| Egyesületünk szemléletformáló, környezeti nevelési programjának 
                alapvető célkitűzése, csakúgy, mint ahogy a Nemzeti Környezetvédelmi 
                Program is kiemelten kezeli, az a fenntartható fejlődéshez szükséges 
                legfontosabb környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági feltételek 
                kialakítása és a környezetvédelem stratégiai feladatainak meghatározása 
                a társadalom széleskörű bevonásával. Ehhez konkrét beavatkozásokra, 
                bizonyos tevékenységeket ösztönző, másokat korlátozó szabályozásra 
                van szükség, melyet széleskörű lakossági tudatformálásnak kell 
                megelőznie. Programunk célja nemcsak a környezeti problémák feltárása, 
                hanem azokra való rámutatás és társadalmi ösztönzés megoldásukra.
 
 Ebbe közvetve egyaránt belefér a természeti erőforrásokkal való 
                gazdálkodásban a fenntartható fejlődés elveinek figyelembe vétele, 
                a lételemnek tekintett természeti erőforrásokkal (víz, föld, levegő) 
                való takarékos, értékvédő gazdálkodása, ezeknek a következő nemzedékek 
                számára való megtartása csakúgy, mint a egészségvédelemhez szükséges 
                egészséges környezet feltételeinek biztosítása, az emberi egészséget 
                károsító, veszélyeztető hatások megelőzése, csökkentése, megszüntetése; 
                a megfelelő életminőséghez szükséges környezeti állapot megőrzése, 
                javítása és helyreállítása. Mindezek mellett programunk fő célkitűzésének 
                az élő és élettelen környezet természetközeli állapotának megőrzése, 
                a természetes rendszerek és természeti értékek megóvását, fennmaradásának 
                biztosítását tartjuk szem előtt, s ennek érdekében végezzük tevékenységeinket, 
                hiszen mint tudjuk, a társadalom, gazdaság és tudományok területén 
                jelentkező újabb és újabb eredmények szükségessé teszik a környezeti 
                oktatás és nevelés folyamatos továbbképzését, eddigi eredményeinek 
                fejlesztését. A túlnépesedés, szűkülő élettér, a technológia fejlődése 
                és az ezzel szemben egyenes arányban jelentkező bioszféra rohamos 
                pusztulása világossá tették, hogy az emberiség önkiuszításának 
                csakis a helyes szemlélet kialakulása vethet gátat.
 
  Ennek 
                érdekében számos szabályozás és koncepció került kidolgozásra 
                (zöld mozgalmak ilyen jellegű tevékenysége, Riói Csúcs, Római 
                Klub stb.) melyek jelzik egy új világkép kidolgozásának az előkészületeit. 
                Viszont a szükségszerűség egyre inkább követeli a társadalmi szervezetek 
                és állami célkitűzések együttműködését.A Nemzeti Alaptanterv (továbbiakban NAT) a közoktatás alapdokumentuma, 
                mely a fenti célkitűzések feladatait is szabályozza, mindazonáltal 
                ennek használatakor gyakran figyelmen kívül esnek a környezeti 
                nevelés írott és íratlan szabályai. A NAT kiemeli a környezeti 
                nevelésben az ember és természet kapcsolatát. A környezetvédelemről, 
                globális környezetről, mint egységes egészről beszél és ennek 
                kapcsán helyenként belső ellenmondásokba ütközik. A terepi természetismeretet 
                szűken kezeli - a környezeti nevelés pedagógiai módszereiről gyakorlati 
                bizonytalanul nyilatkozik.
 
 A természet, 
                a környezet szépségét és hasznosságát csak az tudja megmutatni 
                gyermekeinek, tanítványainak, aki maga is felfedezi a természet 
                szépségét, aki maga is értő szemmel figyeli a madarat, de észre 
                veszi alatta a fát is - a fán a bogarakat és megérti a környezetvédelem 
                fontosságát és annak globális védelmét, és azt maga feladatának 
                is tartja.
 Primitív 
                népeknél, ahol a pedagógiai alapelvekről mit sem hallottak állandó 
                életkép, amint a megfáradt öregek a kisgyerekeket okítják a természet 
                titkaira, nyomolvasásra stb. Ott is felismerték, ha nem is szakemberek 
                (mint a fejlett országokban) a hat-hét éves gyerekek fogékonyságát 
                e téma iránt. A környezetismeret és környezetvédelem nem csupán 
                az ilyen tárgyú órákon valósulhat meg. Gyakran olvasmányok (pl. 
                Fekete István), versek (Áprily Lajos), dalok hordoznak ehhez kapcsolódó 
                gondolatokat. Rajzok az utcáról, fáról, a technika órán készített 
                tárgyak (virágtartó, odú, madáretető) kapcsolódhatnak a környezetvédelem 
                eszmerendszeréhez.
 Sokak 
                szerint a mai gazdasági viszonyok között majd sokan, a családok 
                romló anyagi helyzetével egyenes arányban egyre többen fogják 
                újra megkeresni az ingyenes játszóteret, a természetet. Sajnos 
                ez így nem egészen lehet igaz, mert a mai szülők, már ahhoz a 
                nemzedékhez tartoznak, akik sokkal inkább a családi kikapcsolódást 
                egy közös videózásban látják, és természetes élőhelyeket csakis 
                egy többnyire kellemetlen helynek találjak, ahol sok a szúnyog, 
                és időnként sár van.
 Amennyiben 
                értő szóval, figyelemmel nem próbáljuk a ifjúságba belenevelni 
                tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokkal egyaránt, hogy a természet 
                egy páratlan dolog és a Föld - mint olyan - egy kivételes csoda, 
                akkor a rossz nevelési stratégia csak átadódik, és ismét nem alakulhat 
                ki a felnövekvő generációkban az a helyes szemlélet, mely majd 
                felnőtt korában készteti a környezetbarát döntéshozatalra.Törekednünk kell mindezen szemlélet átadására minden lehetséges 
                eszközzel, minden lehetséges módon és időben.
 Erre 
                kiváló lehetőséget és alkalmat nyújtanak a jeles környezet és 
                természetvédelmi napok, melyekről évente megemlékezéseket szervezünk, 
                ha csak egy előadással, egy vetélkedővel is.  Ezek 
                az alábbi napok: 
                – Február 2 
                  A vizes élőhelyek világnapja– Március 22 A víz világnapja
 – Március 23 Meterológiai világnap
 – Április 14 Gátellenes világnap
 – Április 18 Műemlékvédelmi világnap
 – Április 22 A Föld napja
 – Május 10 Madarak és fák napja
 – Június 5 Környezetvédelmi világnap
 – Július 1 Építészeti világnap
 – Szeptember 16 Ózonvédelmi világnap
 – Szeptember 20 Szemétszedési világnap
 – Szeptember 22 Madár megfigyelési világnap
 – Október 4 Az állatok világnapja
 – Október 22 Földünkért világnap
 – December 29 A Biodiverzitás védelmének világnapja
 Programunk keretében valamennyi 
                fenti jeles napról meg kívánunk emlékezni.
  
                Vissza 
                  a főoldalra - Vissza 
                  a "Programjaink"-hoz - Vissza 
                  a lap tetejére |