcsán beálló változásokról. A földműves nem tudja
mi a Sapard, fogalma sincs a szántói jövőjéről, a közalkalmazott,
köztisztviselő csak a jövedelmének emeléséről hallott, s így tovább.
Megállapíthattam magamban, hogy abból a rendkívül csekély tudásból,
ami elkerül az emberekhez, a kormányzati propagandagépezet jóvoltából
csak pozitívumokat hall a társadalom a csatlakozásról. Nem rejtene
hát semmilyen veszélyt a társadalomra, a gazdaságra és környezetünkre
a csatlakozás ? Nem jár kockázattal, csak jó lehet ?
Ekkor merült fel elsőként, hogy meg kellene kérdezni
azokat, akik már EU tagok, és nem szeretik az EU-t, hogy mi is
az oka a fenntartásaiknak ?
Innentől a híreket ezen szempontból hallgattam.
Hátha felfigyelek valami olyanra, amiből kiderül, melyik tagállam
is az, amelyik kritikus az EU Parlament-tel és intézményeivel
szemben. Nem volt könnyű dolgom, hiszen nagyon kevés EU tagállam
belpolitikai viszonyairól van bő híradás, és azok sem EU-centrikusak.
Az a néhány pedig, amik elhangzottak, azok politikai központú
kritikák, amelyek a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos érdeklődéshez
nem használhatóak. Ekkor figyeltem fel két hírre: az első az osztrák
földművesek egy tiltakozása volt az EU földhasználati iránymutatásai
ellen, míg a másik egy kezdeményezés a Svéd Zöld Párt részéről
a Svédország EU-ból való kilépése érdekében.
Mindkettő, de főképp az utolsó már nekem való
információ volt, hiszen hit-tem, hogy ha egy zöld párt ilyen kezdeményezést
szervez, akkor annak vélhetően az az oka, hogy EU gazdaságpolitikája
az országuk természeti erőforrásaira olyan nehezedő nyomást gyakorol,
ami oka lehet egy ilyen lépésnek.
Ezt követte a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumhoz beadott
pályázat, amely nagy csodálkozásunka támogatást kapott. Csodálkozásunk
oka főképp az volt, hogy a kormányzat - bár kellett volna, hogy
megfelelő mértékben támogassa az EU ellen való kutatásokat is
- nem jellemzően tette ezt. Pedig felületesen elolvasva, pályázatunkból
az derülhetett ki, hogy ki szeretnénk menni Svédországba, hogy
környezet- és természetvédelmi okokat gyűjtsünk az EU csatlakozás
ellen.
Pedig korántsem így volt, illetve szó sem volt
ilyenről. Mi egyszerűen fel akartunk készülni arra, hogy a csatlakozás
- amire a Koppenhágai csúcs után zöld lámpa volt - hosszabb távon
milyen veszélyeket rejthet természeti erőforrá-sainkra, és természetvédelmi
szempontból mire is kell felkészülni. De azért lelkem mélyén én
is arra számítottam, hogy egy halom érvet kapok majd, ami szakmai
szempontból az EU csatlakozás ellen szól.
Svédország EU-s csatlakozásának körülményei nagyon érdekesek.
1995-ben az előző bővítés során készültek a csatlakozásra, akár
a két skandináv szomszéd állam. Amíg Finnország megnyugtató szavazással
lépett be, addig Norvégia nem válasza egyértelmű volt. A két vélemény
között őrlődve végül Svédország hangyányi szavazati többséggel
lépett EU tagállammá. Azonban a közvélemény nagyon megosztott
a mai napig, és a svéd közvélemény-kutatások eredménye megmutatja,
hogy a mérleg hol az egyik, hol a másik irányba hajlik. Miután
Svédország még nem Euró-zóna, így ennek szavazása hátra van, és
ezen szavazások előzetes közvélemény kutatásai ismét azt mutatják,
hogy az ország, ha most szavazna a tagságra, akkor a válasz "nem"
lenne.
A rendkívül magas közterhekkel sújtott svédeknél, a terhek miatt,
az elégedetlen munkanélküli réteg nagy aránya jelentősen befolyásolja
ezt az eredményt.
A stockholmi
látogatás
Így aztán nagy várakozásokkal érkeztünk Stockholmba, hiszen hittük
azt, hogy "most majd lerántjuk a vizes lepedőt az EU-ról",
most majd megtudjuk, milyen veszélyekkel is jár valójában az Uniós
csatlakozás. Valójában mélyen hit-tem, illetve akikkel korábban
is beszéltem többen hittük, hogy valóban vannak érvek, amelyek
fontosak lehetnek természetvédelmi szempontból a csatlakozás tekintetében.
Így viszonylag lazán, de azért némi egyeztetéssel kezdtük meg
kollégámmal, utazásunkat "észak Velencéjébe". Lássuk
a programjainkat, amelyek teljesítése igencsak nehézkes volt a
szűkös idő alatt:
Látogatás a Magyar Házban:
Stockholmba való érkezésünkkor elsőként a Magyar Házat kerestük
fel, hiszen a Svédországban élő megközelítőleg 35 ezer magyarból
csak a városban közel 15 ezer él, és ezek jó része nem csupán
már kint élőként élte meg az 1995-ös évet, de 56-os magyarként
már hosszú évtizedek óta kinn él, és megfelelő rálátása van nemcsak
Svédország belpolitikájára, hanem az EU csatlakozás körülményeire,
előzményeire és hatásaira is.
Sajnos a véleménycsere során kiderült, hogy nemcsak a magyar belpolitikáról
van határozott, kialakult véleményük, de a svédről is, ami kapcsán
véleményüket nehéz lenne objektívnek tekinteni, hiszen sajnos
döntően pártpolitikai ideológia mögé sorakoztatott.
Általánosan elmondható, hogy a többség véleménye
egyértelműen az volt, hogy nagyon rossz az EU tagjává válni, feladni
az ország gazdasági szuverenitását, függővé tenni az országot
más tagállamok belpolitikájától, de ennél egy nagyobb hiba lehet:
kimaradni az EU-ból, és kiszolgáltatottá válni Európa közepén.
Gazdálkodói szektor véleménye:
Volt szerencsénk olyan közgazdasági szakemberek véleményét is
megismerni, akik jelentős rálátással bírnak az EU gazdaságpolitikájára,
és némileg ismerik hazánk lehetőségeit, korlátait is. Őszintének
tűnt azon véleményük, hogy valójában a jómódú EU tagállamok számára
jó az ország csatlakozása, hiszen nem csupán piac, de bővülő gazdálkodási
tér is keletkezik, és befektetőkként a külföldiek tőkeerősebbek
a magyaroknál, ezért lépéselőnyben lesznek. Magyarország csatlakozása
éppen ezért elhamarkodott és nem megfelelően körüljárt, hiszen
amikor az ország egy főre jutó nemzeti összterméke az EU tagállamékét
megszégyenítő dinamikával növekszik, addig nem szabad elkötelezetté
válni. Ellenben a tárgyalási feltételekben tett változások túlzottan
is tükrözik: hazánk mindenáron tagállam akar lenni, és ezt az
EU diplomaták tudják is.
Találkozás a Zöld Párttal:
Stockholm egyik legszebb részében, a patinás óvárosban, nem messze
a királyi vártól, egy eldugott kis utcában van a Svéd Zöld Párt
központja. Nagy örömünkre szolgált, amikor végre eljuthattunk
oda, és az eltervezett találkozó megvalósulhatott. Hiszen bár
nagyon tanulságos és érdekes volt a többi megbeszélés is, mégis
ettől vártuk a legtöbbet.
Megtudhattuk azt is, itt zöldnek lenni más,
mint hazánkban, mert kemény politikai csatározások során érik
el eredményeiket, de ezért politikai alkukba is kell bocsátkozniuk,
néha megalkuvó módon. Elmondható, hogy inkább egy politikai párt
viselkedésére emlékeztetnek lépéseik, mint zöldekére, habár a
zöld értékrend védelme (közlekedési reform, atomenergia-ellenesség,
erdővédelem, tengerszennyezés-csökkentés, a Baltikum környezetvédelmi
fejlesztése stb.) megjelenik mindennapi munkájukban. Mint kiderült,
pontatlan az az információnk, miszerint a jelenben is lépéseket
tennének az ország kilépésével kapcsolatban, csak a csatlakozás
idején végeztek belépés ellenes propagandát. Az EU szerepét a
globalizációs folyamatokban tisztán látják, és legfőképpen ezen
közgaz-dasági okoknál fogva voltak a belépés ellenzői. A szabad
kereskedelem elvesztésével jártak az EU belső piacvédelmi intézkedései,
növekedtek a szállítással járó költségek (és környezetterhelés),
számos belső gazdasági értékhez került külföldi tőke, és így tovább.
Bár az érvelés tisztának tűnt, de azt is látni kellett, hogy míg
a társadalom csaknem 50-50 %-os megosztottsággal volt az EU csatlakozás
mellett, illetve ellen, addig a nagy politikai erőt képviselő
pártok közül egy sem volt, aki EU belépés ellen foglalt volna
állást. Így az ottani Kommunista Párt (illetve ehhez hasonló értelmű
nevű párt), illetve a zöldek vállalták fel az EU ellenes propagandát,
s ezzel csurrant is néhány szavazat részükre.
A hazai viszonylatban inkább civil szervezetnek
tűnő pártirodában dolgozók csak laza kapcsolatot tartanak fenn
környezet- és természetvédelmi feladatokat ellátó civilekkel,
ennek ellenére hasonló véleményt alkotnak több kérdésben a viszonylag
stabil működésű svéd Greenpeace -szel. Sajnos a közvélemény sokszor
egy-egy párt célkitűzéseit összemossa a nemzetközi civil szervezet
tevékenységeivel, ami felületességből eredő téves következtetésekre
vezet.
Az elhúzódó tárgyalások alatt a beszélgetést
többször próbáltuk visszaterelni arra a kérdéskörre, hogy milyen
veszélyekkel jár a természeti erőforrásokra konkrétan a csatlakozás,
de mindannyiszor csak inkább általánosságnak tűnő válaszokat kaptunk,
míg végre elhangzott, hogy konkrétan az EU-csatlakozás véleményük
szerint természeti értékek háttérbe helyezésével nem jár együtt.
A környezeti- és természeti problémák konkrétan nincsenek összefüggésben
az EU tagsággal egyetlen kivétellel, ez pedig a különböző környezetvédelmi
határértékek kérdése. Svédország jogszabályai sokkal szigorúbb
feltételeket szabtak a csatlakozás előtt a környezetterhelő szennyezőanyag-kibocsátásokra,
amely szabályozást a jogharmonizáció során visszább szabályozták,
tehát konkrét visszalépésként ez róható fel az EU-nak, de ez hazánkban
nem áll fenn, kivéve talán a természetvédelmi szabályozás néhány
kérdését.
Tapasztalatok
Az EU csatlakozás természetvédelmi vonatkozásai:
Az általunk hallott vélemények és a tapasztalatok alapján elmondható,
hogy megítélésünk szerint konkrétan az EU-csatlakozás nem jár
veszélyekkel természetvédelmünk által védett hazai természeti
értékekre, mindazonáltal a gazdasá-gi tevékenységek átalakulásai
közvetett módon újabb veszélyeket teremthetnek. Az úthálózat fejlesztése,
gazdasági fejlesztések, településfejlesztések, mezőgazdasági szerkezetváltás
- amelyekre az EU források növelni fogják a lehetőségeket, közvetett
módon hatnak a környezetükre, az ott fellelhető ökológiai rendszerekre,
de ezek a veszélyek EU-csatlakozás nélkül is jelentkezhetnének
a folyamatos gazdasági fejlődés eredményeképpen. Épp ezért belső
szabályozással, meg-felelő szakmai körültekintéssel és mindezek
előtt politikai szándékkal megelőzhetőek lennének ezek a veszélyek.
Az erre való figyelemfelhívás, politikai vezetők szemléletváltoztatása
nagyon fontos kihívás marad nekünk, a témával foglalkozó nem kormányzati
szervezeteknek.
Végső következtetések:
Magyarországon a viszonylag stabilan működő és jól szervezettnek
tartott "zöldek" a környezet- és természetvédő szervezetek
a mai napig nem készítettek állásfoglalást a társadalom és a kormányzat
részére arról, hogy ők támogatják-e vagy sem a csatlakozást. Ez
érthető, hiszen a holisztikus megközelítést igénylő kérdéskör
rendkívül alapos körültekintést igényel, és nagyon sokrétű vizsgálatot
ahhoz, hogy kismértékben is modellezhető legyen az ország természeti
állapotának, társadalmának, gazdaságának és ezek egymásra gyakorolt
hatásának a változása. Azonban egyértelmű, hogy a feltételezésekbe
való bocsátkozással nem lehet bizonyos jövőképet készíteni, hiszen
arra számos bel- és külpolitikai tényező is hatással van.
Felmerül a kérdés, hogy az általunk tapasztaltak, látottak, hallottak
alapján egyesületünknek mi a véleménye az ország 2004-es csatlakozásáról.
Ahhoz, hogy az erre a kérdésre adott válaszunk érthető legyen,
néhány területet min-denképpen meg kell vizsgálnunk.
Megállapítható, hogy hazánkban a társadalom
felkészületlen a csatlakozásra, hiszen habár elvileg évek óta
tartó kommunikációs tevékenység zajlik e témában, valójában reális
kép a belső változásokról nincs az emberekben. A túlzottan pozitív
képet festő tájékoztatás rányomta bélyegét a közhangulatra, általában
az embereknek a kérdésről van véleménye, de rendkívül tájékozatlanul
alkotják azt meg. Éppen ezért a népszavazás időpontja elhamarkodott,
amiért az EU vezetőit éppúgy felelősség terheli, mint a diplomáciai
tárgyalásokat folytató kormányzati képviselőket. Legalább egy
éves aktív, reális képet festő kommunikációnak kellene megelőznie
azt, hogy az emberek egy ilyen történelmi, sorsdöntő kérdésről
szavazni tudjanak.
Diplomáciánk sikerességén vitatkozni lehet,
s habár a kormányzati tájékoztatások sikerekről számolnak be,
azért látható, hogy az 1990-es évektől kezdődően a feltételek
a csatlakozáshoz folyamatosan romlottak, és a legutolsó tár-gyalások
alatt az utolsó remények is szertefoszlottak arra, hogy valóban
kiemelt eredményességű feltételeket tudjunk kiharcolni magunknak.
Ez nagyrészben a körülményeken is múlott (pl. megnövekedett számú
csatlakozást kérő ország stb.) de valahol diplomatáink sikertelenségén
is, hiszen úgy tűnik, (pl. a mezőgazdaság terén) lengyel barátaink
kedvezőbb feltételeket kaptak.
Miután a mindenáron való csatlakozás szemlélete
eleve kudarcra ítéli a jó feltételek kiharcolását, ezért szintén
korainak tűnik a csatlakozás időpontja, hiszen gazdaságunk erősödése,
ugyanakkor az elmaradott térségek felzárkóztatásának megvalósítása
mindenképpen igényelné a minél nagyobb mértékű EU támogatások
használatát. Összességében a tárgyalások folytatását és kedvezőbb
csatlakozási feltételek kiharcolását tartanánk okosabbnak.
A EU csatlakozás hatása gazdaságunkra, társadalmunkra nem megfelelően
kutatott (vagy egyáltalán nem kommunikált), éppen ezért e téren
szintén további időt igényelne a felkészülés, és gazdasági elemezésekkel
kellene megvizsgálni, hogy miként történhetnének lépések a hazai
erőforrások jobb kihasználásához, és fenntarthatóság elvével ezekre
való támaszkodással a gazdaságot, mint eszközt felhasználni társadalmunk
fejlesztéséhez.
A gazdasági felkészülés - azért, hogy a magyar tőke is esélyes
legyen a külföldi tőkével szemben - szintén további időt igényelne,
hogy felkészülésével valóban eséllyel vehessen részt a gazdasági
versenyben.
A politikai közélet morális értékrendje ez elmúlt időszak alapján
szintén úgy ítélhető, hogy időt igényel az európai felnövéshez,
azért, hogy pártideológia nélkül a nemzeti összetartást és együttgondolkozást
ösztönözze megkérdőjelezhetetlenül hiteles politikusokkal, akikre
nem csupán a korrupció árnyéka nem vetődhet, de szakmailag, szemléletileg
is tökéletesen felkészültek ahhoz, hogy egy fenntartható jövőt
építsenek itt, Európa szívében.
A csatlakozás egyéb feltételei alapján a magyar
mezőgazdaság szintén felkészületlen arra a mérhetetlen tájátalakítással
járó folyamatra, amelyet a néhol felületesnek tűnő Sapard program
megfogalmaz. A szántók ilyen arányú termelésből történő kivétele
olyan szabású tájformáló hatással jár, amelyek alapjaiban változtatják
meg a mezőgazdaság szerkezetét, és a jelenleg ezzel foglalkozó
emberek erre felkészületlenek.
A fenti vélemények figyelembevételével nem javasolnánk
a csatlakozást, sőt határozottan amellett foglalnánk állást, hogy
az ország halassza el a csatlakozást, azt vizsgálja körültekintőbben
és végezzen alapos társadalmi tájékoztatást. Mindennek az eredménye
akár az is lehetne, hogy nem akarunk az EU-hoz tartozni, de ehhez
sajnos országunk kicsi, gazdasága erőtlen, néhol külső tőkétől
függő, így csak úgy lehetne hathatósan ezt megvalósítani, ha itt,
kelet és nyugat határán megfelelő gazdasági, politikai partnereink
lennének érdekeink érvényesítéséhez, és önálló arculat kialakításához.
Ellenben a történelmi hagyományokból, földrajzi elhelyezkedésből
adódó potenciális gazdasági partnerek (pl. Lengyelország, Csehország),
akik a belépés nélkül partnereink lehettek volna érdekérvé-nyesítő
politikában, várhatóan szintén EU-tagállamok lesznek, így meglátásunk
szerint hazánk is kényszerpályán van. Éppen ezért a csatlakozás
sajnos megkerülhetetlen és szükséges rossz lépésnek tűnik, ami
szükséges ahhoz, hogy hazánk előre haladjon, és a fenntartható
fejlődés elvével megvalósuló jóléti állam szülessék. Ehhez azonban
nagyon megfontolt és ezt a célt szolgáló lépésekre van szükség,
amit meg kell próbálni kierőszakolni mind saját politikusainkból,
mind az EU-Tanácsból.
Jelen következtetések figyelembe vételével
készítettük el egyesületünk állásfoglalását az Európai Uniós csatlakozásról,
amellyel önálló vélemény kialakításával akartuk egyesületi véleményünket
a társadalommal és politikusainkkal tudatni. Miután felelősséggel
akartuk véleményünket megfogalmazni és közzétenni, ezért a több
évi témával való foglalkozást követően, ez a tanulmányút erősített
meg bennünket abban, hogy valóban helyesek meglátásaink, és legjobb
tudásunk alapján ezt a véleményt tudjuk felvállalni.
Vissza a hírekhez Vissza
a lap tetejére Pillanatképek
Stockholmból
|