Környezetvédő
civil szervezetek véleménye
'Helyzetértékelés
a Nemzeti Fejlesztési Terv Regionális stratégiájához és Területfejlesztési
Operatív Programjához' c. dokumentumról
Általános
megjegyzések
A dokumentum címe szerint értékeléssel, és nem egyszerű leírással
foglalkozik. Ennek ellenére szinte minden részében leíró, szinte
teljes mértékben elmulasztja minősíteni a bemutatott jelenségeket,
adatokat.
Általános hiányossága a dokumentumnak, hogy a környezetvédelmi
kérdéseket csak a környezetvédelemnek szentelt részben tárgyalja,
ugyanakkor az egyes ágazatok értékelésekor nem fedezhető fel a
környezeti megfontolás. A helyzetértékelés alig, vagy egyáltalán
nem említi a környezeti szempontokat, pl. a közlekedés, vagy az
energia ellátás leírásakor, noha a két ágazat környezeti terhelése
óriási. Ez a hiányosság hűen mutatja jelenlegi gondolkodásunk
széttagoltságát, azt, hogy még a stratégiai tervezés sem képes
a dolgokat összefüggéseiben tárgyalni. Most használatos fordulattal
élve a környezetvédelmi szempontok nem integrálódnak az ágazati
tervezésbe.
Észrevételek a 'Gazdasági folyamatok' c.
fejezethez
A helyzetfelmérés általános jellemzője, hogy az életminőség javulásának
egyik indikátoraként a GDP-t, vagy az egy főre eső GDP-t szerepelteti.
Ha van is valami összefüggés az anyagi jólét és az élet minőség
között, azt csak a reáljövedelmek illetve a vásárlóerő növekedése
mutathatja meg. Közhelyszerű, hogy a GDP-t a környezeti károk
helyreállítása, kárelhárítása is növeli, holott az ilyen 'GDP
tételek' messze nem utalnak az életminőség javulására. A GDP növekedése
mögött ugyanakkor meghúzódhatnak óriási aránytalanságok az egyes
társadalmi rétegek anyagi helyzetében, ezért önmagában semmiképpen
sem alkalmas az életminőség jellemzésére. A rendszerváltás elotti
legmagasabb GDP-t sikerült 1999-2000-re hoznunk, viszont ha a
jövedelmek elosztását vizsgáljuk, akkor 2000-ig a
társadalom legszegényebb és leggazdagabb 10%-nak a jövedelemkülönbsége
két és félszeresére nott. Ugyanaz a GDP tehát, de lényegesen más
elosztási arányban! Vitatható, hogy az ilyen mértékben polarizált
gazdasági-társadalmi folyamatokat mennyiben nevezhetjük fejlődésnek.
Javasoljuk a nettó GDP és az ISEW index használatát, valamint
- bár nem tartjuk tökéletesnek - az EU '3X10 headline' indikátorát
érdemes lenne alkalmazni, mert az valószínűleg úgyis bevezetésre
fog kerülni.
Vannak már kidolgozva
olyan mutatók, melyek árnyaltabban mutatják az össztársadalmi
jólét alakulását, és bár ma még az alternatív közgazdaságtan mutatóiként
tartják őket számon, egy hosszú távú tervezésben illene róluk
említést tenni, illetve javasolni bevezetésüket.
A gazdasági
fejlődés koncentrációjáról
"A növekedés zömét a (…) multinacionális vállalatok biztosították".
"Az iparfejlődés új szakaszában a magyar gazdaság teljesítményének
túlnyomó részét néhány multinacionális nagyvállalat adja".
Ezen megállapítások mutatják a külső erőforrásokra utaltságot.
A multinacionális nagyvállalatok 1999-ben az export 80%-át adták.
Ennek eredménye a következő logika szerint foglalható össze: termelési
javak külföldi tulajdonlása, magyar erőforrások használata, külföldi
tulajdonosnál realizált haszon.
A beruházások ugyan növekedtek, de az anyagban nem található utalás
arra, hogy a beruházott eszközök mennyire mobilak, költöztethetőek.
Az anyag foglalkozik például az élőmunka-igényes bedolgozóipari
tevékenységekkel és sok helyen úgy állítja be azokat, mint a helyi
gazdaságok húzóágazatát. Aki jár a tőlünk keletebbre lévő országokban
az láthatja, hogy ez az iparág már tőlünk is költözőben van. Az
ilyen típusú ipar, melyet leszereltek már Dunántulról, "átugorja"
ezt az országrészt és a keleti határon távozik, így nem adhat
szilárd bázist a gazdasági fejlődésnek.
Ijesztő mértékű kiszolgáltatottságot mutat, hogy "… a gazdaság
teljesítményének (…) ma már 85%-át állítja elő a külföldi tőke".
A tőke haszna ugyanilyen arányban külföldi tulajdonosokhoz vándorol,
így a hazai erőforrások kiaknázásának haszna is nagyrészt a külföldi
tőke tulajdonosokhoz kerül. Az
ún. "modern szigetek" kialakulását az anyag nem minősíti,
noha azok jó példái a területileg egyenlőtlen fejlődésnek.
A gazdasági folyamatokkal kapcsolatban
az anyag nem tér ki a környezeti terhelésre, az erőforrások felhasználására,
a környezetvédelmi szempontoknak az ágazati politikákba való integrációjára.
Különösen fontos, hogy konkrét számadatokkal alátámasztva megjelenjen
az ipar, a mezőgazdaság, az idegenforgalom környezetre gyakorolt
hatása, ennek trendjei.
A gazdasági folyamatok között nem
szerepel a kereskedelem átalakulása, koncentrációja, a multinacionális
kereskedelmi láncok nagyon gyors, szinte átmenet nélküli piaci
térnyerése. A kereskedelem átalakulása pedig jelentős hatással
van az egyes gazdasági szereplők piacra jutási lehetőségeire,
valamint arra, hogy az egyes térségekben keletkező jövedelem milyen
mértékben marad az adott térségben, vagy megy ki a multinacionális
kereskedelmi vállalatokon keresztül.
'Agrárgazdaság'
alfejezet
Az anyag például a 6. oldalon megemlíti, hogy "Dél-Dunántúlon"
az elmaradottság jele az agrárgazdaság magas részaránya és kirívóan
alacsony hatékonysága". Nem tartjuk indokoltnak, hogy az
agrárgazdaság magas részarányát - önmagában - az elmaradottság
jelének tekintsük, hisz lehet, hogy a helyi adottságok éppen ennek
a súlyát indokolják. A hatékonyság sem lehet önmagában kitűzendő
cél, hiszen lehet például úgy is hatékonyságot növelni, hogy jelentősen
csökken az agrárfoglalkoztatottak száma. Jobb lenne, ha kevesebb
agrár munkás állítaná elő a termékeket, több munkanélküli mellett?
Úgy látjuk, hogy általában a magyar mezőgazdaságban az extenzifikáció
lehet a cél, melynek jellemzője a nagyobb élőmunka igény, és az
alacsonyabb hatékonyság.
Az anyag nem tér ki a tájfajták kérdéskörére, amelyek a legjobban
illeszkednek az agroökológiai potenciálhoz.
A mezőgazdasági részben ki kellene térni a géntechnológiai termékek
használatának helyzetére is.
Társadalmi folyamatok és a kapcsolódó intézményrendszer
A helyzetértékelés kritikát fogalmaz meg az oktatással kapcsolatban,
miszerint az nem eléggé gyakorlat- és piacorientált, nem alkalmazkodott
eléggé a munkaerőpiac gyorsan változó szükségleteihez. Az értékelés
így az oktatást a piacgazdaság kiszolgálójává, munkaerő előállító
ágazattá degradálja. Az oktatást nem volna szabad a munkaerőpiac
rövid távú érdekei, gyorsan változó szükségletei alá rendelni.
Az oktatás feladata az volna, hogy széleskörű műveltséget adjon,
gondolkodni képes embereket neveljen, akik tudnak rugalmasan alkalmazkodni
a számukra megfelelő munkafeltételekhez.
Fenti fejezetben fontos volna kitérni
a civil szervezetek szerepére, a helyi közösségek alulról szerveződő
tevékenységére.
Műszaki infrastruktúra
Amikor hazánk műszaki infrastruktúrájának állapotát az EU hasonló
mutatóihoz mérjük, egy olyan gyakorlathoz hasonlítjuk magunkat,
amely a lehető legnagyobb mértékben kiszolgálja a fogyasztói társadalmat
és hatékonyan számolta fel természeti értékeinek jelentős részét.
Fontos észben tartanunk, hogy az infrastruktúrális 'elmaradottság'
sok esetben segített megőrizni a természet-közeli állapotokat.
Sok olyan területe lehet az országnak, ahol nem az infrastruktúra
és gazdaság fejlesztés hagyományos sablonjai jelenhetik a megoldást,
hanem a helyi erőforrásokra támaszkodó alternatív megoldások,
még ha azok egyedi, az adott területre szabott tervezést is igényelnek.
Közlekedés
A helyzetértékelés közlekedésre vonatkozó része nem tér ki a közlekedés
környezetterhelésére, ami komoly hiányosság. Fontos volna elemezni
például a közlekedési hálózatnak és a forgalomnak a biodiverzitásra
és a környezeti elemekre jelenleg gyakorolt hatását, illetve a
tervezett fejlesztések hatásait.
A közlekedés rész nem említi a kerékpáros közlekedés helyzetét,
annak feltételeit (kerékpárút hálózat, kerékpáros közlekedést
kiszolgáló létesítmények).
Az új útvonalak kialakítása helyett a meglévő hálózat kapacitás
növelésének kérdését kell elsősorban vizsgálni.
Elérhetőségi viszonyoknál az anyag egyértelmű párhuzamot húz a
közlekedési infrastruktúra fejlesztése és a fejlődés között. Továbbra
is az a véleményünk, hogy a fenntarthatóság elveinek ellentmond
a külső tőke vonzására alapozott gazdaságfejlesztés, márpedig
a közlekedési infrastruktúra fejlesztése ezt a szemléletet tükrözi.
Ilyen megfontolásból szintén rossz következtetés a regionális
repülőterek fejlesztésének szándéka.
Nem ellenezzük az elérhetőség javítását,
de a közlekedésfejlesztés koncepcióját előzze meg stratégiai környezeti
hatásvizsgálat, és a gazdaságfejlesztés ne a mobilitás növelésével
járjon, mert a mobilitás növelése hosszú távon semmilyen eszközzel
sem fenntartható.
Vízgazdálkodás
A fejezet a kommunális szennyvízzel kapcsolatos problémák legfontosabb
mutatója a csatornahálózatra kötöttség. Szemléletbeli különbség,
de inkább a kezelt szennyvizek arányával kellene jellemezni a
problémát. Meggyőződésünk ugyanis, hogy a csatornázás és a nagy
szennyvíztisztító-művek építése nem az egyedül üdvözítő megoldás,
hanem sok esetben helye van, sőt inkább van helye az egyedi, alternatív
megoldásoknak.
A szemléletbeli változást elősegítené, ha részletes környezeti
és költséghatékonysági elemzés alá vennék a szennyvíz-csatorna
hálózat és a nagy volumenű kezelő berendezések építését és működtetését.
Hiányoljuk az árvízvédelemre utaló részeket.
Energiaellátás
Érthetetlen, hogy az energiaellátásról szóló rész meg sem említi
az energiatermelés környezeti hatásait, holott azok igen jelentősek.
A települések gázhálózatba kapcsolása költséghatékonyság szempontjából
valószínűleg egy rendkívül elhibázott lépés volt, hiszen a fejlesztésre
szánt hatalmas összegek szolgálhatták volna az egyedi, megújuló
energiaforrásokra alapozott decentralizált energiatermelést is.
A gázosítás eredményeképpen egyrészt háttérbe szorult az óriási
tömegű biomassza környezetbarát hasznosítása, másrészt növekedett
az adott területek külső energiaforrásoktól való függősége.
A helyzetértékelés nem foglalkozik
kellő súllyal sem az energia hatékonyság, sem a megújuló energiák
kérdéskörével. Az energia felhasználás alacsony hatékonysága (3-4-szer
rosszabb, mint az EU országokban) hatalmas gazdaságfejlesztési
potenciált rejt magában, ezen felül a lakossági energiahatékonyság
javításának kedvező szociális hatásai volnának, nem beszélve a
környezeti előnyökről. A megújuló energiaforrások használatának
szintén van gazdasági, környezeti és szociális vonatkozása, haszna,
amiket fontos volna figyelembe venni.
Környezet-
és természetvédelem
Noha az anyag szerint a természeti erőforrások fenntartható használatának
feltétele az "ágazati politikákba integrált környezet- és
természetvédelem", az anyag korábbi részeiben mégsem fedezhető
fel ez az integráció, ami komoly ellentmondás. Ha környezetvédelmi
szempontokat nem fogjuk hatékonyan integrálni az egyes ágazati
fejlesztésekbe, valószínűleg minden a környezet állapotának megóvására
és javítására irányuló igyekezetünk hiábavaló, sőt őszintétlen
lesz.
A környezeti elemek állapotát veszélyeztető
tényezők
A környezeti elemek állapotát veszélyeztető tényezők között csekély
szerepet kap a közlekedés, holott az napjainkra az egyik legjelentősebb
környezetszennyezővé vált. A közlekedés környezeti terhelésével
azért is szükséges kiemelten foglalkozni, mert annak intenzitása
folyamatosan nő. Emellett ki kellene itt térni például a mezőgazdaság,
az idegenforgalom, az ipar, az energia szektor és a vízgazdálkodás
hatásaira is.
A veszélyeztető tényezők bemutatása a fentiek helyett néhány triviális,
környezetvédelmi szempontból sokat hivatkozott tényező felemlegetésére
szorítkozik (hulladék, szennyvíz, veszélyes hulladék), ugyanakkor
adós marad az okok és összefüggések feltárásával (pl. gazdaság
szerkezet és közúti közlekedési igény, fogyasztási szokások és
hulladéktermelés, vagy az egységnyi jövedelemtermelés magas energia
igénye).
Ha már szó esik a hulladékgazdálkodásról, illendő volna említést
tenni a betétdíjas rendszerek eltűnéséről és az 'egyutas' csomagolások
térhódításáról. Nem szerepel az anyagban a szelektív hulladékgyűjtés
fogalma sem, nemhogy annak háttérfeltételei (pl. feldolgozó ipar).
A környezet és természetvédelmi
intézményrendszer elemzését is el kell végezni, kitérni a nemzeti
és dekoncentrált szervek szerepére, kapacitásaira, a kapacitás
fejlesztés igényeire. Szót kell ejteni a környezet- és természetvédő
civil szervezetek szerepéről is. A szemléletformálás, környezeti
tudat, környezeti nevelés helyzete is megérne egy bekezdést.
Területi különbségek Magyarországon
Az értékelésből egyértelműen kitűnik, hogy a készítők szerint
Magyarországon a fejlődés egyik kulcsa a külföldi befektetések
mértékének növelése. A fejlődés alatt értendőek a jövedelem viszonyok,
a foglalkoztatottság, a hatékonyság, a jövedelem-termelő képesség,
valamint az infrastruktúrális ellátottság mutatói egyaránt. Az
ország "fejlődése" tehát a dokumentum szerint nagyrészt
a külső erőforrások bevonásától függ, ami igen veszélyes és ellent
mond a fenntarthatóság elveinek. A külső erőforrások bevonásának
ugyanakkor veszélyei is vannak, melyekről az anyag nem tesz említést:
A külföldi befektetések jelentős része mobil és a termelési feltételek
(pl. adók, munkabérek) kedvezőtlen alakulása esetén kis költséggel
képes továbbállni és kedvezőbb feltételeket keresni. A külföldi
tőke ugyanakkor olyan termelést honosít meg, amilyet a piac (belföldi
vagy külföldi) megkíván, így a humán erőforrások és a természeti
erőforrások is passzív kiszolgálói csupán ennek a látványos fejlődést
mutató modern gazdaságnak. A jövedelem előállítás logikája tehát
a helyzetértékelés szerint fordított: nem az adottságokra és a
helyi igényekre épít, hanem a befektetői, azaz piaci igényeket
igyekszik minden eszközzel kiszolgálni.
Amennyiben a
Területfejlesztési Törvény és az EU Maastricht-i Szerződésében
is célként definiált fenntartható fejlődés elvei szerint kívánjuk
fejlesztési rendszerünket felépíteni, nagy hangsúlyt kell helyezni
a helyi erőforrásokra. Ugyanis az igazán hosszú távon fenntartható
fejlődés, amely egyaránt alapoz a természeti, társadalmi és gazdasági
szempontokra csak a helyi erőforrásokon alapulhat. Az NFT helyzetfelmérésében
ugyanakkor hangsúlyozottan szerepelnek azok a tényezők, amely
a külső tőke bevonása szempontjából lényegesek (pl. megközelíthetőség,
infrastruktúra), és maguk a régiók belső erőforrásainak felmérése
szegényes.
Magyarország legnagyobb fejlesztési potenciálja
a változatosságában rejlik, amely a Kárpát-medencében elfoglalt
földrajzi helyzetünk következménye. A különböző biogeográfiai
hatások keveredése a medencében táji, élőhelyi és - mindezek következtében
- kulturális sokszínűséget eredményez. Ez a sokféleség regionális
szinten is tapasztalható, hiszen a régiók - sajnos - nem biogeográfiai
szempontok szerint lettek kialakítva. Egyetlen régiónk karaktere
sem hasonlítható a másikhoz igazából, s ezek a kulturális, ökológiai,
adottságbeli különbségek nem engedhetnek meg homogenizáló fejlődést.
Minden régióra a karakterének megfelelően kellene fejlesztési
terveket készíteni, de ehhez ezeket a karaktereket fel kellene
tárni.
A helyzetfelmérésnek ezért nagyobb hangsúlyt kellene helyeznie
az alábbi mutatók regionális szintű felmérésére:
" a természeti erőforrásokat, azok terhelhetőségét és a mostani
terheltségét,
" a biodiverzitást, ökológiai állapotot,
" a földhasználatot, a használaton kívüli/természetközeli
használat arányát,
" a (mező)gazdaság termékszerkezetét, a termékdiverzitást,
tájfajták arányát,
" a megújuló energia potenciált, a jelenlegi használatot,
" a gazdaság és erőforrások tulajdoni szerkezetét, bérmunka/vállalkozó
arányt, a gazdasági kapcsolatrendszert, körfolyamatokat,
" a tőke, energia, alapanyag, piac, technológia miatt külső
függőség nagyságát,
" nem-anyagi társadalmi jellemzőket (a műveltség, kultúra,
egészség és közösségi kapcsolatok),
" az emberek megelégedettségét, fejlesztési igényeiket.
Tisztában vagyunk azzal, hogy a mai statisztika kisrészt tartalmazza
a fenti adatokat, ezért nehézkes a tervezést ezekre alapozni.
Összefoglalás
A fentiek összefoglalásaképpen elmondható, hogy az anyagnak környezetvédelmi
és fenntarthatósági szempontból több nagy hiányossága van. Az
alábbiakban igyekszünk ezeket néhány átfogó gondolatkörbe csoportosítani:
1. Nem sikerült a környezetvédelmi szempontokat integrálni. Az
egyes ágazatok helyzetének értékelésébe nem épültek bele a környezeti
szempontok (pl. a közlekedést és az energia ellátást nem értékeli
környezeti szempontból);
2. A környezeti terheléseket rendkívül szűken értelmezi. A környezeti
terheléseket szinte a triviális 'hulladék gyűjtés, elhelyezés
- szennyvíz csatornázás' kérdéskörre szűkíti le, így már probléma
felvetése sem teljes, sőt meglepően szegényes;
3. Meg sem próbálja az okokat feltárni. A kevés környezeti probléma
bemutatásakor is csupán a tüneti kezelésre összpontosít (például
a hulladék gazdálkodás esetében a gyűjtött és biztonságosan elhelyezésre
kerülő hulladék mennyiségét vizsgálja, de nem foglalkozik a fogyasztási
szokások és a csomagolóanyagok mennyisége, környezeti terhelése
kérdéseivel).
4. A helyzetértékelés általános megközelítése, hogy a fejlődéshez
külső erőforrások bevonása szükséges. Ez a nézet nem csak azért
hibás, mert a külső erőforrások bevonása soha nem szerves fejlődés
eredménye, hanem azért is, mivel ezek az erőforrások (pl. működő
tőke) sok esetben rendkívül mobilak, ezért veszélyes hosszú távon
alapozni rájuk bármilyen térség társadalmi gazdasági stabilitását.
A fenntartható fejlődés egyik alapelve a helyi erőforrások fenntartható
használata, de az anyag nem tesz kísérletet sem ezen erőforrások
felmérésére, sem fenntartható használatuk vizsgálatára;
5. Az anyag egysíkúan kezeli a fejlettség/fejletlenség megítélését.
A helyzetértékelés a fejlettséget általában a GDP illetve az infrastruktúra
ellátottság szintje alapján állapítja meg. Fontos észben tartanunk
ugyanakkor, hogy az infrastruktúrális 'elmaradottság' sok esetben
segített megőrizni a természet-közeli állapotokat. Sok olyan területe
lehet az országnak, ahol nem az infrastruktúra és gazdaság fejlesztés
hagyományos sablonjai jelenhetik a megoldást, hanem a helyi erőforrásokra
támaszkodó alternatív megoldások, még ha azok egyedi, az adott
területre szabott tervezést is igényelnek.
Természetes és épített környezetünk,
valamint egészségünk védelme a fentieknél lényegesen összetettebb
megközelítést igényel. Ha a jelen helyzetértékelés hivatott előkészíteni
a strukturális alapok fogadásának majdani szempontjait, már most
valószínűnek látszik, hogy az alapok majdani elköltésekor ismételni
fogjuk az elmúlt időszak minden gazdaságfejlesztési hibáját azok
összes környezeti terhelésével, szociális anomáliájával és fenntarthatatlanságával.
Vissza
a főoldalra - Vissza
a "Programjaink"-hoz - Vissza
a lap tetejére
|