Egyesületünk szemléletformáló, környezeti nevelési programjának
alapvető célkitűzése, csakúgy, mint ahogy a Nemzeti Környezetvédelmi
Program is kiemelten kezeli, az a fenntartható fejlődéshez szükséges
legfontosabb környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági feltételek
kialakítása és a környezetvédelem stratégiai feladatainak meghatározása
a társadalom széleskörű bevonásával. Ehhez konkrét beavatkozásokra,
bizonyos tevékenységeket ösztönző, másokat korlátozó szabályozásra
van szükség, melyet széleskörű lakossági tudatformálásnak kell
megelőznie. Programunk célja nemcsak a környezeti problémák feltárása,
hanem azokra való rámutatás és társadalmi ösztönzés megoldásukra.
Ebbe közvetve egyaránt belefér a természeti erőforrásokkal való
gazdálkodásban a fenntartható fejlődés elveinek figyelembe vétele,
a lételemnek tekintett természeti erőforrásokkal (víz, föld, levegő)
való takarékos, értékvédő gazdálkodása, ezeknek a következő nemzedékek
számára való megtartása csakúgy, mint a egészségvédelemhez szükséges
egészséges környezet feltételeinek biztosítása, az emberi egészséget
károsító, veszélyeztető hatások megelőzése, csökkentése, megszüntetése;
a megfelelő életminőséghez szükséges környezeti állapot megőrzése,
javítása és helyreállítása. Mindezek mellett programunk fő célkitűzésének
az élő és élettelen környezet természetközeli állapotának megőrzése,
a természetes rendszerek és természeti értékek megóvását, fennmaradásának
biztosítását tartjuk szem előtt, s ennek érdekében végezzük tevékenységeinket,
hiszen mint tudjuk, a társadalom, gazdaság és tudományok területén
jelentkező újabb és újabb eredmények szükségessé teszik a környezeti
oktatás és nevelés folyamatos továbbképzését, eddigi eredményeinek
fejlesztését. A túlnépesedés, szűkülő élettér, a technológia fejlődése
és az ezzel szemben egyenes arányban jelentkező bioszféra rohamos
pusztulása világossá tették, hogy az emberiség önkiuszításának
csakis a helyes szemlélet kialakulása vethet gátat.
Ennek
érdekében számos szabályozás és koncepció került kidolgozásra
(zöld mozgalmak ilyen jellegű tevékenysége, Riói Csúcs, Római
Klub stb.) melyek jelzik egy új világkép kidolgozásának az előkészületeit.
Viszont a szükségszerűség egyre inkább követeli a társadalmi szervezetek
és állami célkitűzések együttműködését.
A Nemzeti Alaptanterv (továbbiakban NAT) a közoktatás alapdokumentuma,
mely a fenti célkitűzések feladatait is szabályozza, mindazonáltal
ennek használatakor gyakran figyelmen kívül esnek a környezeti
nevelés írott és íratlan szabályai. A NAT kiemeli a környezeti
nevelésben az ember és természet kapcsolatát. A környezetvédelemről,
globális környezetről, mint egységes egészről beszél és ennek
kapcsán helyenként belső ellenmondásokba ütközik. A terepi természetismeretet
szűken kezeli - a környezeti nevelés pedagógiai módszereiről gyakorlati
bizonytalanul nyilatkozik.
A természet,
a környezet szépségét és hasznosságát csak az tudja megmutatni
gyermekeinek, tanítványainak, aki maga is felfedezi a természet
szépségét, aki maga is értő szemmel figyeli a madarat, de észre
veszi alatta a fát is - a fán a bogarakat és megérti a környezetvédelem
fontosságát és annak globális védelmét, és azt maga feladatának
is tartja.
Primitív
népeknél, ahol a pedagógiai alapelvekről mit sem hallottak állandó
életkép, amint a megfáradt öregek a kisgyerekeket okítják a természet
titkaira, nyomolvasásra stb. Ott is felismerték, ha nem is szakemberek
(mint a fejlett országokban) a hat-hét éves gyerekek fogékonyságát
e téma iránt. A környezetismeret és környezetvédelem nem csupán
az ilyen tárgyú órákon valósulhat meg. Gyakran olvasmányok (pl.
Fekete István), versek (Áprily Lajos), dalok hordoznak ehhez kapcsolódó
gondolatokat. Rajzok az utcáról, fáról, a technika órán készített
tárgyak (virágtartó, odú, madáretető) kapcsolódhatnak a környezetvédelem
eszmerendszeréhez.
Sokak
szerint a mai gazdasági viszonyok között majd sokan, a családok
romló anyagi helyzetével egyenes arányban egyre többen fogják
újra megkeresni az ingyenes játszóteret, a természetet. Sajnos
ez így nem egészen lehet igaz, mert a mai szülők, már ahhoz a
nemzedékhez tartoznak, akik sokkal inkább a családi kikapcsolódást
egy közös videózásban látják, és természetes élőhelyeket csakis
egy többnyire kellemetlen helynek találjak, ahol sok a szúnyog,
és időnként sár van.
Amennyiben
értő szóval, figyelemmel nem próbáljuk a ifjúságba belenevelni
tanórai és tanórán kívüli foglalkozásokkal egyaránt, hogy a természet
egy páratlan dolog és a Föld - mint olyan - egy kivételes csoda,
akkor a rossz nevelési stratégia csak átadódik, és ismét nem alakulhat
ki a felnövekvő generációkban az a helyes szemlélet, mely majd
felnőtt korában készteti a környezetbarát döntéshozatalra.
Törekednünk kell mindezen szemlélet átadására minden lehetséges
eszközzel, minden lehetséges módon és időben.
Erre
kiváló lehetőséget és alkalmat nyújtanak a jeles környezet és
természetvédelmi napok, melyekről évente megemlékezéseket szervezünk,
ha csak egy előadással, egy vetélkedővel is.
Ezek
az alábbi napok:
– Február 2
A vizes élőhelyek világnapja
– Március 22 A víz világnapja
– Március 23 Meterológiai világnap
– Április 14 Gátellenes világnap
– Április 18 Műemlékvédelmi világnap
– Április 22 A Föld napja
– Május 10 Madarak és fák napja
– Június 5 Környezetvédelmi világnap
– Július 1 Építészeti világnap
– Szeptember 16 Ózonvédelmi világnap
– Szeptember 20 Szemétszedési világnap
– Szeptember 22 Madár megfigyelési világnap
– Október 4 Az állatok világnapja
– Október 22 Földünkért világnap
– December 29 A Biodiverzitás védelmének világnapja
Programunk keretében valamennyi
fenti jeles napról meg kívánunk emlékezni.
Vissza
a főoldalra - Vissza
a "Programjaink"-hoz - Vissza
a lap tetejére
|