Mit veszíthetünk?
Božo Kovačević az
akkori környezetvédelemért felelős miniszter 2001. január 9-én
levélben hivatalosan értesítette a magyar Környezetvédelmi Minisztériumot
arról, hogy a Horvát Erőműtervező Vállalat Novo Virjénél vízerőmű
felépítését tervezi Koprivnica-Križevci megyében, a Dráva folyó
Botovo és Kingovo közötti szakaszán.
A Novo Virje Horvátország
északi részén a Dráva folyó völgyében helyezkedik el, Zágrábtól
megközelítőleg 120 km-re. A Novo Virje Vízerőmű kiépítésének célja
a Dráva folyó és a hozzá kapcsolódó, körülbelül 30 km-nyi folyószakaszhoz
tartozó vízgyűjtő terület egy részének többcélú menedzselése,
védelme és hasznosítása.
A Novo Virje Vízerőmű
a tervezők szerint olyan projekt, amely:
* a Horvát Köztársaság infrastruktúra fejlesztésének tervezésével
összhangban áll,
* ösztönzi a régió átfogó fejlődését és gyarapodását,
* és amelyet a fenntartható fejlődés alapelve szerint állítottak
össze.
A projekt fő céljai
a következők:
* elektromos áram fejlesztése nem szennyező és folyamatosan megújuló
forrásból (víz) anélkül, hogy az ártalmas lenne az emberek egészségére,
* a lakosság és a vagyontárgyak védelme a víz káros hatásaival
szemben (árvízvédelem), amit egyébként az állami költségvetésből
kell finanszírozni,
* az infrastruktúra javítása (vízellátó-rendszerek, utak, hidak
építése).
Ezzel szemben viszont
a mozgalom, az OT, mi természetvédők pedig úgy látjuk:
* Olyan mértékű tájátalakítás várható, ami a természeti erőforrások
helyre hozhatatlan károsodásával járna, így a fenntartható fejlődés
elvei messze nem valósulnak meg, ugyanis
* A garantált minimális vízmélységnek a mostani alig több, mint
1 méterről 2,70 méterre való növelése a jelenleg szabadfolyású
folyó sok méter magas töltések közé zárásával valósulna meg, ami
Európa legnagyobb, még viszonylag természetközeli állapotú folyami
tájának halálát jelentené.
* A horvát kormány által szorgalmazott Novo Virjei Vízlépcső terv
megvalósítása ugyancsak a folyó töltések közé zárásával járna,
és ott, ahol a folyó felső szakasza újra magyarországi területre
ér vissza, a vízlépcső-terv szerinti töltések nem különböznének
a hajózhatóság növeléséhez szükséges töltésektől. A horvát terv
azonban előirányozza még a folyó alsó szakasza eltérítését a jelenlegi,
magyarországi területen áthúzódó medréből egy mesterséges oldalcsatornába.
Előirányozza továbbá a vízerőmű csúcsrajáratását, 1,80 méteres,
lökésszerűen levonuló vízszintingadozásokkal. Az Országos Találkozó,
csatlakozva a horvát természetvédelmi szakemberek és környezetvédő
társadalmi szervezetek egyértelmű álláspontjához, elítéli a vízlépcsőépítési
tervet is. A horvát és nemzetközi szakértői jelentések az elmúlt
években egyértelműen tisztázták, hogy a megtermelhető energia
értéke eltörpül ahhoz a veszteséghez képest, amit az erdészet
és az épp napjainkban fellendülő ökoturizmus lenne kénytelen a
majd harminc méter magas gát és a mögötte tervezett 25 km hosszú
tározótó megépítése következtében elszenvedni.
Megoldási lehetőség, a kormány
válasza
Az 148/1999. (X. 13.)
Korm. rendelet az országhatáron átterjedő környezeti hatások vizsgálatáról
szóló, Espooban (Finnország), 1991. február 26. napján aláírt
egyezmény azonban biztosítja a lehetőséget részes felei számára,
hogyha szomszédságukban olyan tevékenységet terveznek, ami megítélésük
szerint saját területükön várhatóan jelentős káros környezeti
hatásokkal járhat, részt vegyenek a szomszédos ország környezeti
hatásvizsgálati eljárásában. Az Espooi egyezmény 3. cikke szerint
az ilyen tevékenységről a kibocsátó félnek (jelen esetben Horvátországnak)
értesítést kell küldenie a potenciális hatásviselő félnek.
Ennek megfelelően a Magyar Kormány hivatalosan el is ítélte a
beruházást, és kifejezte igényét a munkálatokban, a hatástanulmány
készítésben való részvételre. Azonban ezzel egy időben miniszterelnökünk
a Horvát kormányfővel parolázott és felszólított a Magyar lakosságot,
hogy a horvát tengerpartra menjenek nyaralni.
A vizsgálatok a mai napig nem fejeződtek be, és a KöM a közelmúltban
kezdett egy társadalmi kampányba a projekttel kapcsolatban.
Megoldási lehetőség, a zöld
mozgalom válasza
Eddigi tapasztalatink
és a rendelkezésre álló dokumentumok egyértelműen azt mutatják,
hogy a tervezők a magyar oldali ökológiai hatásokkal nem foglalkoztak.
A tervezők megítélése szerint a feltárt környezeti konfliktusok
a tervezett műszaki megoldásokkal csökkenthetők, illetve elkerülhetők.
Megítélésünk szerint azonban a feltárt konfliktusok csak töredékét
képezik annak, ami valójában várható lenne, hiszen nagyságrendbeli
különbség van például az érintett területen megtalálható védett
fajok számát illetően.
Meglátásunk szerint a Duna-Szigetköz, Tisza-cián katasztrófák
óta ez a legnagyobb horderejű természetkárosító, környezet-romboló
potenciális veszély hazánkra nézve, és ehhez mérten sem a szaktálca
sem a mozgalom nem kezeli megfelelő súllyal a témát.
Kezdeményezésünkre
már a 2001-es váci OT elfogadta saját állásfoglalásaként, hogy
a mozgalom egységesen lépjen fel a terv ellen, kiállva a kormányzati
törekvések mellett. Azonban az eltelt egy év azt bizonyította,
hogy kormányzat fellépése nem is annyira komoly és eltökélt, hogy
ne igényelne némi társadalmi nyomást is. Ennek megfelelően a magyar
környezet- és természetvédő szervezetek 2002. évi Országos Találkozójának
állásfoglalása a Dráván tervezett vízügyi beruházásokról már lényegesen
bővebb és egyértelműbb volt: "Az Országos Találkozó elítéli
a Dráva hajózási kiépítésének az Országos Területrendezési Törvény
tervezetébe foglalt tervét, valamint a törvénytervezetben szereplő
egyéb folyamcsatornázási és vízlépcső-építési terveket is. E terveket
a vízügyi tárca 10 évi belföldi és nemzetközi lobbizással juttatta
el a törvényhozási elköteleződés előtti utolsó állapotba, úgy,
hogy ennek során a tudomány képviselőinek intelmeit félresöpörte,
a társadalmi észrevételeket negligálta."
Ez azonban néhányunk meglátása szerint mindig kevés.
Egymástól függetlenül több civil szervezet is megkezdte ezirányú
tevékenységét (pl. Somogy Természeti és Kulturális Öröksége Alapítvány,
Dunáért Titkárság Ideiglenes Titkársága, "NIMFEA" Természetvédelmi
Egyesület). Azt szeretnénk azonban jelen kezdeményezésünkkel társadalmi
összefogást kezdeményezhetnénk, együttműködéssel, egységes fellépéssel
megvalósuló programban fejtenénk ki véleményünket a megszokott
szélmalom harcok helyett.
A Novo Virje vízerőmű
kiépítésének célja a Dráva folyó és a kapcsolódó, körülbelül 30
km-nyi folyószakaszhoz tartozó vízgyűjtő terület egy részének
többcélú menedzselése és hasznosítása. A mi célunk hazán természeti
örökségének védelme, természeti javaink megóvása, védelme és ennek
megfelelően kell, hogy jelen legyünk a program kapcsán a gátakon.
A cél
A következő egy év
eredményének azt tekinthetnénk, ha a felelős horvát vezetés a
kormányfő aláírásával kiadna egy nyilatkozatot, amelyben tájékoztatja
hazánkat, hogy a Novo Vírjénél tervezett erőmű megvalósításától
végleg eláll.
Vissza
a főoldalra - Vissza
a "Programjaink"-hoz - Vissza
a lap tetejére
|