A decentralizáció sikere az azonnali induló lépéseken múlik
Győrffy Gábor, a Nyugat-dunántúli
Regionális Fejlesztési Ügynökség ügyvezetője Köppen és Ivanics
urak előadásához kapcsolódóan öt kiinduló állítást fogalmazott
meg, majd érvekkel támasztotta alá, hogy a 2002-2003 fordulóján
meghozandó decentralizációt érintő döntések megágyazhatnak vagy
az elmaradásuk esetén fellépő intézményi determinizmusok (pl.
a Nemzeti Fejlesztési Terv 2006-2008-ig húzódó intézményi determinizmusai)
révén eleve megakadályozhatják a még csak formálódó decentralizációs
folyamat 2006-2010 körül várt eredményeit.
Állításai:
1. Az Európai Unióhoz történő csatlakozás
folyamata központosító hatású volt Magyarországon és - sokszor
látensen és akaratlanul - az marad a következő években is.
2. Ezt a tényt tudatosítani szükséges ahhoz, hogy a kormány által
megfogalmazott decentralizációs impulzus ezt, még ezt is, ellensúlyozni
legyen képes.
3. A régiókat és a régiókon belüli szervezeteket helyzetbe kell
hozni ahhoz, hogy képesek legyenek aktív kezdeményezőként fellépni
a decentralizáció érdekében!
4. Mindezt nem elég 2004-2005 során megkezdeni, hiszen a 2006.
évben tervezett regionális átalakulás csak megfelelő előkészületek
eredményeképp, az előfeltételek létrejötte után valósulhat meg!
5. Ezért legyen 2003 a regionális intézményi felkészülés és a
decentralizációs folyamat indulásának az éve!
Érvei a következők:
1. Az Európai Unióhoz történő csatlakozás
folyamata központosító hatású volt Magyarországon és - sokszor
látensen és akaratlanul - az marad a következő években is.
A csatlakozási tárgyalások a diplomáciai
elitek feladatát képezték és a háttérfeladatok a központi közigazgatási
apparátusokon belül is, csak a munkatársak legfeljebb 5-10%-át
érintették. Ez azt jelenti, hogy jelenleg az Európai Unióval kapcsolatos
tapasztalati tudás a közigazgatás központi szintjére, és azon
belül is egy jól meghatározható körre koncentrálódik.
Az EU tagságunkhoz kötődő új feladataink végrehajtási intézményrendszere
elsődlegesen központi kormányzati hatáskörben épül ki. Csatlakozásunk
sajátos módja még azokon a pontokon is, amelyek más országokban
a nemzeti szint alatti szintek relatív megerősödéséhez vezettek
- mint pl. a strukturális alapok végrehajtási intézményrendszere,
nálunk a központi közigazgatási szint relatív megerősödését hozza
legalább 2006-2008-ig. Ugyanis, a Bizottság a 2004-2006 közötti
időszak rövidségére és Magyarország regionális intézmény-fejlesztési
fogyatékosságaira tekintettel, a Nemzeti Fejlesztési Terv körébe
tartozó EU források felhasználásánál a kormányzati felelősség
mellett nem csak a kormányzati koordinációt, hanem a központi
kormányzati végrehajtást is elvárja - a hatékonyság és az egyszerűség
jegyében. Az ehhez szükséges intézményrendszer kiépítése, jól
megbecsülhető módon, vidéki szakemberek Budapestre áramlását fogja
hozni.
Továbbá reális veszély az, hogy csatlakozásunk utáni évek hektikus
program-végrehajtási naptára nem fogja lehetővé tenni, hogy 2004-ről
2006-ra jelentős intézményi innovációval és decentralizációval
kerüljön a 2007-2013 évi programciklus előkészítésre.
2. Ezt a tényt tudatosítani szükséges
ahhoz, hogy a kormány által megfogalmazott decentralizációs impulzus
ezt ellensúlyozni legyen képes.
A Kormány programja hitet tesz
a közigazgatási és fejlesztés-finanszírozási decentralizáció mellett.
A döntéshozóknak számolnia kell azzal, hogy a következő években
a jelenlegi államháztartási fejlesztési források mintegy 50%-át
kitevő EU többlet-támogatások látensen központosító tehetetlenségi
ereje - tudatos ellenlépések hiányában - megrekesztheti az amúgy
is törékeny és várhatóan több intézményi fronton küzdelmekre kényszerülő
decentralizációs impulzust.
3. A régiókat és a régiókon belüli szervezeteket helyzetbe kell
hozni ahhoz, hogy képesek legyenek aktív kezdeményezőként fellépni
a decentralizáció érdekében!
A régiók ma Magyarországon nem
tisztázott közjogi és finanszírozási helyzetben lévő, elsősorban
jövőidőben létező entitások. A megyék érdemi fejlesztési felhatalmazás
és fejlesztés-finanszírozási saját bevétel nélküli intézményfenntartó
társulások. Megyénként 33 állami ágazati dekoncentrált szervezetet
kizárólag minisztériumok irányítanak, tevékenységükben térségen
kívülről vezéreltek - a bürokratikus centralizmus jegyében. A
kistérségek elaprózott, térség-fejlesztési kapacitáshiánnyal küzdő
területi szintet alkotnak.
Ezért, szükséges már 2003-ban létrehozni
a kistérségi koordinációs irodákat - KSH kistérségenként 5-6 szakértő
munkatárssal.
Az NFT végső intézményi rendszerének
meghatározásába már bele kell foglalni azokat a lépéseket, amit
2004-2006 között Magyarország a fejlesztés-finanszírozási rendszer
továbbfejlesztésében meg akar tenni!
Különösen: minden ágazati Operatív Programban legyenek régiókon
belüli Közreműködő Szervezetek (Intermediary Body, IB) már 2004-től.
Ott ahol, az ágazat nem tud ilyent biztosítani, ott a Regionális
Fejlesztési Ügynökségek lássák el ezt a feladatot. Csak ekkor
lehetnek felkészült Közreműködő Szervezetek régiókon belül 2007-re,
csak ekkor lesz lehetséges valóban önálló Regionális Operatív
Programok menedzselése 2007-től.
Az EU csatlakozási tárgyalások
regionális politikáról szóló 21. fejezete tartalmazza például,
hogy Magyarország a Nemzeti Fejlesztési Terv Regionális Operatív
Programja végrehajtását a hét regionális fejlesztési ügynökség
közreműködésével kívánja végrehajtani. Nem javallt, bár van erre
szándék, hogy Magyarország e decentralizált regionális szervezetek
nélkül szervezze meg a program végrehajtását.
Javasolt, hogy, 2003-tól, de legkésőbb
2004-től minden egyedi elbírálást igénylő állami és EU fejlesztési
pályázatnak legalább a beadása és formai értékelése a régiókon
belül (az emberekhez közel) történjen. Csak ekkor szerezhetnek
kellő gyakorlatot és információt a helyi szervezetek 2006-2007-re.
2003. januártól javasolt a dekoncentrált
államigazgatási szervek költségvetési terveinek és beszámolóinak
véleményezésre való megküldése a Regionális Fejlesztési Tanácsoknak
is - jelenleg erre minisztériumokon kívül senki nem jogosult.
Ezeknek a regionális (azaz a nemzeti
szint alatti) szervezeteknek a megerősödése szükséges ahhoz, hogy
belőlük és körülöttük kialakuljanak a decentralizáció fogadó és
hordozó szervezetei - és bennük a hatáskörök fogadásához szükséges
gyakorlat és szaktudás. Másként, azaz cselekvő- és kezdeményezőképes
fogadó-szervezetek nélkül, bármilyen Jozefiánusi következetességgel
véghezvitt decentralizáció csak elvi, papír-alapú decentralizáció
marad.
4. Mindezt nem elég 2004-2005 során megkezdeni, hiszen a 2006.
évben tervezett regionális átalakulás csak megfelelő előkészületek
eredményeképp, az előfeltételek létrejötte után valósulhat meg!
Jelenleg Magyarország erősen centralista
közigazgatású, centralista fejlesztés-finanszírozású ország. Itt
nem lehet egy lépésben, mintegy varázs-ütésre szervezeti kultúrákat,
meggyőződéseket átírni. Figyelni kell a portugál példára: ott
tizenegy sikeres EU tagság-béli év után (mikor is az újonnan létrejött
fejlesztési régiók elismerten nagyszerű alanyai voltak az EU strukturális
politika végrehajtásának) az 1997 évi népszavazáson a lakosság
elvetette az alkotmányos önkormányzati régiók létrehozását! Több
idő kellett volna a megszokáshoz, a regionális szerepek lassú
megformálódásához és elfogadásához.
Intézményfejlesztéssel foglalkozók
ismerik, hogy a hatni képes szervezetek kialakítása évekig tart.
2006-ra, ha valaki komolyan gondolja, intézményfejlesztési szempontból
nem elég 2004-2005 során megkezdeni a felkészülést.
5. Ezért javasolt, hogy legyen 2003 a regionális intézményi felkészülés
és a decentralizációs folyamat érdemi indulásának az éve!
Ezért szükséges még 2002 végén,
legkésőbb 2003 elején a Kormány elfogadjon egy olyan decentralizációs
alapcsomagot, amely már 2003-tól lehetővé tesz számos területen
decentralizációs előrelépést. Ezek a kis lépések (mint pl. a fenn
javasolt pályázat-beadási szabály), bármilyen később körvonalazódó
regionalizációs koncepció - hogy-ne-mondjam, idea - esetén érvényesek
maradnak, mert értelmes és szükséges elemei, egyben fontos tudati
előkészítő lépései bármilyen decentralizációnak!
Legyen 2003 - az előkészítés éve!
Javasolt, hogy a 2003. évi központi fejezeti fejlesztési célelőirányzatok
legalább 10%-a mértékét a Kormány a Nemzeti Fejlesztési Tervhez
illeszkedő, az NFT-ben finanszírozható projektek előkészítésére
különítse el.
Fontos, hogy stabilizálódjék a
Regionális Fejlesztési Tanácsok működési feltételrendszere, így
már 2003-ban legalább 200 millió forint állami működési költségvetés
támogatás lépjen a mai 47 millió forint helyébe.
Fontos, emellett, hogy a központi
célelőirányzatok, így például a területfejlesztési célelőirányzat
2003 évi felhasználási szabályai lehetővé tegyék, hogy kivételesen
intézmény-fejlesztést, szervezeti kapacitásépítést is finanszírozzanak
e fejlesztési célelőirányzatok. Ez az, illetve az így létrejövő
intézményi- végrehajtási kapacitások azok, amik lehetővé teszik,
hogy Magyarország felhasználja 2004-2006 között az ezeknél a célelőirányzatoknál
nagyságrenddel nagyobb strukturális alap támogatásokat - évi mintegy
250 milliárd forint értékben. E kapacitások 2003 végére való hiánya
az országnak fájdalmas, a kormánynak pedig végzetes mulasztást
jelentene.
Vissza
a főoldalra - Vissza
a "Programjaink"-hoz - Vissza
a lap tetejére
|