"NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV és prioritásai az észak-alföldi
régióban"
Észak-Alföldi regionális környezetvédelmi Fórum
Debrecen
2002. október 17.
Jelen vannak:
Veress Istvánné - Kengyel Gyalogos Egyesület, Kengyel
Némethné Dudás Márta - Kengyel Gyalogos Egyesület, Kengyel
Pankotai Tihamér - Arany Szarvas Alapítvány, Debrecen
Soós Géza - Hortobágy a világörökségért Alapítvány, Debrecen *
Gaál Gyula - Nimfea Természetvédelmi Egyesület, Túrkeve
Bujdosó Antal - Mozgalom az egészséges városért, Komádi
Dr. Deseő Emil - Hajdúböszörményi Ifjúsági Természetvédő Kör,
Hajdúböszörmény
Horváth Tibor - Hajdúság Közalapítvány, Hajdúböszörmény
Dombi Edit - Hajdúböszörményi Ifjúsági Természetvédő Kör, Hajdúböszörmény
Kincses Dániel - Hajdúböszörményi Ifjúsági Természetvédő Kör,
Hajdúböszörmény
Márkus László - Dél-Bihar Négycentrum Természetvédelmi és Vidékfejlesztési
Társulás, Komádi
Kotsis Árpád - Bioszféra Egyesület, Debrecen
Farkas Sándor - Mátészalka Város Önkormányzata
Kné Boruzs Judit - Kölcsey Ferenc Közművelődési Intézet, Debrecen
*
Hödör István - Balmazújárosi Természetvédelmi Csoport
Varga András - TRIDEA, Mátészalka
Dr. Laczi István - HRM-UFA
Dr. Fülöp Antal
Csányi Erzsébet - Népszabadság
Ambrus Enikő - Lazarus Természet- és Környezetvédő Egyesület,
Debrecen
Bánkúti Szabolcs - AIESEC Magyar Közgazdászhallgatók Egyesülete,
Debrecen *
Cselószki Tamás - E-Misszió Egyesület, Nyíregyháza
A meghívott előadók közül jelen
van:
Farkas István - MTVSz, Budapest
Cserháti Ferenc - ÉARFÜ Kht, Debrecen
Szervezők:
Molnár Antal - EARKF/HITvK
Dombi Edit - EARKF/HITvK
Jegyzőkönyvvezető:
Sándor Judit
I. Bevezetők
Először Farkas István (MTVSz) röviden
összefoglalja a NFT társadalmi vitájának folyamatát, annak környezetvédelmi
vonatkozásait, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériummal folyó
együttműködést és a NFT lényegét, EU-s hátterét.
Ezután Cserháti Ferenc (Észak-alföldi
Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht - Debrecen) röviden ismerteti
a terv regionális vonatkozásait: az Operatív Programba 143 Md
Ft érkezik majd (ez a teljes támogatás 23-25%-át teszi majd ki).
Az észak-alföldi Régió ennek kb. 21%-át kaphatja meg - kb. 28
Md Ft. E pénzek elköltése komoly feladat lesz.
II. Hozzászólások
Koczokné Boruzs Judit - Kölcsey
Ferenc Közművelődési Intézet, Debrecen: Nem először találkozik
a tervvel, mert az MTVSz által kiadott EU-Integráció c. lap rendszeres
tájékoztatást nyújt. Megdöbbenését fejezi ki: miért a Munkaügyi
Minisztérium tartja kézben a humánerőforrás-fejlesztés operatív
programját, illetve a környezetvédelem és területfejlesztés miért
nem a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumhoz tartozik?
Jónéhány szervezet tevékenységéről lehet tájékozódni a Civil Adattárból.
Sajnálatát fejezi ki, hogy a fórumon ilyen kevés civil szervezet
képviselteti magát Debrecenből és Hajdú-Bihar megyéből.
Molnár Antal - EARKF/HITvK: A NFT a pénzek különböző pénzek elköltésének
tervezését jelenti tulajdonképpen. Véleménye szerint környezetvédő
berkekben sem egyértelmű, hogy a fejlesztésre szánt pénzek jót
tesznek-e vagy sem. Az Uniós csatlakozás utáni teendőkkel kapcsolatban
még nagyon sok minden függőben van, például az agrártámogatás
rendszere is kérdőjeles. A megelőzésre is kellene koncentrálni
(pl- hulladéklerakók), a gazdaság észszerűsítésével. Környezetvédő
berkekben például nem ismeretlen a környezettudatos vásárlói és
más magatartás fogalma.
Az Unióban 7 éves költségvetési periódusokkal terveznek. Az NFT
2004-2006-ra szól, azaz a mostani Uniós gazdasági periódus utolsó
két évére. Az NFT előkészítésénél eredetileg regionális szintű
fejlesztési tervekben gondolkoztak, de ez az Ügynökség nem fogadta
el. 2007-től újabb NFT-t kell készíteni, remélhetőleg akkor már
lehetséges lesz a regionális bontás megvalósítása. Veszélyforrásként
merül fel az országon belüli K-Ny irányú lejtő (Nyugat-Magyarország
fejlettebb, a keleti oldal elmaradottabb). Az előirányzott 143
Md Ft szektorális bontásban kerül majd szétosztásra, de ha egy-egy
régió kevésbé felkészült a fogadására (tervek, önrész, humán erőforrások),
a támogatás máshol kerülhet felhasználásra. Arra kell törekedni,
hogy az Észak-alföldi régiónak járó összeg (21 Md Ft) mindenféleképpen
itt kerüljön felhasználásra. Az Észak-Alföldi Régiót fel kell
készíteni a támogatás fogadására.
Koczokné Boruzs Judit (Kölcsey
Ferenc Közművelődési Intézet, Debrecen:) (Utalás Cserháti Ferenc
bevezetőjére): Említették, hogy az Ügynökség most végzi a kistérségi
menedzserek képzését, és tervezik a civil szervezetek tájékoztatását.
Miért nem képzést szerveznek a szervezetek számára? A képzés és
a tájékoztatás között nagy különbség van. Hogyan képzelik ezt
el? Ha a civil szféra továbbra is ilyen passzív marad, mint most,
akkor a szervezetek nem fognak felkészülni a az ötletek kidolgozására,
projektek tervezésére és megvalósítására.
Cserháti Ferenc - ÉARFÜ (reagálás
az előző megjegyzésre): Azért használta a kistérségi menedzserek
esetében a képzés kifejezést, mert a Projekt 2002 program kívánja
felkészíteni a kistérségi menedzsereket olyan tervek készítésére,
amelyek révén a Strukturális Alapokból a civil szervezetek pénzekhez
juthatnak majd. Nyilván itt is inkább az ő munkájukat segítő információ-áramlásról
van szó (-nevezhetjük képzésnek), hisz ők lesznek a projektgazdák
(helyi és megyei szinten) pénz felhasználása, önrész beadása stb
mind komoly feladat).
Az Operatív Programok hovatartozásával
kapcsolatban: a kormány rendelettel döntött arról, melyik OP melyik
Minisztérium alá tartozik. Való igaz, hogy az előző kormány alatt
a humán-erőforrás-fejlesztési OP úgy működött, hogy az Oktatási
Minisztériumhoz tartozott. Ez most a Foglalkoztatáspolitikai és
Munkaügyi Minisztériumhoz került. Ez nem azt jelenti, hogy az
OP szakmai felügyeletben, tervezésben és a megvalósításban az
Oktatási Minisztérium ne venne részt. Ez csupán technikai jellegű
döntés volt, válaszul a brüsszeli kritikákra, amelyek kifogásolták,
hogy a Strukturális Alapokból érkező pénzeknek nem volt megfelelően
kijelölt gazdája). Tehát a megfelelő szakértők vesznek részt a
munkákban.
Akkor fogunk többet befizetni az
Uniónak, mint amennyit visszakapnánk, ha nem lesz elegendő projekt
a régióban, mert akkor vissza kell utalni az EU-s pénzeket. Nyilván
első körben a pénzeket átcsoportosítanák a régiók között, de ha
nem sikerül felhasználni, akkor vissza kell utalni. El kell kerülni,
hogy ily módon befizetőkké váljunk. Írország és Görögország esete
jó példa a pozitív, illetve a negatív tapasztalatokra.
Az Észak-Alföldi régióba a 28 Md
Ft a Regionális Operatív Programon keresztül érkezik majd. Természetesen
más OP-k is meg fognak valósulni a régióban, tehát jóval nagyobb
fejlesztési forrásokat indukál az OP-k megvalósulása a régióban.
Például az ár- és belvízvédelem kérdése, amely a környezetvédelmi
és infrastruktúra-fejlesztési OP része, Kelet-Magyarországot jobban
fogja érinteni, az erre szánt pénzek tehát ide fognak allokálódni
valamilyen beruházásban. Összefoglalásképp: nemcsak e 28 Md Ft
elköltésére kell felkészülni, hanem néhány más, a térségben megvalósuló
nagy program (régiók közötti vagy országos szintű) lebonyolítására
is.
Javaslat: a térségnek fel kell készülnie nagyobb lélegzetvételű
programok lebonyolítására is.
Az egész NFT-nek deklarált horizontális
célja az egészséges társadalom megteremtése, ami nem csak az egészségügyi
infrastruktúra és az orvosi ellátás fejlesztésén keresztül, hanem
a környezetvédelmen és a környezeti szemléletformáláson keresztül
is megvalósítható. Hogy ez mennyire vonul át az egész NFT-n, mennyire
tükrözi a stratégia a kormánynak ezt a szándékát, fontos kérdése
a társadalmi fórumoknak.
Farkas István - MTVSz: Az MTVSz-nek
is nagyon sok kritikája van az NFT-vel kapcsolatban. Válaszul
a felvetésre, hogy a humánerőforrás miért a Munkaügyi Minisztériumhoz
tartozik: sajnos itt most (humán) erőforrásnak kezelnek minket,
nem embernek, a foglalkoztatáson keresztül közelítik meg a szociális
rész problematikáját. Az MTVSZ felvetette, hogy a közüsségfejlesztés
és a környezetvédelmi szemléletformálás erősebben jelenjen meg
ebben a tervben. E véleményt több helyen kellene hangoztatni,
mert akkor lesz esély, hogy ez társadalmi véleményként és társadalmi
nyomásként is megjelenjen.
(Molnár Antal véleményével kapcsolatban:)
Az Észak-alföldi régiónak szánt 28 Md Ft "védett" összeg,
kérdés, milyen lesz a felhasználás ágazati megoszlása az országon
belül. Itt is felmerülhet a Ny-K irányú preferencia kérdése (egyenlő
értékű pályázatok elbírálásakor az elmaradottabb régióból érkező
pályázat preferálása). A tapasztalatok szerint a nyugati országrészből
többen, többet pályáznak. Az országos nyitott pályázati rendszerekben
a Kelet felkészítése nagyon fontos a pályázati versenyképesség
biztosítása végett.
Cserháti Ferenc - ÉARFÜ: A 28 Md Ft még csak előzetes kalkuláció,
kormánydöntés még nem született arról, hogyan osztja el az OP
a forrásokat. A 3 kelet-magyarországi régió előnye, hogy az itt
futó Phare projektek már modellezik az EU alapokból érkező pénzek
felhasználását, így van egy kis tapasztalatunk e téren. Ha a civil
és gazdasági szervezetek még nem is annyira felkészültek, de a
pénzügyi rendszer már egy kicsit jobban képben van, hogyan kell
az Uniós pénzeket felhasználni, mint a nyugat-magyarországiak.
Ennyi előnyünk van.
7. AIESEC
A képzésekkel - informálásokal kapcsolatban: A képzés lenne a
fontosabb, mint az informálás, hiszen információhoz könnyebb jutni.
Javaslat: a képzési folyamat hangsúlyozása. Projekttervező felkészítés
lenne szükséges - mire lehet pályázni és hogyan, pályázatok kidolgozása,
összeállítása, megvalósítás, elszámolás. Kérdés: kik készítik
a Projekt 2002 tervezeteket, létrehozható-e info-adatbázis.
Molnár Antal - EARKF/HITvK: A DAB
(=Debreceni Akadémiai Bizottság) székházban volt egy rendezvény,
ahol a Projekt 2002 képzések fő szervezője is jelen volt. E fővárosi
cég elérhetőségét M.A. el fogja küldeni a résztvevőknek. Debrecenben
2x2 napos képzést terveznek, amire előreláthatólag decemberben
kerül majd sor.
Bujdosó Antal - Mozgalom az egészséges
városért, Komádi: 2002. október 20-án lesznek az önkormányzati
választások. Kérdés: mi lesz az új önkormányzatok tájékoztatásával?
A kisebb településeken a képviselők 90%-a független, akik nem
ismerik a jelenlegi "központi" programokat (SZT, NFT).
Az önkormányzatok és a civil szervezetek együttműködésével kapcsolatban
Gyulán nagyon rosszak a tapasztalatok: a képviselőtestület 1999-től
nem fogadta el a civileket, soha nem állt melléjük. A politika
oldaláról senki sem képviseli ezeket az ügyeket.
Dr. Deseő Emil, HITvK
Kérdései:
-Az NFT kidolgozásakor mennyire vették figyelembe a fenntartható
fejlődés elveit?
-Az NFT-be szerepel-e a biofaluk (mint például Gömörszőlős) további
fejlesztésének a kidolgozásának a terve? Van-e elképzelés a biofaluk
támogatására?
Némethné Dudás Márta - Kengyel
Gyalogos Egyesület, Kengyel: Nagyon sajnálja, hogy nem volt még
alkalma átolvasni az anyagot (előző este kapta meg), és azt is
nagyon sajnálja, hogy Szolnok megye ennyire passzívan képviselteti
magát a régióban. A másik két megye nagyon jól fejlődik. Szolnok
megyében nagyon rossz a kapcsolat a megyei vezetéssel, kistérségekkel,
helyi önkormányzatokkal stb. Ha valaki el meri mondani a véleményét
(ld: Kengyel Gyalogos Egyesület), kedvezőtlen hatalmi reakciókra
számíthat: szükséges rossznak tekintik a tiltakozásukat. Véleményüket
általában figyelmen kívül hagyják - ez történt a Megyei Rendezési
Terv kapcsán is. Az EU csatlakozással és a kistérségek összefogásával
kapcsolatban is volt tájékoztató, ahol elmondták a véleményüket,
de aztán a vezetés nem tartotta be az ígéreteit (pl. társadalmi
egyeztetés). Még véletlenül sem hívják meg őket, holott a civileket
nem volna szabad kizárni az együttműködésből. Az információáramlás
nagyon nehézkes. Kérdése: a fórum többi résztvevőjét meg szokták-e
kérdezni (felülről), hogy mi a véleményük? - A Szolnok megyei
civil tapasztalatok szerint jobb csendben maradni, mert különben
nem kapnak semmit, illetve mindenféle ellnőrzéssel zaklatják őket
(pl. Ügyészség részéről).
Említették, hogy az NFT-vel kapcsolatos információkat le lehet
tölteni az Internetről. Az Egyesületnek nincs Internete, holott
nagy igény volna erre. Jó lenne internetes hozzáférést biztosítani,
jutányos áron vagy akár ingyenesen. Javaslat: a civil szervezetek
Internet hozzáférési lehetőségeinek fejlesztése célzott támogatásokkal.
A hulladékégetőmű kapcsán:
Szolnok mezőgazdasági megye, ezt is figyelembe kellene venni a
tervezéskor. A térségben elmaradnak a környezetkímélő beruházások.
Úgy érzik, hogy az utóbbi 5 évben csak terhelő beruházásokat hoznak,
semmiféle környezetkímélő beruházás nincs nálunk. Ha egy megyei
önkormányzat vezetője, a polgármesterek nem hívják meg a civil
szervezeteket egyeztetni, vagy éppen a község lakosságával nem
ülnek le egyzetetni, tájékozódni, miért gondolja azt bárki a hatalomban,
hogy a falunak nagyon jó lesz a szenny, a mocsok?
A magyar mezőgazdasági terület közepét, ahol a legjobb, acélos
búza terem: a Nagy-Alföldet teszik tönkre ezek a beruházások.
Azt sem tudjuk, mi ez tulajdonképpen. A bírósági igazságügyi szakértő
a mai napig nem tudja megmondani, hogy mi ez a technológia. De
azért a Bíróságon ítélet volt, az építési engedélyt kiadták, a
mezőgazdasági terület közepére. A mezőgazdasággal kapcsolatos
EU csatlakozási törvényeket a szakértő nem ismerte, és a Szolnok
megyei bíróság másodfokon úgy döntött, hogy nem is kell azt figyelembe
venni. Ez nagy problémát fog a későbbiekben okozni, hiszen az
EU piacon az itt termelt áruk nem lesznek eladhatók. Ha Szolnok
megyét arra szánják, hogy Magyarország közepén ellepje a szenny,
akkor a lakosság, a megye tiltakozni fog. A kormány vagy tiszteletben
fogja tartani a véleményünket, és leül velünk tárgyalni, vagy
pedig minden egyes csatornán ott leszünk, és sajnos velük szemben.
Mert a kormány sem mondhatja azt, hogy bármely civil szervezet
vagy bármely lakos "megfúrja" az EU csatlakozási pénzeket.
Nem "megfúrja": elfelejtették őket tájékoztatni! És
amikorra ők felébrednek, addigra ott vagyunk, hogy "Tűrjetek,
mert tiétek a felelősség". Nem a lakosságé a felelősség,
hanem azé a politikusé, aki megengedte a beruházást.
Soós Géza - Hortobágy a világörökségért
Alapítvány, Debrecen: Hálával tartozunk mindazoknak, akik ezt
a környzetvédelmi fórumot működtetik és fenntartják. Még akkor
is, hogyha sok a kritikai észrevétel, és tanácstalanság tapasztalható.
Nem sok ilyen fórum van, ahol ilyen őszintén el lehet mondani
a gondjainkat. Nem szoktam ilyen udvariaskodó szavakat mondani,
de ez az igazság.
Kérdés: aki el tudta olvasni az NFT-t, és október 15-ig elküldte
a véleményét, azokkal jó lenne valamilyen egyeztetést végezni,
mert egymás ellen ne dolgozzunk, amikor olyan kevés fórum van,
amelyik segítheti a mi kis közösségünknek a megfelelő további,
emelkedett fórumokon történő egységes fellépését. Ez ugyanis lényeges
abból a szempontból, hogy milyen véleményt írunk akár a Természetvédők
Szövetsége igen nagytekintélyű testületének, vagy a HITVK tagjai
hogyan segítik ennek a fórumnak a további erősödését. Kevés olyan
korrekt fórummal találkoztam elég hosszú civil munkálkodásom során,
amelyik ad is valamit. Tehát nem csak ígér. Nem mondható el ez
a Vidék Parlamentjéről, nem mondható el a Kistérségfejlesztők
Tudományos Egyesületéről, amelynek fórumain rendszeresen részt
vettem és veszek. Ott állandóan - és a DAB-ban is legutóbb - arról
van szó: van partnerség? nincs partnerség? Egyénileg nincs partnerség.
Területileg sincs partnerség akkor, hogy ha a civil szervezeteket
nem viszik be az Alkotmány sáncai mögé. Ezt elmondtam egy MSZP-s
fórumon, és kijelentettem, hogy a második kamara nélkül egyenrangú
partnerség nem lesz.
A civil szervezetek semmiféle komoly
elismerést vagy biztatást nem kapnak. Ha a civilek nem produkálnak
véleményt az NFT-hez, csak a bürokratáknak lesz benne a véleménye.
Ott van az MTA, az országgyűlési bizottságok, az országos és nemzetközi
hírű civil szervezetek: vajon tényleg eljut-e oda ez a vélemény?
Bízunk benne, hogy a böszörményi, illetve a nyíregyházi kezdeményezésnek
lesz olyan jelentősége, hogy el fog jutni.
Az a kérdésem tehát, hogy milyen
véleményt lehet egy civilnek írni az NFT-ről? E fórumnak milyen
tanácsai vannak, mi a teendő? Milyen iránymutatókat írjunk az
ÉÁÜ számára? A mi munkánknak mikor lesz olyan menedzseri szintű
támogatása, mint a DAB-ban említették?" Mi igenis kezdeményezünk.
A debreceni Ügynökséggel megintcsak felvettük a kapcsolatot, tehát
mi akarjuk ezt. Vajon akarják-e meghallgatni a mi véleményünket?
Tehát most akkor hogyan tovább?
Farkas István - MTVSz: "Ez
valóban nagy kérdés: hogyan jutnak el a vélemények és ott érnek-e
valamit. Mielőtt 2000-ben a kormány megkezdte volna az NFT kidolgozását,
az MTVSZ jelezte részvételi szándékát. Érdekes tapasztalat: egyes
minisztériumok, régiók nyitottak voltak a vélemények fogadására,
egyes részeket beépítették a tervekbe. Mások elutasítóak voltak.
Persze azt soha nem mondták, hogy nincs az együttműködésre lehetőség,
de gyakorlatilag ellehetetlenítették az igazi vélemények eljuttatását.
Alapvető probléma, hogy Magyarországon nincs jogszabályi garancia
a tervek véleményezési lehetőségekre, hogy a civil szervezetek
véleményét komolyan is vegyék. Az egyes beruházásoknál már megvan
a KHV - gondolom a kengyeli Gyalogos Egyesület is részt vehetett
ügyfélként ezekben a folyamatokban. Most készül a Területfejlesztési
Törvény módosítása, amelyben a partnerséget ki akarják terjeszteni
a regionális fejlesztési tanácsok létszámának és összetételének
a változtatásával. Szeretnék csökkenteni a kormányképviselők számát,
és növelni az önkormányzatok, munkavállalók és munkaadók részvételét
a területfejlesztési tanácsokban. Sajnos az új kormányzat is megállt
ennél a szintnél, és azon nem gondolkodnak, hogy civil szervezeteket
is bevegyenek, vagy legalábbis megemlítsék őket a területfejlesztési
tanácsok munkájánál. Az MTVSz szeretné elérni, hogy a civil szervezetek
is bekerüljenek."
A véleményezéssel kapcsolatban
ismerteti a vélemények összefoglalásának folyamatát.
A kengyeli tapasztalatokkal kapcsolatban:
Mi is hiányoljuk a környezetvédelmi szempontok érvényesítését
a beruházásoknál, sokkal erősebben kellene ösztönözni a vállalatokat.
"Környezetvédelmi"-nek nevezett beruházások is igen
nagy terheléssel jár(hat)nak. Pl. ha a terv a keletkező hulladék
mennyiségének a csökkentését célozná, és nem hulladéklerakók építését,
sokkal előrébb jutnánk. Tehát itt is a megelőzés elvét kellene
szem előtt tartani. Javaslat: a környezetvédelmi szempontok fokozottabb
érvényesítése a beruházások során; a megelőzés elvének érvényesítése
Gömörszőlőssel és a fenntarhatósághoz
közel álló falukezdeményezésekkel kapcsolatban: ez nem szerepel
a tervben. Javaslat: a fenntartható fejlődés elvei kerüljenek
bele a tervbe. A kifejezés maga és bizonyos elemek megjelennek,
de az egész Tervet nem hatja át, s az a gazdaság fejlesztésére
és a multinacionális cégek bevonására, stb koncentrál, ami nem
a fenntarthatóságot erősíti Magyarországon.
Hajdú-Bihar megyei Vállalkozásfejlesztési
Alapítvány, Debrecen: Javaslat: kerüljön be a tervbe az energiatudatosság
fejlesztése és a szabályozástechnika intézményes rendszerének
kidolgozása.
Ennek a jelentősége óriási lenne, így felmérni a vállalatokat,
a veszteségforrásokat, a hulladék kibocsájtó forrásokat, teljesen
más képet kapnánk az egész társadalomnak az állapotáról, mint
e nélkül. Beszélünk információtechnikáról, de a szabályzástechnika
legalább ugyanilyen fontos, főképp a vállalkozásoknál hasznos.
Ambrus Enikő - Lazarus Természet-
és Környezetvédő Egyesület, Debrecen: Ez az energiatéma a legjobb
elérhető technika témakörébe tartozik. A környezethasználati engedélyhez
felülvizsgálatot kell végezni a vállalatoknak, és tulajdonképpen
erre nem látok kiírást. Nagyon nehéz megfelelni, és elsősorban
a kis- és középvállalkozások tudnak ennek nagyon nehezen megfelelni.
A versenyképesség kapcsán hátrányos helyzetbe kerülnek a régión
belül. Még a nagyvállalatoknak sem könnyű - úgy tudom, hogy jelen
pillanatban 2 nagyvállalat adta be a környezethasználati engedélyezési
eljárára vonatkozó dokumentációt. Valóban kimaradtak a kis- és
középvállalkozások, mint célcsoport?
Farkas István: Arról volt szó,
hogy a regionális fejlesztési részből kimaradtak, de a gazdaságfejlesztési
részben szerepel a KKV-k fejlesztése.
Ambrus Enikő: Javaslat: a KKV-k
a társadalmi vonatkozások miatt kerüljenek be a Regionális Fejlesztés
részbe. A foglalkoztatás kérdése miatt ez fontos, mert mi lesz,
ha elindul egy csődhullám amiatt, mert a KKV-k nem tudnak megfelelni
az EU-s előírásoknak?
Cserháti Ferenc - ÉARFÜ: Horizontálisan
a KKV-k nem fognak önállóan szerepelni az NFT-ben, de az É-alföldi
Regionális tervben megjelennek majd.
Javaslat:
- A biofalu téma beilleszthető a IV. átfogó cél helyi kezdeményezésekre
építő részébe (specifikus cél 13)
- Internet hozzáférés: a regionális programban célként szerepel
az inkubátor- és teleházak rendszerének továbbfejlesztése (V.
átfogó cél, specifikus cél 15). Ez az áttfogó cél ad némi reményt
arra, hogy a csatlakozás után lesznek ilyen fajta források, illetve
lehet majd a civil szervezeteknek ilyen irányú pályázatokat benyújtani.
Ebben az anyagban senki sem fogja megtalálni az egyedi igényeinek
megfelelő projekteket, mert ennek nem ez a célja. Itt egy kicsit
fantáziával kell olvasni, és meg kell keresni azokat a pontokat,
amelyekbe az mi terveink bekerülhetnek. Ha nincs ilyen, akkor
kell valamilyen átfogó célt vagy alcélt megfogalmazni. Példa erre
a nemrég említett energiakérdés, amely valamilyen okból valóban
kimaradt.
Koczokné Boruzs Judit - Kölcsey
Ferenc Közművelődési Intézet, Debrecen: Az I. Céllal kapcsolatban:
a cél megfogalmazását olvasva nagyon boldog vagyok, nem csak mint
egy megyei intézmény képviselője, hanem mint megyei egyesületi
titikár (- a Népművelők Hajdú-Bihar megyei Egyesületének vagyok
a titkára.) Bízom benne, hogy azzal együtt, hogy az OP kidolgozása
a Munkaügyi Minisztérium kezébe kerül, ez a mondat lehetőséget
ad arra, hogy beleképzeljem a civil szervezeteket, a helyi közművelődési
intézményeket és mindenféle képző-nevelő szervezetet, azaz nem
csak a szakképző intézményeket, meg a felsőoktatást és közoktatást,
stb, hanem azokat a közművelődési intézményeket, teleházakat,
civileket is, akik ott helyben ismerik a települést, s a kistérségi
menedzserrel együtt tudnak valóban a helyi igényekből kiindulva
képzési programokat szervezni. Az operatív tervek kidolgozásakor
ne csak a szakképzés szó, hanem a szabad művelődés, oktatás és
közösségfejlesztés is jelenjen meg. Nagyon lényeges, hogy a következő
operatív részben ez benne legyen, mert most én belelátok mindent,
benne látom a saját magunk egész megyei hálózatát. De ha ezt az
Munkaügyi Minisztérium fogja kidolgozni, akkor félő, hogy a civilek
és a közművelődés ki lesznek hagyva.
Kotsis Árpád - Bioszféra Egyesület,
Debrecen: Egyesületünkről elmondanám: azért választottuk ezt a
civil formát, mert nem volt - és jelenleg sincs - olyan tudományág,
vagy állami intézet, amely az emberiség mibenlétének és igazságának
kiderítésére alkalmas lett volna.
Egyetértünk a tervezet azon megfogalmazásával, hogy le vagyunk
maradva az információszerzésben, de sajnos nem csak mi magyarok,
hanem ez világjelenség: a rendelkezésre álló információ mennyisége
ma már öt évenkét megkétszereződik és ezért nem marad idő az igazán
fontos információk megkeresésére. A mi kutatásainknak is egyik
lényeges része az információ-dezinformáció kérdésköre: pszichológusok
nemzetközi konferenciáján vetődött fel, hogy a dezinformáció,
azaz a -"céltudatos" hazudozás - amely ma globálisan
bevetett politikai fegyverként rombolja a tudományos és civil
közéletet /is/, káros személyiségtorzulásokat okoz a dezinformálókban
/is/, akik így vezető beosztásban a jelenlegi technikai hatékonyság
mellett az egész emberiségre veszélyesekké váltak. A konferencia
megpróbált üzenni a civileknek: sűrgősen tennünk kell valamit,
mert részben mi is felelősek vagyunk azért, hogy kik kerülnek
vezető pozícióba.
Például az EU sem azért bővít, mert nagyon szeretne már velünk
együttműködni, hanem többek között ezzel szeretné elterelni a
tagállamok figyelmét a felgyorsult világunkban veszélyesen merevre
sikeredett intézményrendszerével szemben kialakult belső lázongásról,
amely pl.: az amerikai és angol génmanipulált dömpingélelmiszerek
és a pszicho-manipulált "kultur"-termékek elleni védekező
mechanizmus hiányát kérné számon "vezetőitől".
Sajnos az NFT kidolgoztatása is ezt a globális kereskedelmi, majd
teljes gazdasági lerohanásunk céljait szolgálja.
Egy tál lencséért akarják megvásárolni az önrendelkezési jogainkat
és területi szuverénitásunkat, pedig a nemzetközi jog alapján
a trianoni "békeszerződések" feltünő magyarelleneségéért
járó kártalanításunk nagyságrendekkel több lehetne.
Magyarországon ha valami csak "nemzeti"-ként van feltüntetve,
akkor az nem is magyar nemzeti. Így nem tudjuk a közismerten magas
szellemi képességeinket az emberiség szolgálatába állítani, pedig
erre jelentős igény jelentkezik, ami még az egyesületünkhöz érkezett
megkeresésekből is látható: francia értelmiség, izraeli környezetvédők..
Sajnálatos és kívülről nézve bizonnyára nevetséges is, hogy egy
3 éves politikai programot Nemzeti Stratégiának nevezünk: amelynek
ehelyett egy hosszú távú terv rövid távú szakaszának kellene lennie.
(Farkas István megjegyzése: 2013-ig)
Kérdés: Mit jelent az egyetlen
és legfőbb célként megjelölt "életminőség-javítás"?
Konzumidióták (=EU fogyasztók) kialakítását? E program, úgy tűnik,
ezt szolgálja."
Hajdú-Bihar megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, Debrecen:
Szabályozástechnikával kapcsolatban: Holland szakemberek ellátogattak
néhány magyar vállalathoz, és például a hajdúnánási Téglagyárban
a szabályozástechnikai szemlélettel ugyanolyan energiafelhasználással
30%-kal nőtt a termelés. Egy balmazújvárosi cégnél 30%-kal nőtt
a kihozatal, a selejtek aránya lecsökkent, megszűnt gyakorlatilag.
Mindez szabályozástechnika. Így a kibocsájtás csökken, a haszon
nő, az embereknek a kímélete nő. Alkalmazásának legfőbb akadálya,
hogy nem ismerik.
Ambrus Enikő - Lazarus Természet-
és Környezetvédő Egyesület, Debrecen: A Jász-Nagykun-Szolnok megyei
Kétpón 840-en laknak. 1999-ben az újságból értesültünk arról,
hogy Kétpón regionális kommunális hulladéklerakó épül, 2,7 Md
forintból. Bennünket, a lakosságot meg sem kérdezték. Valamilyen
oknál fogva nem akarják elismerni sehol azt, hogy a lakosság véleményét
valamilyen úton-módon ki kellene kérdezni, hiszen lakóingatlan-tulajdonos,
földtulajdonos, gazdálkodó. Mi tiltakozunk Szolnok polgármesterénél,
a városi közgyűlésnél, a Környezetvédelmi Minisztériumnál, stb.
Eddig még senki nem mondta azt, hogy: "beszéljük meg".
A lerakó szép, jó, kell. A kétpói lakosokat már nevezték szélsőségesnek,
hazaárulónak is a tiltakozás miatt. Mi nem a TV-szereplésre vágyunk,
nem a cirkuszolásra vágyunk, itt nem egy gyerekes ellenkezésről
vagy politikai érdekről van szó. A szóban forgó 40 hektáros terület
Kétpótól 3 kilométerre van. A községen keresztül akarják hordani
a szemetet. A terület nagyon belvizes. Figyelmen kívül hagyják
a nagyon gazdag gerinces élővilágot, a növényeket. Semmi nem számít,
csak hogy a lerakó megépüljön. Az más kérdés, hogy Szolnokon megvan
a terület, ahová lehetne építeni, csak nem bírtak rajta megegyezni.
Ott van a vegyiüzemnek a területe. A 80 000 fős Szolnok egy alappont,
amihez lehetne építeni egy hulladéklerakót.
Kérdés: hol lesz az, amikor a lakosság
véleményét igenis figyelembe veszik? Nekünk jelen pillanatban
van egy környezetvédelmi jogászunk, és elküldtük Brüsszelbe a
levelünket, amelyben leírjuk a lakosság problémáját, hogy soha
senki nem fogadott el bennünket, hogy nem vesznek emberszámba.
Megvan az építési engedély is. Az építkezés még nem kezdődött
meg. A területet lefoglalták, Szolnok inkább jelzálogot vett fel,
hogy ki tudja fizetni. A beruházás ISPA támogatásból történik.
Farkas István az MTVSZ részéről
megígéri, hogy az ISPA Monitorozó Bizottság révén vizsgálatot
kezdeményez.
Szolnok lakosságát a jegyző és
a polgármester úgy tájékoztatta, hogy a kétpóiak támogatják a
tervet, holott ők kategórikusan elutasítják azt.
Némethné Dudás Márta - Kengyel
Gyalogos Egyesület, Kengyel: Az engedélyezési folyamatot igyekeztek
minden lehetséges módon lassítani, például kérvényezték a részletes
KHV készítését, de ezt elutasították. A kengyeliek hulladékát
is Kétpóra fogják szállítani. A mi lakosságunk sem tudott róla
semmit, ma sem tud. Csak azt tudják, hogy majd nagyon sokat kell
fizetni. A szolnoki lakosság most ébredt fel, hogy ők nem akarják
Kétpóra vinni a szemetüket, mert háromszoros lesz a szemétdíj,
amit már nem fognak tudni kifizetni.
A szolnoki polgármesterjelölt-asszony
a Krúdy Gyula utcában lakik. Nem tudtuk, hogy a szolnoki Néplap
miért írja meg, hogy a Krúdy Gyula utcában nem lehet hulladék
átrakót létesíteni, mert a lakosság tiltakozik, mert sok lesz
a patkány, meg büdös lesz. Akkor miért gondolja valaki Szolnokon,
hogy Kétpó fogja tűrni azt a rengeteg patkányt meg szemetet?
Ezt megírta a Néplap, de hogy a
kétpói lakosság véleményét lehozta volna...
Az égető ugyanezen a szinten áll:
agyon van hallgatva. Mindenki ebben látja a jövőt, elhallgatja.
Azt mondták nekünk, hogy azért van ez így, mert az országhatártól
és Budapesttől is 100 km-re kell lennie az égetőnek. Akkor mondja
meg nekem valaki: milyen technológia ez?! Tehát ha egy kórházi
veszélyes hulladék égetőt akarnak, amiben csak injekcióstűt, illetve
a transzfúziós szerelék egy részét lehet megsemmisíteni, akkor
honnan szedik azt a rengeteg injekcióstűt? 950 kg az órai kapacitása.
Az építési engedélybe elfelejtették
beleírni, hogy "kórházi"veszélyes hulladék. Most már
csak úgy szól, hogy "veszélyes hulladék". A Környezetvédelmi
Főfelügyelőség egyszer elutasította ezt a művet, akkor egy oldalon
álltunk. Aztán jött egy új kormány, átállt a beruházó oldalára,
most megint van egy másik kormány, hát most akkor mi lesz? Nagyon
nagy baj, hogy a politika beleszól. Ez egy amerikai technológia,
nincs róla referencia, nincs róla prospektus, nem tudja megmondani
senki. Meg egyáltalán: ha fémkinyerőnek akarják használni, akkor
minek hozzá a mésziszap? Egyetlen anyaghoz kell a mésziszap, az
pedig a klór megkötése. Akkor mit akarnak itt?
Itt van Debrecenben egy égetőmű,
ami kórházi veszélyes hulladékok égetésére alkalmas. Nincs kihasználva
a kapacitása. Az égetőműbe be lehetett vinni a növényvédőszeres
flakonokat, láttuk, hogyan: mosatlanul, széttörve. Kérdés: honnan
kerül oda ez a hulladék, amikor a növényvédelmi szakemberek alapvető
dolga, hogy kimossanak minden flakont. Az égetőműben nagyon nagy
bűz van.
Farkas István: Most két konkrét
példát is láthattunk arra, hogy az EU-s támogatásból megszülető
beruházásokra helyi szinten is oda kell figyelni. Csak a Kohéziós
Alapokból tízszer ennyi összeg jön ilyen típusú regionális hulladékkezelő
megoldásokra, lerakókra, égetőkre, szennyvízkezelőkre, és a témához
ez a kérdéskör mindeféleképpen hozzátartozik, még ha a Stratégiához
nem is.
Cselószki Tamás - E-Misszió Egyesület,
Nyíregyháza: Csatlakozva, egyetértve és ezért teljes egészében
nem megismételve a Bioszféra Egyesület képviselője által elmondottakat,
ő is felhívja a figyelmet az életminőség deffiniálatlanságának
kérdésére. Az egész dokumentum erre a célra épül, de nem magyarázzák
meg, mit értenek e fogalom alatt. Mivel ezt nem tudjuk, azt sem
tudhatjuk, mi az NFT igazi célja. Tartalmilag is vitatható sok
része.
Nem tudja, volt-e korábban olyan dokumentum, aminek ilyen komoly
társadalmi vitája lett volna. Reméljük, hogy a Strukturális Alapok
bevezetésekor a társadalmi részvétel is erősödni fog. Ha az NFT
koncepciója rossz, őszintén meg kell mondani. Az NFT erős kritikájának
véleménye szerint meg lesz az eredménye a követlező Stratégiánál.
Ambrus Enikő - Lazarus Természet-
és Környezetvédő Egyesület, Debrecen: A kétpói ügy 1989-ben kezdődött,
már akkor veszélyeshulladék-lerakót terveztek oda. 1999-ben (az
új beruházás kapcsán azt mondták), hogy ha mát 1989-ben elkészültek
a talajtani vizsgálatok, stb, akkor még egyszer már nem kell megvizsgálni
a terület adottságait. Megvannak az eredmények, épüljön erre egy
hulladéklerakó. Azzal is fenyegetőztek, hogyha túl sokat tiltakoznak
a kommunkális hulladéklerakó ellen, mégis inkább a veszélyeshulladék-lerakót
építik meg. A lakosságot most azzal kábítják, hogy lerakó után
iparűzési adót fizetnek majd a falunak.
Kotsis Árpád - Bioszféra Egyesület:
Az Európai Unió azt mondja, hogy neki számít a civil vélemény.
Viszont érdekes a hozzáállása: egyszerűen csak statisztikát készítenek,
nem nézik meg, hogy például egy civil vélemény komoly kutatói
tevékenységre alapozott, vagy valakinek éppen rossz napja volt
aznap. Nem lehet azonos nagyságrendben kezelni e dolgokat. Nem
lehet azt mondani, hogy ez ugyan igaz, de itt van 6-8-10 ellenvélemény,
és akkor most egyik sem igaz? A statisztika mit mutat? Több az
ellenvélemény. Az EU teljesen statisztikai alapon dönt. Igyekeznek
kiszűrni a szubjektivitást a döntésekből, ez a statisztikai döntést
jelenti. A tájékozatlan többség meg elhiszi az adatokat, a civil
szférában is kevés a magas szinten tájékozott ember. Az egyszerű
vélemények ugyanúgy eltűnnek, mint a szakmailag megalapozottak.
Mondják, milyen jó, hogy az EU-tól
pénzt kapunk. Hogy mennyit vesz ki a zsebünkből? Valójában már
nincs is területünk, nincs is országunk. Idejön a nagytőke, és
gyakorlatilag felvásárolja, bérbe veszi az országot. Az Európai
Uniótól csak filléreket kapunk, ettől sokkal, nagyságrendekkel
többet kellene kapnunk kárpótlásul. Ki kellene követelnünk, ami
jog szerint jár.
Némethné Dudás Márta - Kengyel
Gyalogos Egyesület, Kengyel: Sérelmezi, hogy Nemes Csaba nem jött
el, illetve, hogy a KvVM-et nem képviseli senki, így nem mondhatják
el, hogy a civilekkel együtt, megbeszélve készült az egész. Farkas
István kimenti Nemes urat, illetve elmagyarázza, hogy az itt elhangzottak
biztosan el fognak jutni az illetékes szervekhez és a Környezetvédelmi
Minisztériumba.
Kotsis Árpád - Bioszféra Egyesület,
Debrecen: Nem csak a civilek, hanem minisztériumi szinten sem
ismerik kellően az ENSZ Környezet és Fejlesztés Világbizottság
Közös Jövőnk jelentését, sem mibenlétét,sem jelentőségét, pedig
ez eddig az emberiség legnagyobb összefogással létrejött önértékelése
és egyben figyelmeztetése, ennek ellenére a szintén definiálatlan
fenntartható fejlődés kifejezéssel dobálóznak. Így a vezetők fel
sem érhetik ésszel, mit hátráltatnak: az ENSZ főtitkárhelyettese
1987-ben /!/ a Bizottság jelentése alapján elkészített szovjet,
amerikai és angol kutatások eredményeire hivatkozva kijelentette:
kb. 30 év áll rendelkezésünkre, amíg a gazdaság túlértékelődése
miatt elindult káros természet- és környezetromboló folyamatok
még megállíthatók, talán visszafordíthatók... A társadalmi fórumoknak
ezzel a témával is foglalkoznia kellene.
Farkas István - MTVSZ: A Medgyessy
kormány vállalta, hogy 2004-ig elkészíti Magyarország Fenntartható
Fejlődés Stratégiáját. A kidolgozásban részt vesz az MTVSZ, az
OKT és a Fenntartható Fejlődés Bizottság is, biztosítva a szakmai
hátteret és a társadalmi képviseletet. Remélhetőleg néhány hónapon
belül beszélhetünk majd ezen ügyekről fórumokon is.
Kotsis Árpád - Bioszféra Egyesület,
Debrecen: A fórumokon kellene megvizsgálni azt, hogy melyek a
valóban megalapozottak a társadalmi vélemények közül, mert ahhoz,
hogy egy NFT-t vagy egy Fenntartható Fejlődés Stratégiát megcsináljunk,
ahhoz az egyszerű emberek józan paraszti eszénél több szakmai
ismeretre van szükség. Érteni kell a mezőgazdasághoz, az iparhoz,
a történelemhez, a pszichológiához, politológiához, stb. Kérdés:
hol van ilyen irányú, átfogó szakképzés Magyarországon?
Farkas István: Gömörszőlősön van
egy ilyen irányú, civil szervezésben létrejött képzés.
Kotsis Árpád - Ha az NFT már elfogadásra
került akkor az FFS kidolgozásánál felmerülő szempontok már csak
ajánlások maradhatnak. Több időt kell szánni ennek a véleményezésére,
mint a jelenlegi esetben, mert jobban megszervezve, a mások véleményére
is kiváncsian és azok között értékük szerint különbséget téve
kell dönteni ilyen fontos kérdésekben.
Farkas István - MTVSZ: Ha hatással
akarunk lenni a folyamatokra, el kell mondani a véleményünket,
meg azt is, hogy nem így kellett volna.
Kotsis Árpád - Bioszféra Egyesület,
Debrecen: Kerüljön bele a jegyzőkönyvbe, hogy kellő idő és megfelelő
eszközök legyenek biztosítva a civileknek a véleménynyilvánításra
(pl. fórumok), mert ez így most komolytalan. /előző nap kapták
meg a véleményezendő anyagot./
Itt most nagyon komoly dolgokról van szó, ezt nem lenne szabad
ily módon nem komolyan venni.
Az a terv (az NFT), amivel "bemegyünk" az Európai Unióba,
az jelenti, hogy gyakorlatilag a magyar kormánynak nem lesz lehetősége
újabb tervet csinálni, mert legfeljebb csak pályázhat ezentúl.
Így most elvész az a lehetőség,
amit még most véghez vihettünk volna.
Franciaországban például most egészségügyi
problémák kapcsán merült fel az EU alkalmatlansága, mondván, hogy
az EU akadályozza a nemzetközi szervezetek szabadkereskedelmét.
Ennek kapcsán nagyon sok génmanipulált élelmiszer került be az
Unióba. A franciák egyszerűen nem tudják az EU bürokráciáján keresztülverni,
hogy ne lehessen értékesíteni az Amerikából behozott génmanipulált
termékeket behozni. Amerika meg tiltakozik, hogy a szabadkereskedelmet
akadályozzák, sőt, az EU az amerikai ipar szabadkereskedelmét
direkt akadályozzák.
Vegyük észre: olyan mamutvállalatok
jöttek létre - pl. a Coca-Cola - , amelyeknek az EU-val azonos
nagyságrendű bevétele van. A világ 10 legnagyobb cégének egyike,
s mi a célja? Minél több Coca-Colát eladni. Lehet erre stratégiát
írni?
Farkas István: Többször került
a mai nap során említésre a HITVK által kezdeményezett fórumsorozat,
az egymással és az Ügynökséggel való folyamatos kapcsolattartás
talán hozzásegíthetne minket, hogy a terveket ne az utolsó pillanatban
kapjuk meg.
Molnár Antal: Ismertet néhány,
a kapcsolattartással kapcsolatban fontos dolgot (pl. Internetes
elérhetőségek).
Soós Géza - Hortobágyért Alapítvány:
az NFT elfogadása előtt minden régióban hívjanak össze egy fórumot,
majd egy országosat is, amely ellenőrizné, mennyiben került be
a véleményünk, javaslatunk a Stratégiába, még mielőtt a kormány
vagy a Parlament elé kerül az anyag.
Kotsis Árpád - Bioszféra Egyesület:
A TV nyilvánossága előtt rendezzenek olyan fórumokat, majd egy
országos fórumot, ahol részt vesznek a civilek, a politikusok
és a tervezők. Csak így érvényesülhet igazán a civilek véleménye.
Ha ez elmarad, az megtorpedózhatja az egész tervet, mert az EU
a civilek véleményének csatolását megköveteli a Stratégiai Terv
mellé.
Farkas István: Mivel az EU sügeti
ezt a határidőt, a tervet ilyen módon történt civil részvétellel
is el fogja fogadni.
Vissza
a főoldalra - Vissza
a "Programjaink"-hoz - Vissza
a lap tetejére
|