Zöld szemmel az NFT Stratégiáról
Húsz környezetvédő civil szervezet* véleménye és javaslatai a
Nemzeti Fejlesztési Terv Stratégiájával kapcsolatban
Általános észrevételek
1.) Az NFT-vel kapcsolatos visszás
érzések egyike, hogy az nem egy konzisztens, a nemzet fejlődésének
minden feltételére kitérő, azokat integráltan kezelő terv, hanem
csupán azokat a fejlesztési feladatokat tartalmazza, amelyek a
strukturális támogatások célterületei. Ettől a terv forrásvezérelt,
s nem igény-vezérelt, azaz a tervet nem a fejlődés aktuális nemzeti
kérdései, tényleges szükségletei szabják meg, hanem az a lehetőség,
hogy pénzt lehet kapni. Ezért a tervezők elképzeléseit a strukturális
alapok célrendszere, s nem a szükségletekből, problémákból levezethető
célkitűzések vezérlik.
2.) A fenntartható fejlődés továbbra
is csak "lepel" a fenntarthatósággal éppen ellentétes
irányba haladó növekedés orientált gazdaságfejlesztésen, amelynek
minden más cél alárendelt. Ettől válik az ember humán erőforrássá,
a környezetvédelem infrastruktúrafejlesztéssé, a társadalom a
versenyképesség tényezőjévé.
3.) A terv fő céljaként az életminőség,
mint a gazdasági növekedés egyoldalúságát elfedő közjó említése
üres, mechanikus csupán azt jelzi, tudjuk, nemcsak a GDP létezik.
Az életminőség fogalma nincsen meghatározva, ezért használata
semmitmondó.
4.) A terv azért sem szól a fenntartható
fejlődésről, mert nem veszi tudomásul, hogy a növekedés korlátja
a természeti erőforrások eltartó-képessége. Sem a helyzetelemzésben,
sem máshol szó sem esik arról, hogyan áll az ország az eltartó-képességhez
viszonyítva. Maga a helyzetelemzés sem alkalmas a fenntarthatóság
irányába mutató tervezésre. Noha jól tudjuk, hogy Magyarország
is lényegesen meghaladta az eltartó-képességet, mégis további,
ráadásul tartós növekedést remélünk. S bár elképzelhető a növekedés
fenntartása, ideig-óráig, azt csakis a jövő nemzedékek terhére
tehetjük meg. Ezért nincs a jelenlegi tervnek összhangja a fenntartható
fejlődéssel.
5.) Abban a helyzetben, amikor
a társadalom meghaladta a természet eltartó-képességét, olyan
fejlesztés segíthet, amely a meglévő terheket nem növeli, sőt
csökkenti. Noha az energia- és anyagfelhasználás csökkentésére,
a környezetre gyakorolt nyomás csökkentésére, a területi igények
mérséklésére lenne szükség, ezek jelenleg abszolút értékben növekednek.
A fejlesztés történhetne a társadalom életminőségének emelése
mellett, ha végre rendszerszemléletben lennénk képesek terveinket
kialakítani és megvalósítani. A fejlesztések általános szabályának
kellene lennie, hogy az erőforrásokra nehezedő nyomást ne növeljék,
hanem lehetőleg enyhítsék.
6.) Az Európai Unió legújabb stratégiai
elképzelései, mint pl. a fenntartható fejlődés stratégia, nem
épültek be az Unió gyakorlatába, így a strukturális alapokat sem
hatják át a fenntarthatósági elvek. A magyar NFT-nél még rosszabb
a helyzet, mert a környezetvédelmi szempontok sem épülnek be olyan
mértékben, ahogy az EU horizontális elvként megköveteli.
7.) Az NFT készítésére szánt rövid
idő nem alkalmas arra, hogy az NFT célkitűzései alapján megvalósuló
fejlesztések eredményeinek érintettjeinek, a magyar társadalomnak
lehetősége legyen az NFT érdemi átgondolására és az igényeinek
a megfogalmazására. Ugyancsak hiányzik a tervről való kétirányú
kommunikáció, a társadalmi vélemények igazi vitája, komolyan vétele.
Félő, hogy a "társadalmi vita folyamat" csak terv legitimizációját
szolgálja, és nem a társadalmi vélemények integrációját a terv
jobbítása érdekében.
8.) Határozottan ellenezzük, hogy
a mostani Stratégia automatikusan meghatározza az EU támogatások
felhasználását az elkövetkező 10 évben. Ezzel ellenkezőleg szükséges
a Stratégia és a Terv felülvizsgálata már a jelenlegi (2004-2006)
tervezési időszakon belül is, és újrafogalmazása a következő időszakra
(2007-).
9.) Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk
jelentős gazdasági, társadalmi változásokat fog hozni, amely kihat
a természeti környezetre is. A fejlesztési források infrastruktúra-beruházás
és versenyképesség orientált felhasználása valószínű a csatlakozás
káros hatásait fogja erősíteni. Ebben a helyzetben az EU fejlesztési
alapok legjobb felhasználása az lenne a fenntartható fejlődés
érdekében, ha kizárólag a társadalom felkészülését szolgáló intézkedéseket
tartalmazna, mint például a helyi közösségek fejlődésének biztosítása,
a fenntarthatóságra képesítés és tudatformálás, a fenntarthatóság
érdekében végzett kutatás és fejlesztés, a decentralizált fejlesztési
intézményrendszer megerősítése, az átlátható részvételi elvű közigazgatás
és demokrácia fejlesztése, illetve a környezeti, egészségügyi
és szociális problémák megelőzése. Véleményünk szerint az Unió
megnyerhető lenne, hogy Magyarország az első három év támogatásait
ilyen, technikai segítségnyújtás jellegű célokra használja fel.
A magyar környezetvédők aktívan támogatnának egy ilyen tervet
az európai unióbeli civil és hivatali kapcsolataik, érdekérvényesítési
lehetőségeik kihasználásával.
10.) A fentiek szellemében véleményünk
szerint a legjobb megoldás az egész fejlesztési stratégia újraírása
lenne a fenntarthatóság elveinek figyelembevételével, egy igazi
társadalmi tervezés keretében. A magyar kormányzat késlekedése,
és az EU szűk határidői miatt sajnos ennek kétséges a realitása,
ezért véleményünket úgy fogalmaztuk meg, hogy a jelenlegi Nemzeti
Fejlesztési Terv kereteibe is beilleszthetők legyenek elemei a
környezeti szempontok horizontális integrációja szempontjából.
Ezért, és a rendelkezésre álló rövid idő miatt anyagunk nem teljesen
konzisztens, és minden bizonnyal nyelvhelyességi hibákat is tartalmaz.
Részletes észrevételek:
A jövő forgatókönyvei:
Valóságos alternatívákat nem sorol
fel az NFT, ezáltal azt sugallva, hogy csak ez az egyetlen út
létezik. Holott tudjuk, hogy olyan még nem volt soha az emberiség
fejlődése során, hogy csak jó, vagy csak rossz következett volna
be. A jövő nyílván most is vegyesen fogja kínálni ezeket, legjobb
szándékunk ellenére is.
Ki kellene dolgozni az Európai
Unióhoz való csatlakozás elmaradása esetére szóló reális alternatívát
is. Esetünkben keresni kell a csatlakozás elmaradásával járó pozitívumokat
(autonómia a monetáris politikában, az agráriumban és a GDP 1,5
%-át kitevő támogatás elmaradásáért cserében szabad gazdaságpolitika,
az EU-énál erősebb természet- és tájvédelem érvényesülése, stb).
Nemcsak a tervezés logikai szabályainak (arsis, tesis, syntesis)
betartása miatt, de azért is indokolt igazi alternatív forgatókönyv
készítése, mivel a népesség nagy hányada (40 %-a?) euroszkeptikus.
Nem érdemes becsapni a társadalmat, mert igen hamar kiderül a
valóság. Egy esetleges elmaradt csatlakozás negatív hatásait éppen
a nem-tőkeintenzív "Kreatív M.o." forgatókönyv megvalósulása
mérsékelné, ha azt komolyan vennénk.
A stratégia készítői az európai
integrációra alapozzák a jövőt, ezt vélik meghatározónak az országot
érintő külső hatásként. Ez ma, a globalizáció idején, rövidlátás.
Az Unió ugyanolyan játékszere a globalizációnak, mint Magyarország,
miután a globalizáció behatolt a nemzetek lehetőségeit meghatározó
nemzetgazdaságokba. A globalizáció eszközeivel (globális hírközlés,
reklám, WTO, tőkekihelyezés, stb.) manipulálni képes az emberek
tömegeit, s ezzel képes átvenni a társadalom irányításának szerepét
is.
A globalizálódó világban nemcsak a nemzetek polarizálódnak gazdagokra
és szegényekre, hanem a nemzetek belső polarizáltsága nő, azaz
a gazdagok és szegények közötti távolság, a szociális olló nyílik
egyre nagyobbra. Mi arra számítunk, hogy a globalizáció nyertesei
közé fogunk tartozni az Európai Unió árnyékában. S bár ez meglehet,
de egy olyan világban, ahol nyertesek és vesztesek vannak, mint
ma is, ott nincs fenntarthatóság, béke és biztonság.
Sajnos egyetlen forgatókönyvnek
sincs környezeti jövőképe, a fenntarthatóság integráltsága kimerült
annak emlegetésében.
Az első "kreatív" jövőkép
csupán egy helyen - ott is csak említés szintjén - említi az ökológia
szót, a természeti értékekről még csak említést sem tesz. Pedig
kiemelten fontos szempont a táji-, természeti és kulturális értékeink
megőrzése és integrálása a mindennapi élet illetve a távlati stratégiák
keretein belül. Kreativitásunk és életminőségünk egyik forrása,
illetve feltétele a természeti környezetünk, és erre nem helyez
hangsúlyt az NFT. Az ökológiai fenntarthatóság, a gazdasági stabilitást,
társadalmi szolidaritást és a természeti erőforrásokkal dinamikus
egyensúlyra törekvő gazdálkodás elve nincsen kibontva és beépítve
a tervbe, csupán üres jelszóként szerepel.
A "hátrányos helyzetű térségek befektetésvonzó képességének
növelése" mellett, garanciákat és eszközöket kell hogy kapjanak
ezen térségek a természeti értékeik megóvása érdekében. Erre vannak
az EU-ban megoldások pl. a mg-ban: agrár-környezetvédelem (ESA,
LFA) stb.
Mind a Jövőkép, mind pedig az NFT
Stratégia kidolgozása során tekintettel kellene lenni a 1257-es
és a 1260-as rendeletek mellett az EU Bizottága által kiadott
alábbi tervekre is: Biodiversity Action Plans in the areas of
Conservation of Natural Resources, Agriculture, Fisheries, and
Development and Economic Co-operation, és a 6. Környezetvédelmi
Akcióprogramra illetve az EU Fenntartható Fejlődés Stratégiára
is. Emellett más hatályos nemzetközi egyezményeket is meg kellene
említeni, például az Aarhusi Egyezményt is.
Az EU tagállamok azért tesznek
óriási erőfeszítéséket, hogy a természeti környezetüket helyre
állítsák, mi miért ne óvjuk meg azt, amíg még nem késő.
Javasoljuk, hogy jövőképet is vessék alá egy szociális, környezeti
és gazdasági szempontokat is tartalmazó "hatáselemzésnek".
A jövőképek felállítása valójában
nélkülözi az alapos megfontolásokat, anélkül optimista, hogy mérlegelné
a ránk leselkedő veszélyeket (Klímaváltozás, világgazdasági trendek:
háborúk, olajárak, a bizonytalanságból eredő kisebb mobilitás,
csökkenő egyéni kiadások stb). Ennek a hiánynak az oka a nemzetközi
trendek alapos elemzése nélkül felállított SWOT analízisből ered.
Helytelen az a koncepció, hogy
a fejlesztések sikere az ország abszorpciós képességétől függ.
(3.o.) Nem a felhasznált pénz mennyiségének kellene mérvadónak
lennie, hanem annak, hogy az NFT-ben kitűzött célt elértük-e.
Tehát: ne a pénzköltés legyen a lényeg, hanem a hatékonyság. Ezt
az indokolja, hogy ugyanazon probléma esetleg kisebb költséggel
is megoldható, akár hosszú távon környezetkímélőbb módon.
A Jövőképben megfogalmazott "jogtudat
és részvétel erősödése" helyett: részvételt biztosító jogi
eszközök gyarapítása ( pld. a környezetvédelmi és a területfejlesztési
törvényt), és a részvételre képesítés szerepeljen. Ez nem képzelhető
el megfelelő fórumok létrehozása és azok döntéshozatalban való
részvételének biztosítása nélkül. Erre konkrét tervek szükségesek.
A SWOT analízis
A SWOT egészével kapcsolatosan elmondható, hogy az egyes felsorolt
megállapítások árnyaltabbak a valóságban, voltaképpen minden erősség
magában hordoz gyengeségeket, s minden lehetőség veszélyeket is.
Szerencsésebb lett volna egy probléma-fa elkészítése.
ERŐSSÉGEK:
Az anyag teljes egészében gazdasági
irányultságú: 6 gazdasági erősség, 1 képzés-kutatás, 1 oktatás,
1 mezőgazdaság, 1 természeti és kulturális örökség. Aránytalanult
jobban struktúrált a gazdasági oldal.
Természeti értékeink, biológiai
sokféleségünk jelentősége jóval nagyobb az itt, "aggregáltan"
kezelt utolsó pontban jelzetteknél.
Ugyanakkor itt kellene megemlíteni kiterjedt közlekedési hálózatunkat,
amely fajlagos mutatóiban, sűrűségében, eszközhasználati szerkezetében
- magas vasúti, közösségi közlekedési részarány - igen kedvező
a nyugati helyzetekhez képest. Ez nem egy korszerűtlen, "kinövendő"
állapot, hanem technikai korszerűsítéssel, és nem a nyugati trendek
megismétlésével, másolásával minél több megőrzendő belőle.
Tartós Gazdasági Növekedés, folyamatos
konvergencia
A fejlett piacgazdaságú országok jelenleg nem fenntartható pályán
haladnak, tehát a konvergencia nem feltétlen sorolható az erősségek
közé. A GDP növekedése önmagában nem árul el semmit a lakosság
szociális jólétéről, melynek fejlesztése volna a cél.
Előnyös gazdaság- és közlekedés-földrajzi
helyzet
A Helsinki-folyosók áthaladása számos környezeti problémát is
okoz, és fog még a jövőben, tehát nem egyértelműen sorolható az
erősségekhez.
A külföldi beruházások és a működő
tőke magas aránya a gazdaságban
Az ország kiszolgáltatottságát, érzékenységét növeli, tehát nem
nevezhető erősségnek.
Erős hagyományokkal rendelkező
felsőfokú elitképzés és tudományos kutatás, kreativitás, innovativitás
A magyar felsőoktatás egyre inkább a tömegképzésre állt át, ami
mérhetően a minőség rovására megy. Az "elit" és a "kreatív"
szakemberek csak külföldön tudják kamatoztatni tudásukat!
Folyamatosan bővül az oktatásban résztvevők száma
Mivel a képzettségüknek megfelelő munkát nem találók aránya is
jelentős, ezért ez a tényező sem feltétlen sorolható az erősségek
közé, önmagában.
Új javaslat
az ERŐSSÉGEKHEZ (8. Oldal)
Kedvező természetföldrajzi adottságok,
gazdag természeti, táji és kulturális örökség
Jobb környezeti állapot, mint általában az Unió tagállamaiban
Az ország természeti állapota lényegesen
jobb, a természetvédelmi szabályozás erősebb az uniós átlagnál.
Megújuló energiaforrás potenciál
Magyarország jelentős, kihasználatlan potenciálokkal rendelkezik
a megújuló energiák területén (pl. nap, szél, biomassza, geotermikus).
A mezőgazdasági és erdészeti melléktermékek energetikai célú hasznosítása
jelenleg is nagymértékben járulhatna hozzá az ország magasabb
megújuló energia hasznosításához.
Hosszabb távon, a környezeti tudatosság, és az energetikai hatékonyság
növelésével az ország megújuló energiaforrásai hasznosításával
elérhető az ország energetikai igényeinek nagy mértékű biztosítása."
A jelenlegi hazai fogyasztói szokások
Jelenleg még nem olyan fenntarthatatlan a helyzet, mint a fejlett
országokban, tehát vannak még lehetőségek a fogyasztás átterelésére,
a fenntarthatóság szempontjainak megfelelő átalakítására.
A hazai tömegközlekedés állapota
Még mindig jobb, mint a fejlett országokban, tehát a közlekedés
terén a környezetminőség javítására, az élhetőbb városok kialakítására
még kínál lehetőségeket, ha fejlesztjük. A legtöbb európai ország
a magasabb tömegközlekedési arányért küzd. Ebben akár az EU élmezőnyébe
is tartozhatnánk. Ehhez viszont a tömegközlekedés, és ezen belül
is a vasút kiemelt fejlesztése a szükséges.
LEHETŐSÉGEK.
Gyorsuló területi kiegyenlítődés
Az ezen pont alatt elmondottakkal kapcsolatban az a veszély, hogy
legjobb esetben is a közép- és kisvárosok körüli infrastruktúra-fejlesztést
követően ezek a városok (ha nem a nagyvárosok) indulnak további
fejlődésnek, növekedésnek, és ahelyett, hogy vonzáskörzetüket
is fejlesztenék, tovább fog nőni a falvak leszakadása.
Inkább kapjanak szerepet az alulról építkező szerves területfejlődés
eredményei.
Növekvő igény a magas minőségű
turisztikai szolgáltatások és egyedi termékek iránt
Nem egyértelmű lehetőség, mert veszélyt jelenthet a zsúfoltságból,
túlhasználatból eredő környezetminőség-romlás.
A környezettudatosság erősödése
Fontos hangsúlyozni, hogy ez akkor aknázható ki, ha a kormányzat
erőfeszítéseket tesz a terület támogatására. Azért, mert a fejlett
országokban ez tapasztalható, sajnos hazánkban ugyanez nem alakul
ki majd magától.
A tudásalapú társadalom térhódítása
A lehetőség mellett itt veszélyt jelent a nyugati országok és
multinacionális cégek által megvalósított agyelszívás. Erre oda
kell figyelni (Ne a magyar adófizetők forintjain fejlődjenek más
országok.)
A közösségi fejlesztési források
bővülése
Ha a közösségi forrásokat komolyabb helyzetfelmérés nélkül, az
erőforrások eltartóképességének ismerete nélkül, környezetterhelő
módon költjük el - ahogyan az a jelenlegi NFT tervezése során
is látható - akkor ezek a források hosszú távon nem lehetőséget,
hanem veszélyt jelenthetnek a számunkra.
GYENGESÉGEK.
A kis- és középvállalkozások tőkehiánya
és gyenge versenyképessége
Ez a gyengeség inkább róható fel az állami adó- és támogatáspolitikának,
mint maguknak a vállalkozásoknak. Amíg a multinacionális cégek
adómentességet élvezhetnek és különféle támogatásokat kapnak,
addig a kis- és középvállalkozások valóban nem rúghatnak labdába
mellettük.
A kis- és középvállalkozások beszállítóvá tétele a gazdaság fejlődése
helyett sokkal inkább növeli a gazdasági kiszolgáltatottságot.
K+F-célú ráfordítások és a K+F
infrastruktúra alacsony szintje, a K+F szektor és a gazdaság közötti
nem megfelelő kapcsolatok
Ez a pont ellentétben áll az Erősségek rész, "Erős hagyományokkal
rendelkező felsőfokú …" alcímben foglaltakkal, ahol az szerepel,
hogy "A multinacionális cégek erre alapozva egyre nagyobb
mértékben telepítik az országba K+F infrastruktúrájukat".
Az információs társadalom elégtelen
tárgyi és humán feltételei
Nem elsődlegesen a tárgyi infrastruktúra hiánya az akadályozó
tényező, mivel sokaknak van gépük, de az internethozzáférés magas
költségei miatt nem tudnak élni a lehetőséggel.
A népesség csökkenése, kedvezőtlen
demográfiai összetétel
Ez az érv a munkanélküliek, a munkaerőpiacról tartósan kiszoruló
fiatalok magas aránya miatt nem teljesen állja meg a helyét.
Hiányos közlekedési infrastruktúra
Összehasonlítva a közlekedési infrastruktúra mutatóit más területekkel,
azt látjuk, hogy itt jóval kisebb most is a lemaradás. Érthetetlen,
hogy miért hisszük, hogy Magyarország szinte minden problémáját
egy csapásra megoldaná, ha sűrű hálózatban keresztül-kasul átautózható
lenne.
Kiegészítendő: A gépjárműállomány gyenge műszaki színvonalú, és
sok szennyezést okoz. A közúti tranzitforgalom hatalmas terheket
ró a környezetre
A vasúti hálózatnál megemlítendő a vidéki szárnyvonalak leromlott
volta.
Jelentős környezeti terhelés, a
környezetvédelmi érdekek gyenge érvényesülése
Kiegészítendő: A primer energiahordozók ára alacsony, ezért az
állampolgárok és a gazdálkodók nem elég motiváltak a takarékosságra,
és az energiahatékonyságra.. Többek között emiatt a másodnyersanyagok
begyűjtése és feldolgozása sem működik.
Új javaslat a GYENGESÉGEKHEZ (11. Oldal)
Jelentős környezeti terhelés, a környezetvédelmi érdekek gyenge
érvényesülése
A rész kiegészítendő a zaj okozta fokozódó problémákkal.
A rész kiegészítendő a következőkkel: "Az ágazati politikákban
továbbra is hiányzik a fenntartható fejlődés, valamint a környezeti
politika integrációja iránti elkötelezettség. A jelentős környezetterheléssel
járó közlekedési, mezőgazdasági, ipari, energetikai és turisztikai
ágazati fejlesztésekben nem érvényesülnek kellőképpen a környezetvédelmi
szempontok."
Gyenge ágazati integráció
nagyon fontos kérdés: fenntartható fejlődés, környezeti politika,
környezetvédelem, természetvédelem integrációja. + a tervezésben
(regionális fejlesztési tervek, rendezési tervek stb.) hangsúlyozottan
szerepelnie kellene.
A felhasznált energiahordózok kedvezőtlen
összetétele és az túlzott import függőség
Magyarország, az EU tagállamokat és a csatlakozni kívánó országot
is tekintve, Hollandiát leszámítva fajlagosan a legnagyobb földgáz
felhasználó. Ebben a sorban Magyarországot csupán Hollandia előzi
meg, de Hollandia földgáz felhasználását jelentős mértékben saját
kitermelésből fedezi.
Az ország által felhasznált energiahordókat tekintve, ha a mérlegbe
a Paksi Atomerőmű nukleáris fűtőanyag ellátását is beleszámítjuk
több mint nyolcvan százalékban importból származik.
A megújuló energiaforrások részesedése a teljes energiaellátásból
igen alacsony.
A társadalom nem ismeri az EU csatlakozás
valós hatásait
A magyar társadalom döntő része nincs tisztában az EU csatlakot
VESZÉLYEK.
Ez a pont már formailag is hibás,
hiszen a veszélyek esetében a külső veszélyeket kell elemeznünk,
s nem azokat, amelyek saját belső problémáinkból vezethetők le.
Ezek gyengeségeinkhez tartoznak.
Az ország tőkevonzó képessége belső feltétel. Ami ide tartozó
veszély, hogy a tőkebefektetők hogyan változtatnak befektetési
stratégiájukon. S ez valós veszély, amennyiben olcsóbb célterületeket
találnak, mozdulni fognak.
Az ország sérülékenysége szintén gyengeség. Földrajzi helyzetét
tekintve azonban nem mondható sérülékenynek, legalábbis természetföldrajzi
szempontból, sőt ez kifejezett erősség. Geopolitikai helyzetét
tekintve viszont valóban sérülékeny, de ez gyengeség, például
hazánk közép-vízi helyzete.
A globalizáció valóban veszély, s külső tényező, de veszélyeit
sokkal összetettebben kell értelmezni.
A gazdaság duális szerkezete szintén gyengeség, s a többi is,
ami itt került felsorolásra.
A külső veszélyek azonban mérlegelés nélkül maradnak.
A kedvezőtlen makrogazdasági trendek folytatódása, az ország tőkevonzó
képességének további csökkenése
A külföldi tőke túl nagy aránya az ország kiszolgáltatottságát,
függő helyzetét növeli, így a tőkevonzó képesség csökkenése, megfelelő
hazai befektetés-élénkítő gazdaságpolitikával még előnnyé is változtatható.
A gazdaság duális szerkezetének rögzülése
A kis- és középvállalkozások nagyvállalati, nagybefektetői központokhoz
való kötődése nem jelent feltétlen előnyt, tehát ennek hiánya
sem egyértelmű veszély, amennyiben a helyi igények kiszolgálásában
nem teszik versenyképtelenné őket. Jobb egy duális gazdaság, mint
egy multi-nacionális vállaltoktól függő KKV szektor.
Új javaslat a VESZÉLYEKHEZ
A globális környezeti változások,
amelyek minden nemzetet kényszerhelyzetbe hozhatnak. Rá kellene
döbbeni, hogy az ökológiai feltételek változásáról van szó, amely
minden élőlény életesélyét befolyásolja, s amely az egész földi
bioszféra átrendeződését vonja magával. Az ember ezáltal az eltartó
természettel kerül egyre komolyabb konfliktusba, s ennek hátrányaival,
megoldásaival lesz kénytelen foglalkozni.
A globalizáció,
A globalizáció alapjában véve az ország életének minden aspektusát
rövid távú gazdasági érdekeknek rendeli alá, mindent a pénz, a
jövedelmezőség oldaláról szemlél. Az országokat a gazdasági érdekek
mentén versengésre kényszeríti, akár szembe is állítja, tehát
a politika is szorosan a gazdasági érdekek által vezéreltté válik,
a nemzetállamok önrendelkezése korlátok közé szorul. Gazdaságközpontú
jellegéből eredően a globalizáció a társadalmat és a környezetet
is csupán mint erőforrást szemléli, és azok kiszipolyozását eredményezi.
A hagyományos tárgyi és eszmei kulturális értékeket nem tiszteli,
mitöbb, rombolja, új értéket nem teremt. Ehelyett - a gazdasági
érdekeknek megfelelően - fogyasztóivá alakítja a társadalmat,
a kultúrát nemzetközi szinten homogenizálja, az emberi kapcsolatokat
személytelenné, sivárrá teszi, fokozza a depresszió, az agresszió
veszélyét.
A gazdaság számára is veszélyt jelent, mivel a hazai kis- és középvállalkozásokat
a multinacionális vállalatok fokozott betörése vagy ellehetetleníti,
vagy kiszolgáltatottá teszi a nemzetközi gazdasági trendeknek.
Globális monetáris válság esélye
Mivel a tőke természeti fedezet nélkül működik illetve spekulatív.
Új betegségek, baktériumrezisztencia,
allergia tömegessé válása, az ember népesség fokozódó genetikai
terheltsége, invázív fajok megjelenése.
A népesség korstruktúrájának kiegyensúlyozatlansága.
Nemcsak a több idős, de a több gyermek is társadalmi zavarokat
eredményez, ha a korfa deformálódott.
Az USA gazdasági recessziója, s
kiterjedő konfliktusai az arab világgal, annak esélye, hogy Magyarország
is háborúba keveredhet a NATO oldalán.
Közösségi fejlesztési források
A környezetvédelmi és társadalmi szempontok figyelembevétele nélkül
felhasznált EU források felbecsülhetetlen károkat okozhatnak a
természeti környezetben, és a helyi társadalmakban.
Az NFT céljainak és programjainak rendszere
Fontos megemlíteni, hogy a célhierarchia
kialakítását nem előzte meg az un. probléma-fa felállítása, amely
konzisztensé tehetné a célrendszert, s azt megfeleltetné a tényleges
igényeknek.
Az viszont már elvárható lenne,
hogy az átfogó célok harmonizáljanak az operatív programok fejlesztési
programjaival. Itt érhető legjobban tetten, amikor azt állítottuk,
hogy a fenntartható fejlődés csak lepel. Átfogó célként helyesen
került megfogalmazásra a környezetminőség javítása, és a fenntartható
erőforrás-gazdálkodás. Ennek három specifikus célterülete is helyes,
bár részleges. A megfogalmazások pontosítást igényelnek: a környezeti
szempontok integrációja az ágazatokba; a környezetterhelés minimalizálása;
a természeti erőforrások fenntartható használata. (legalább a
természetes térszerkezet megőrzése még említést érdemel). Viszont
a három specifikus célt a környezetvédelmi infrastruktúra fejlesztésekkel
nem lehet elérni, illetve az pedig már egyenesen provokáció, hogy
a környezeti célokkal konfrontáló közlekedési infrastruktúrafejlesztés
is abba az op-ba kerül, amely a környezetminőség javítását célozza.
Megjegyezzük, hogy a gazdasági versenyképesség növelésének egyik
eszköze a fejlett közlekedési infrastruktúra, így lehetne befogadója
e programnak. Ettől persze még konfrontál, a környezeti célkitűzéssel.
Egyáltalán nem látható az, hogy
a SWOT elemzés alapján miért és milyen következmények levonása
történt meg. A leírtak a SWOT-elemzés eredményeivel nincsenek
- láthatóan - alátámasztva
Bár a 2. számú melléklet szerint
a célpiramis csúcsa az életminőség javítása, ez sajnos a teljes
Stratégia alapján a gazdasági prosperitás szinonimájává degradálódott,
holott ennél jóval többet, mást jelent. A Stratégiában minden
alárendelődik a versenyképességnek és más gazdasági célkitűzéseknek.
Mind a környezetvédelmi, mind a társadalmi szempontok csak akkor
számítanak, fejlesztésük akkor válik indokolttá, ha az a gazdasági
érdekeket szolgálja. Ezt a szemléletet jól tükrözi az 51. oldalról
származó következő mondat: "A regionális fejlesztésekkel
elsősorban a regionális gazdaság működéséhez, versenyképességének
erősítéséhez szükséges vonzó gazdasági, szociális és környezeti
feltételeket kell megteremteni, ami egyúttal a foglalkoztatási
problémák megoldásához is hozzájárul." Ehhez hasonló nyílt
vagy burkolt gondolatok uralják az egész Stratégiát.
A Jövőkép forgatókönyvei fejezetben szerepel a "Kreatív Magyarország"
megteremtésének célja, ami azonban a lakosság "humán erőforrás"-sá
degradálása esetén nem sok megvalósulással kecsegtet. A Stratégia
csupán erőforrást lát az emberben, mely a gazdaság céljait kiszolgálja
ahelyett, hogy - amint azt célpiramis sugallja -, a természeti
erőforrások eltartóképességének megtartása mellett megvalósuló
folyamatos életminőség javítást tekintené célnak. A minőséget
nem lehet a mennyiségen alapuló gazdasági értékmérőkkel kifejezni,
mert annál jóval több dolog tartozik bele, ezekkel azonban a Stratégia
még csak nem is foglalkozik. A kreativitás pedig igencsak nem
egyenlő a tudással.
Fentieket összefoglalva elmondható, bár az NFT retorikájában gyakran
használja a fenntartható fejlődésre hivatkozást, szemléletében
ennek nyoma sem található. Ez igaz a célrendszerre is, amelyet
gyökeresen át kellene alakítani. A jelenlegi csatlakozás hajszában
nagyon kicsi az esélye annak, hogy a kormányzat egy jelentős változást
elfogadjon, ezért több kisebb megjegyzéssel megpróbáljuk toldozni-foltozni
a célrendszert a környezeti szempontok integrációja érdekében.
Egészséges, Képzett, Innovatív
És Szolidáris Társadalom Kialakítása Átfogó Célhoz I.
A célban megfogalmazottaknak megfelelően
az egészséges, képzett, innovatív és szolidáris társadalom kialakításáról
esik szó úgy, hogy az életminőség javítását segítő magasabb egyéni
és társadalmi jövedelmek alapja a folyamatos megújulásra és innovációra
képes gazdaság versenyképességének növelése.
Az egészséges, képzett és szolidáris társadalom kialakításában
véleményünk szerint nagyon fontos szempont az oktatás-nevelés
minősége valamint a közösségi véleménynyilvánítás gyakorlata és
mélysége. Ennek ellenére az oktatás és képzés fejlesztési terület
specifikus céljai között a közösségi részvételre nevelésről és
az elért tudás demokratikus körülmények közötti és közösségi célok
érdekében történő alkalmazásának lehetőségéről /kötelezettségéről/
nem esik szó.
Javasoljuk, hogy a cél tartalmazza
a környezettudatosságot, amire a SWOT, mint fejlesztendő területet
kiemel. Így: "Egészséges, Képzett, Innovatív, Szolidáris
és Környezettudatos Társadalom Kialakítása Átfogó Cél" a
cím. Az első pont módosul: "a népesség kulturális, képzettségi
és tudásszintjének és környezettudatosságának emelése".
A szolidáris társadalom megköveteli az erős helyi közösségeket,
ezért javasolt negyedik elemként: "helyi közösségek fejlődési
lehetőségeinek biztosítása".
Gazdaság Versenyképességének Növelése
Átfogó Célhoz II.
Az életminőség és az életszínvonal nem kezelhető egymás szinonimájaként.
Míg előbbi nem anyagi természetű dolgokat is tartalmazhat, utóbbiba
főképp az anyagiakat értik. Az életminőség javulásának - a szövegben
lévővel ellentétben - nem feltétele a növekedés, a versenyképesség
és az ország tőkevonzó képességének javítása, sokkal inkább a
társadalmi szolidaritás, az együttműködés növelése. Az átfogó
cél nem integrálja a környezeti szempontokat, tehát nem felel
meg a harmadik átfogó cél első specifikus célkitűzésének, ebből
a szempontból javítani kell az egyes specifikus célokat.
A környezeti szempontok integrációja miatt javasoljuk a következőket:
"Az ipari tevékenységek negatív externális hatásának minimalizálása.
Az ipari tevékenységek fenntarthatósági mutatóinak javítása, az
integrált termékpolitika alkalmazása.
A rozsdaövezetek hasznosításának az elsőbbsége a zöldmezős beruházások
helyett."
Kiegészítendő: Kutatási és innovációs
tevékenységek ösztönzése valamint a helyi ellátás, az igényesebbé
váló helyi piac kiszolgálása célokkal
Emellett kapjon helyet a megújuló energia források használatának
ösztönzése a fosszilis energia források kiváltására, illetve az
energiahatékonyság növelése.
Környezetminőség Javítása, Fenntartható
Erőforrás Gazdálkodás Átfogó Célhoz III
Kiegészítendő "az ökoszisztémák integritásának fenntartása"
céllal.
Átírandó "a természeti erőforrások fenntartható használata"
célra.
Kiegészítendő még: az egészséges élet feltételeinek megteremtése,
a szennyezések (levegő, talaj, vizek, élelmiszerek) csökkentésével
és a természeti környezet megóvásával
Kiegyensúlyozott Területi Fejlődés
Elősegítése Átfogó Célhoz IV
A cél helyesebb megfogalmazása: "Területileg kiegyensúlyozott
társadalmi fejlődés elősegítése".
Kiegészítés az utolsó ponthoz: a vidék felzárkózási lehetőségének
megteremtése olyan módon, hogy a természeti és kulturális sokféleséget
ne veszélyeztesse
Új átfogó
cél javaslatunk:
Helyi közösségek erősítése
A helyi közösség önmeghatározó képességének kialakítása, erősítése.
A helyi közösség fenntarthatósági ismereteinek bővítése.
A hátrányos helyzetű kisebbségek, különösen a roma közösségek
identitásának visszaadása.
A fejlesztési forrásokból a legrászorultabbak részesedjenek.
Közösségi intézmények létrehozása.
A helyi közösségek kölcsönösségi viszonyain alapuló közösségi
szerveződések elősegítése.
A szociális olló zárása
A szegénység és a környezetkárosítás összekapcsoltságának felszámolása.
A területi kiegyenlítés ökoszociális szempontjainak érvényesítése.
A helyi közösségek primátusának biztosítása a helyi erőforrások
fenntartható használatában.
A makro szintű területi kiegyenlítés mikro szintű hátrányos következményeinek
kiküszöbölése.
Az önkormányzatok képessé tétele az ökoszociális szerep vállalására.
Az NFT stratégiája
Az első horizontális alapelvnél szerepel, hogy a "gazdasági
növekedés, a társadalmi kohézió és a környezet védelme" adja
ki a fenntartható fejlődést. Ez a meghatározás teljesen hibás,
mert bár a fenntarthatóság a gazdaság, a társadalom és a természeti
környezet szempontjainak együttes megfontolását igényli, de a
definíció helyesen: "A fenntartható fejlődés a folytonos
szociális jobblét elérése, anélkül, hogy az ökológiai eltartóképességet
meghaladó módon növekednénk." (Herman Daly) Ebben a rendszerben
a szociális jólét a cél, a gazdaság az eszköz és a környezet a
feltétel. Jelenleg a világban (és az NFT stratégiájában is) ez
a viszonyrendszer felborult, a gazdaság öncéllá vált, melynek
eszközei a társadalom és a környezet. Ugyancsak Herman Dalyre
hivatkozva elmondható, hogy a fejlődés és a növekedés nem azonos
fogalmak, míg a növekedés mennyiségi, addig a fejlődés minőségi
változást rejt.
A második horizontális alapelv esetében esik szó a nők esélyegyenlőségéről,
melyet úgy értelmeznek a Stratégia alkotói, mint a gazdasági,
társadalmi tevékenységekben való részvétel férfiakéhoz hasonló
esélyeinek biztosítását. A kérdést ennél tágabban kellene értelmezni
és megadni az esélyt (anyagi értelemben is) egy családnak, hogy
eldöntse, számára mi értékesebb: az anya munkába állása, rész-munkaidős
állása, vagy a teljes otthonmaradás. Felelőtlenség volna figyelmen
kívül hagyni azt, hogy a jelen társadalmi problémáit jelentős
részben a családok, nagycsaládok szétesése okozza. Az anyák bekapcsolódása
a karrier hajszolásába nem járul hozzá gyermekeink életre való
felkészítéséhez, ahhoz, hogy a fiatalok értékesebb tagjai legyenek
a társadalomnak. Az igazi esélyegyenlőség azt jelentené, hogy
elismerjük az otthoni munkavégzés, gyermeknevelés teljes egyenlőségét
a munkavállalással. És természetesen ennek megfelelően honoráljuk.
Ugyanígy a csökkent képességűek sem feltétlen a munkavállalói
piacon való megjelenéssel használhatnak legtöbbet a társadalomnak,
de nincs esélyük mással próbálkozni a megélhetési kényszer miatt.
A negyedik horizontális alapelv esetében el kellene már gondolkodni
azon, hogy bár ennek szellemében folynak 12 éve a fejlesztések,
mégis egyre távolabb kerülünk a céltól. Az NFT hasonló módon kíván
működni ebben a kérdésben mint a korábbi tervek, tehát sikertelensége
már most megjósolható. Talán érdemes volna valamilyen alternatív
megoldásokon is gondolkodni.
A hatodik horizontális alapelv, a megelőzés alapvető fontosságú,
de nem jelenik meg sehol a stratégiában. A javasolt intézkedések
pedig tovább fogják rontani a társadalom egészségi állapotát a
verseny erősödése által követelt önemésztő munkatempó, életvitel,
valamint a növekvő környezetterhelések következtében.
Az életminőség jelentésének áttekintő,
a sarokpontokat meghatározó értékelemeit meg ki kell fejteni.
Jelen esetben nem lehet tudni, hogy miről van szó
EGÉSZSÉGES, KÉPZETT, INNOVATÍV
ÉS SZOLIDÁRIS TÁRSADALOM KIALAKÍTÁSA ÁTFOGÓ CÉLON I. BELÜL
A Népesség Képzettségi És Tudás Szintjének Emelése Specifikus
Célhoz 1. (20. Oldal)
Az ötödik mondat kiegészítendő az alábbi módon: …a képzési rendszer
[és] , a gazdasági igények és a környezeti feltételek összehangolása.
A specifikus célhoz beillesztendő: "Az emberek környezeti
tudatossága elmarad az Európai Unió országaiban megszokott szinttől.
Szükséges a környezeti nevelés és szemléletformálás, illetve a
fenntarthatóságra képesítés oktatási intézményeken belüli és kívüli
intézményrendszerének fejlesztése az egész életen át tartó tanulás
keretében a környezeti tudat erősítése céljából. Az állampolgári
ismereteknek tartalmazniok kell a környezeti szemléletformálást,
a fenntarthatóságra képesítést: ismereteket, érzékenység és erkölcs
előhívását és cselekvési készség gyakorlását."
A Munkaerő Foglalkoztathatóságának És Alkalmazkodó Képességének
Javítása Specifikus Célhoz 2. (20. Oldal)
Ha tényleg fenntartható fejlődést akarunk, akkor nemcsak a megváltozott
külső körülményekhez kell alkalmazkodni, hanem a vállalkozóknak
fel kell tudni tárniuk a helyi erőforrásokat és a hagyományos
tudást a mai körülményekre alkalmazni. Ezért egy olyan mondat
is szükséges: "Erősíteni kell azokat a vállalkozási készségeket,
amelyekkel a vállalkozásokat a helyi erőforrásokra és hagyományos
tudásra tudják építeni."
A Társadalmi Esélykülönbségek Csökkentése, A Hátrányos Helyzetűek
Beilleszkedésének Elősegítése, Munkaerő-Piaci Integrációjuk És
A Szociális Védelmi Rendszer Erősítése Által Specifikus Célhoz
3. (21. Oldal)
Egy átfogó szociális védelmi rendszer nem alakíthatók ki csak
célzott intézményi projektek által. Szükség van a helyi közösségek
általános fejlesztésére is. "A magyar társadalom meglehetősen
atomizálódott, a hagyományos közösségek felbomlottak, kevés a
közösségszervező erő. A szolidáris társadalom megvalósítása érdekében
szükséges a helyi közösségek és a civil társadalom fejlődési lehetőségeinek
biztosítása." Megfontolandó, hogy ez külön specifikus célként
jelenjen meg.
Az adott részbe ugyan beleérthető, de szükséges konkrétan is megemlíteni
a fizikai fogyatékkal élőket, társadalmi integrációjukat, elfogadásukat
és beilleszkedési lehetőségeik növelését, tekintettel arra, hogy
jelenleg a társadalom egyik kirekesztett csoportját képezik.
Új javaslat Specifikus Célra
Az Egészséges, Képzett, Innovatív És Szolidáris Társadalom Kialakítása
Átfogó Célon I. belül
Megfontolandó, hogy legyen egy külön specifikus cél, mely a környezeti
tudatosság növelését, illetve a közösségfejlesztést tűzi maga
elé. Tartalma (mint fent):
"Az emberek környezeti tudatossága elmarad az Európai Unió
országaiban megszokott szinttől. Szükséges a környezeti nevelés
és szemléletformálás oktatási intézményeken belüli és kívüli intézményrendszerének
fejlesztése az egész életen át tartó tanulás keretében a környezeti
tudat erősítése céljából. Az állampolgári ismereteknek tartalmazniok
kell a környezeti szemléletformálást, a fenntarthatóságra képesítést:
ismereteket, érzékenység és erkölcs előhívását és cselekvési készség
gyakorlását. A magyar társadalom meglehetősen atomizálódott, a
hagyományos közösségek felbomlottak, kevés a közösségszervező
erő. A szolidáris társadalom megvalósítása érdekében szükséges
a helyi közösségek és a civil társadalom fejlődési lehetőségeinek
biztosítása."
Hiába szerepel ugyanis később a környezeti átfogó és speciális
célnál résznél a környezeti tudatosság, ez az mono-fund finanszírozás
miatt az ERDF finanszírozta környezeti PT-ból kimarad, de a humán
erőforrás PT-be már nem kerül be. Ezért itt (is) szerepeltetni
kell.
A GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGÉNEK NÖVELÉSE ÁTFOGÓ CÉLON II. BELÜL
Kerüljenek kifejtésre a következő
célok:
Az ipari tevékenységek negatív externális hatásának minimalizálása.
Az ipari tevékenységek fenntarthatósági mutatóinak javítása, az
integrált termékpolitika alkalmazása.
A rozsdaövezetek hasznosításának az elsőbbsége a zöldmezős beruházások
helyett.
A megújuló energia források használatának ösztönzése a fosszilis
energia források kiváltására.
Az energiahatékonyság növelése.
A Termelőszektor Modernizációja Specifikus Célhoz 5. (22. Oldal)
A kis- és középvállalkozások modernizációjának egyáltalán nem
feltétele a nagyvállalatokhoz való erősebb kapcsolódás, sokkal
inkább a helyi igények fennmaradása, melynek kielégítése megfelelő
jövedelmet biztosít a modernizációhoz. A nagyvállalatokhoz kapcsolódottság
ezzel szemben a kis- és középvállalkozások kiszolgáltatottságát
növeli, önálló fejlődésének esélyeit rombolja. Ehelyett kérjük
beépíteni: "A fenntarthatóság érdekében erősíteni kell a
helyi erőforrásokra és hagyományos tudásra épülő vállalkozásokat."
Környezeti szempontok integrációja miatt kiegészítendő a következőkkel:
"Elengedhetetlen a helyi vállalkozások környezeti menedzsmentjének
fejlesztése, a környezetkímélő, integrált termelési módok támogatása.
A Fejlett Üzleti Környezet Specifikus Célhoz 6. (22. Oldal)
Kiegészítendő a következőkkel:
"A fejlesztések és a K+F tevékenység során a környezeti szempontokat
fokozottan figyelembe kell venni."
A Fejlett Közlekedési Infrastruktúra
Specifikus Célhoz 8. (23. Oldal)
A területek bekapcsolása a gazdaság vérkeringése nem követeli
meg a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztését, ezért ennek elsődleges
célként való megjelölése hibás. Amennyiben a gazdasági vérkeringésbe
való bekapcsolódásnak egyáltalán feltétele a mobilizáció növelése,
úgy ez más közlekedési ágak fejlesztésével is elérhető. A gyorsforgalmi
úthálózatnál kisebb környezeti terhelést jelent a vasúti, és ahol
lehetőség van rá, a vízi szállítási mód, ezért inkább ezek fejlesztésére,
a közúthálózattal való kapcsolódásának zökkenőmentessé tételére
kell a hangsúlyt helyezni. Ugyanez vonatkozik, csak még fokozottabban
a regionális repterekre is. A regionális repterekre vonatkozó
részt ezért javasoljuk a szövegből törölni.
Konkrét betoldás az utolsó mondathoz:
"… a régión belüli elérhetőségi viszonyokat javító vízi,
vasúti és közúti infrastruktúra, a tömegközlekedési hálózatok,
illetve a kombinált szállítás fejlesztése, …"
A Környezetterhelés Csökkentése,
a Települések Környezeti Állapotának Megőrzése és Javítása Specifikus
Célhoz 10
Javasolt módosítás: …….A célkitűzés teljesítése érdekében bővíteni
és fejleszteni kell a települési hulladék gyűjtésének, hasznosításának
és ártalmatlanításának jelenlegi rendszerét. Mindkét esetben azonban
a legnagyobb erőfeszítéseket a szennyezések megelőzésére, a keletkező
hulladékok csökkentésére kell fordítani. Csak így biztosítható,
hogy a szennyvíz- és hulladékkezelés - az infrastruktúra kiépítése
és üzemeltetése - ne haladja meg az ország, a lakosság erejét.
A légszennyező anyagok kibocsátásának mérséklésével javítani kell
a települések levegőjének minőségét, és csökkenteni kell a lakosságot
érő zajterhelést. Ez főleg a tömegközlekedés fejlesztésével és
általában a szállítási és közlekedési igények következetes visszafogásával
érhető el
A KÖRNYEZETMINŐSÉG JAVÍTÁSA, FENNTARTHATÓ ERŐFORRÁS GAZDÁLKODÁS
ÁTFOGÓ CÉLON III. BELÜL
A bekezdés kiegészítendő:
"A környezeti problémák kialakulásának megelőzésére kiemelt
figyelmet kell fordítani."
A Környezetterhelés Csökkentése, A Települések Környezeti Állapotának
Megőrzése És Javítása Specifikus Célhoz 10. (24. Oldal)
Kiegészítendő rész:
"a keletkező szennyvizek ártalommentesítését, valamint más
megoldás híján elvezetését és elhelyezését. A célkitűzés teljesítése
érdekében elsődleges cél a hulladék keletkezésének megelőzése,
emellett bővíteni és fejleszteni kell …"
A Kedvező Természeti Örökségünk Védelmét, A Hazánkra Még Jellemző
Gazdag Biológiai Sokféleség, Valamint Természeti Erőforrásaink
Fenntartható Használatát Specifikus Célhoz 11. (24. Oldal)
A specifikus cél szövegében kiemelten utalni kell arra, hogy nem
csak a mezőgazdasági hasznosítás, hanem a más szektorok általi
hasznosítás esetén is fenntarthatóság elveinek érvényesülését
biztosítani kell. Ennek érdekében javasolt szövegmódosítás:
"… a mezőgazdasági művelésre, iparfejlesztésre, közlekedésre,
turizmusra valamint lakóparkok telepítésére szánt területek hasznosítása
során …"
Jelenjen meg a táj sokszínűsége helyett a tájvédelem, mert a sokszínűség
önmagában nem jelenti a jól artikulált, szép, hagyományokat őrző
látványát, azt, amit védenénk. Az egész bekezdés gyönge, elsősorban
nem az oltalom alatt álló területeket kell kiterjeszteni, hanem
a természet védelmét a nemzeti parkokon kívül is!
A KIEGYENSÚLYOZOTT TERÜLETI FEJLŐDÉS ELŐSEGÍTÉSE ÁTFOGÓ CÉLON
IV. BELÜL
A helyi adottságokra, a gazdaság
regionális sajátosságaira tekintettel levő fejlesztések specifikus
célhoz 12. (25. Oldal)
Budapest és agglomerációjának további fejlesztése csak oly módon
képzelhető el, ha ez nem erősíti az ország más területeinek lemaradását,
leszakadását. A főváros fejlesztése helyett inkább utóbbira kellene
a hangsúlyt helyezni és ez nem feltétlen újabb központok létrehozását
jelenti. A lokalizáció támogatása sokkal inkább fogalmazható meg
célként, hiszen egy emberléptékű ország kialakítását segítené
elő.
A Vonzó Gazdasági És Társadalmi Környezet Teremthető Specifikus
Célhoz 13. (25. Old
Kiegészítés:
"A helyi kezdeményezésekre építve, a civil intézményrendszer
és a helyi közösségek fejlődési lehetőségeinek biztosításával,
az infrastrukturális feltételek javításával …"
A Megteremthetők A Vidék Felzárkózási Lehetőségei Specifikus Célhoz
14. (25. Oldal)
Kiegészítés:
"A vidéki környezet vonzóbbá tételével - így a megélhetés
feltételeinek biztosításával, az infrastruktúra…"
A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOM ÉS A SZOLGÁLTATÓ KÖZIGAZGATÁS FELTÉTELEINEK
MEGTEREMTÉSE ÁTFOGÓ CÉLON V. BELÜL
A tudás alapú társadalom, mint "új paradigma egyáltalán nem
új: az évszázadok során felhalmozott műveltség, egyetemi hagyományok
már a felvilágosodás előtt is érvényesek, évszázadokon át erős
az oktatás mindenhatóságában való bizalom, stb. Inkább ki kellene
emelni ezt, ahogyan az NFT célrendszere teszi, de előre tenni,
erősségnek tartani. Az IKT használata nem paradigma, csak eszköz,
akármilyen erős is. - "Új" paradigma inkább a fenntartható
fejlődés volna, amelyet először a szöveg mint kötelezően érvényesítendőt
a horizontális alapelveknél említ.
Emellett a bevezető szöveg kiegészítendő:
"Az eszközellátás hiányosságainak felszámolása mellett javítani
kell a hozzáférés lehetőségén - a szolgáltatás költségeinek csökkentését
biztosító megoldások bővítése áltál -, az új eljárások
Az információs társadalom térnyerésének
SPECIFIKUS CÉLHOZ 15. (26. oldal)…"
Az információs szakadék csökkentésének
reális terepe a kistérségek, ökológiai rehabilitációs céllal alakult
régiók, településszövetségek digitális érték-leltárainak megteremtése
és használatbavétele az érintett közösségek által. Ilyen módon
a térségek értékeinek a külvilág felé történő kommunikációjának
színvonala, hatékonysága megnövekszik.
A Tudásalapú Társadalomhoz Szükséges Tudásbázis És Az Innovációs
Képességek Fejlesztése Specifikus Célhoz 18. (27. Oldal)
A korábbiakban már utaltunk rá, hogy a kis- és középvállalkozások
beszállítóvá válása kiszolgáltatottságuk növeléséhez vezet ezért
a szövegből kihúzandó az alábbi rész:
"… hálózatosodásuk elősegítése [és nagyvállalati beszállítóvá
válásuk ösztönzése]."
A Közigazgatás Modernizációja, Az Információs Közigazgatás Feltételeinek
Megteremtése Specifikus Célhoz 19. (27. Oldal)
A részben bizonyára figyelmetlenségből marad benn az első mondat
után az "elengedhetetlen." rész. Törlése javasolt.
Kiegészítés:
" az állampolgárok alanyi joga. Biztosítani kell a közigazgatási
döntésekben való állampolgári részvételt és az ezt megalapozó
információkhoz való hozzáférést."
"Ehhez szükség van a gazdasági és társadalmi partnerek hálózatának
kiépítésére, az EU támogatási programok végrehajtásában …"
ÚJ JAVASLAT SPECIÁLIS CÉLRA
A tudásalapú társadalom és a szolgáltató közigazgatás feltételeinek
megteremtése ÁTFOGÓ CÉLON V. BELÜL
Nagy folyók (Duna / Tisza /Dráva) digitális tájérték leltárainak
elkészítése, térségi használatba vételének előmozdítása.
AZ NFT STRATÉGIÁT MEGVALÓSÍTÓ ESZKÖZRENDSZER
Humán erőforrás fejlesztés PT
A humán erőforrás-fejlesztési helyett
javasoljuk: A közösségek fejlődésének elsőbbsége
A közösségek fejlődési lehetőségeinek
biztosításának elsőbbséget kell kapnia, különben az individualizálódás
folytatódik. Ahogyan nőnek a területi különbségek, úgy nőnek a
szociális, és tudásbeli távolságok is. Ezeket a kérdéseket csak
közösségi szinten lehet kezelni, s nem azzal, ha kiemelek egyéneket
a társadalomból. A prioritási tengelyen belül újabb fejlesztési
területként a környezeti tudatosság, civil társadalom és a helyi
közösségek fejlődési lehetőségeinek biztosítása kellene, hogy
szerepeljen még.
Ide javasoljuk:
A helyi közösség önmeghatározó képességének kialakítása, erősítése.
A helyi közösség fenntarthatósági ismereteinek bővítése.
A hátrányos helyzetű kisebbségek, különösen a roma közösségek
identitásának visszaadása.
A fejlesztési forrásokból a legrászorultabbak részesedjenek.
Közösségi intézmények létrehozása.
A helyi közösségek kölcsönösségi viszonyain alapuló közösségi
szerveződések elősegítése.
A szociális olló zárása
A szegénység és a környezetkárosítás összekapcsoltságának felszámolása.
A területi kiegyenlítés ökoszociális szempontjainak érvényesítése.
A helyi közösségek primátusának biztosítása a helyi erőforrások
fenntartható használatában.
A makro szintű területi kiegyenlítés mikro szintű hátrányos következményeinek
kiküszöbölése.
Az önkormányzatok képessé tétele az ökoszociális szerep vállalására.
A vidéki esélyegyenlőséghez javasoljuk:
A szerves kultúra megőrzését, a harmonikus ember-környezet viszonyt
biztosító helyi közösségek megőrzésének, kialakulásának segítése.
A helyi közösség érdekeit szolgáló fejlesztések elsőbbségének
érvényesítése.
A szomszédsági kapcsolatok elsőbbségének biztosítása az árúk és
szolgáltatások áramlása során.
A társadalom környezeti tudatának
javítása
A környezeti tudatformálás esetleges jellegét át kell formálni
rendszeressé. A közoktatás egész vertikumában rendszeressé kell
tenni a környezeti tudatformálást, illetve a fenntarthatóságra
képesítést. Az állampolgári ismereteknek tartalmazniok kell a
környezeti szemléletformálást, a fenntarthatóságra képesítést:
ismereteket, érzékenység és erkölcs előhívását és cselekvési készség
gyakorlását..
A szervezett oktatáson kívül tág teret kell engedni azoknak a
kezdeményezéseknek, amelyek az életen keresztül történő tanulás,
művelődés lehetőségeit biztosítják. Az intézményesített környezeti
nevelésben elsajátított tudatot meg kell, hogy erősítse a mindennapi
élet történése, a nevelés és a valós élet nem nyújthat különböző
mintázatokat. Ennek érdekében a szabályozókat kell átalakítani
úgy, hogy azok tükrözzék a környezet értékét.
A fentieken kívül az Egészségügy
Fejlesztése Című Fejlesztendő Terület (36. Oldal) kiegészítendő
az alábbiakkal:
"E helyzet visszavezethető az életvitelre, a káros fogyasztási
szokásokra, a feszített munkatempóra és egészségromboló munkakörülményekre,
az egészséget támogató …"
A Fejlesztési Terület nem koncentrál a megelőzésre és mutatókat
sem hoz rá, holott ennek kiemelt jelentősége van a népesség egészségi
állapotában. Javasoljuk ennek pótlását
Ugyancsak fontos a környezet-egészségügy szerepeltetése az anyagban.
Gazdasági versenyképesség PT
Szóba kerül a 38. oldalon, hogy
a gazdasági versenyképesség növelése érdekében a minőségi turizmus
által kínált lehetőségeket is ki kell aknázni, amelyeket a gazdag
természeti és kulturális örökségre lehet építeni. Magyarország
területének kb. 4.5%-án találhatók olyan élőhelyek, amelyek megfelelnek
a természetes jelzőnek. Ezeken a helyeken a védelemnek és nem
a használatnak kell elsőbbséget adni. Ezek utolsó természeti tartalékaink,
olyan génrezervátumok, amelyek jelentősége nemzetközi.
Javasoljuk annak hangsúlyozását, hogy a természetes élőhelyeken
a védelmi funkció élvez elsőbbséget mindennemű használattal szemben.
A környezeti szempontok integrációja
miatt javasoljuk a következők kifejtését:
Az ipari tevékenységek negatív externális hatásának minimalizálása.
Az ipari tevékenységek fenntarthatósági mutatóinak javítása, az
integrált termékpolitika alkalmazása.
A rozsdaövezetek hasznosításának az elsőbbsége a zöldmezős beruházások
helyett.
A befektetés-ösztönzéseknek a külföldiek
helyett arra kell irányulnia, hogy a helyben megtermelt pénzt
helyben lehessen befektetni. A csak a külföldi tőkére való koncentrálás
a gazdaság sérülékenységének veszélyét növeli. A helyi emberek
befektetései sokkal inkább szólnak a gazdasági erősödésről és
a helyismeretnek köszönhetően, a helyi értékeknek való elkötelezettség
révén jobban megfelel a fenntarthatóság elveinek. Nem a versenyképesség
növelését, hanem a társadalmi jobblétet kellene célnak tekinteni,
s ehhez eszközként rendelni a gazdaságot.
A prioritási tengelyben kapjon
helyet a megújuló energia források használatának ösztönzése a
fosszilis energia források kiváltására, illetve az energiahatékonyság
növelése.
A Kis- És Középvállalkozások Fejlesztése
Című Fejlesztendő Terület esetében:
(40. Oldal)
A beszállítóvá válás növeli a kis- és középvállalkozások kiszolgáltatottságát,
ezáltal sokkal inkább célkitűzés lehetne a helyi igények kiszolgálására
való képesség támogatása.
Kiegészítendő:
"Elengedhetetlen a helyi vállalkozások környezeti menedzsmentjének
fejlesztése, a környezetkímélő, integrált termelési módok támogatása.
Ehhez kapcsolódó specifikus cél: "Az EU környezeti menedzsment
szabványait és tisztább termelési technikákat használó KKV számának
növelése"
Turizmus fejlesztés (40. Oldal)
Ki kell hangsúlyozni, hogy a turizmust csak a környezeti szempontok
és az eltartóképesség figyelembevételével lehet fejleszteni. Az
öko, illetve szelíd turizmusnak elsőbbséget kell biztosítani.
K+F és innováció (40. Oldal)
A stratégia a gazdaság fenntartható
növekedésének biztosításához szükséges egyes nemzetgazdasági jelentőségű
szakterületek K+F tevékenységét kívánja kiemelten kezelni. Igaz,
erről nem értesülünk, hogy melyek is lennének ezek. Fontos megemlíteni,
hogy eddig is számos problémát okozott az emberiségnek, hogy a
hurrá optimizmus, az azonnali alkalmazás gazdasági kényszere miatt
kellően nem mérlegelt fejlesztések kerültek alkalmazásra. (nukleáris
alkalmazások, bizonyos gyógyszerek, GMO-k, bizonyos növényvédő-szerek,
stb.).Csak abban az esetben szabad ezt az oldalt támogatni, ha
vele párhuzamosan a környezeti, társadalmi hatások kutatása is
folyik.
Sajátos, hogy társadalomtudományi kutatások egyáltalán nem kerülnek
említésre, holott a "humán erőforrást" számos helyen
említjük, mint fejlesztésre ítéltet.
Javasoljuk az egyes fejlesztések
hatásainak kutatását, valamit a társadalomtudományi kutatások
beemelését a programba. A fejlesztési célú kutatásokat a fenntartó
erőforrás-használatnak megfelelően kell orientálni.
A Kutatás-Fejlesztés És Innováció
Című Fejlesztendő Terület esetében (41. Oldal) kiegészítendő az
alábbiak szerint:
" … egyes nemzetgazdasági jelentőségű szakterület, illetve
a fenntartható erőforrás használat K+F tevékenységét kiemelten
kell kezelni."
A harmadik specifikus célnál a fenntartható növekedési potenciál
helyett a fenntartható erőforrás használat használandó!
A gazdaságban hasznosuló GDP kiadások növelése, valamint a kutató-fejlesztő
munka hatékonyságának és feltételrendszerének mérésére használt
mutatók nem a hasznosulást mérik, mindössze a K+F kiadásait és
a találmányok bejegyzését. Más mutató kitalálása javasolt.
A szakemberállomány minőségi fejlődésének mérésére használt mutató
sem megfelelő, mert inkább a változás mérendő. Emellett új mutatóként
javasolt a minősítések, tudományos fokozatok növekedése.
Környezetvédelem és infrastruktúra PT
A környezeti célkitűzések teljesülése
az integrált megközelítés szellemiségében a környezeti szempontok
beépülését igényli a társadalmi fejlődés minden területére. Így
az horizontálisan is megjeleníthető lenne. A társadalom egészségének
pl. alapfeltétele a környezet-egészsége, a gazdasági versenyképességet
nem rontja, hanem javítja a legjobb elérhető technológiáknak való
megfelelés, vagy a hulladékminimalizálás, anyag és energia intenzitás
csökkentése. A kiegyensúlyozott térségfejlődés feltétele az ökológiai
tényezők figyelembevétele, egy valóban korszerű agrárgazdaság
aligha épülhet másra, mint az agroökológiai potenciál, a termőhelyi
adottságok figyelembevételére.
Ezek azok a területek, ahol a környezeti szempontok integrációja
erősítheti a gazdaságot. Ugyanakkor elkerülhetetlen, hogy ne nézzünk
szembe azokkal a tényekkel, ahol kibékíthetetlen ellentét tátong
a környezeti és használati célok között. Ilyenek a közlekedési
infrastruktúra további növelése, az extenzív területhasználati
igények, s sajátos módon a környezetvédelmi infrastruktúra "szokásos
módon" történő kialakítása is.
Ezekre is van azonban megoldás, amelyek strukturális válaszokat,
és nem "fejlesztéseket" igényelnek. Pl. a közlekedési
gondok fokozódása tipikusan strukturális kérdés, amely a globalizációból
következő mobilizációs igényekből vezethető le, s a megoldása
nem a közlekedési hálózatok limitálatlan fejlesztésben van, hanem
a helyi gazdaságok megerősítésében.
Az NFT jelenleg olyan belső ellentmondásokkal
küzd, amelyek ha benne maradnak, akkor az anyag koherenciája,
illetve alkalmazásának az eredményessége kérdőjeleződik meg:
Pl: 52. oldal: A környezet minőségének javítását célzó fenntartható
helyi fejlesztések fejezet alatt a következő kijelentések találhatók:
"A hulladékgazdálkodás és szennyvízelhelyezés hiányosságai
jelentős környezetterheléseket okoznak."
Igen! De milyen terheléseket okoznak ennek megoldásai? Többszörösét
annak, mintha nem nyúlunk a problémához ilyen megközelítésben!
Itt is strukturális problémákról van szó. Pl. a vízfelhasználás
ésszerűsítése csökkentheti legjobban a terhelést, mind a vízkivétel,
mind a szennyvízelhelyezés oldalán. Vagy nem mindegy, hogy mivel
szennyezett a felhasznált víz, azaz milyen vegyi anyagokat használunk
a háztartásunkban. Ezek meghatározzák a hasznosíthatóságot, jobban
mondva annak lehetetlenségét.
" a nem megfelelő műszaki
védelemmel rendelkező hulladéklerakók az egész országban nagy
környezeti kockázatot jelentenek".
Ezzel szemben a nem megtermelt hulladék semmilyen kockázatot nem
jelent, s megint csak a hulladékok milyensége, s nem a lerakók
jelentik a kockázatot. Újra strukturális kérdés, hogy milyen hulladékok
keletkezését engedjük meg, s ezen keresztül a probléma megoldható.
Ám egyetlen szó sincs a hulladékok minimalizálásáról.
"olyan fejlesztésekre van
szükség, amelyek elősegítik a kedvező természeti adottságok fenntartható
használatát"
S mit csinálunk a kedvezőtlen adottságokkal? Védekezünk ellene,
mint a belvíz, árvíz ellen. Ugyanakkor nincs a természetben eleve
kedvező, vagy kedvezőtlen adottság csak rosszul alkalmazkodott
ember, vagy rossz környezeti viszonyulás. Nem a lejtőt kell elbontani
az erózió miatt, hanem nem kell kitenni az eróziónak. Nem lecsapolni
kell a mély fekvésű, nedves területeket, hanem megfelelően hasznosítani.
Nem a folyók öntésterületére kell építkezni, hanem ártól védett
helyekre. Ne a természetre kenjük azt, amit az ember elrontott,
vagy elfelejtett megfelelően használni!
"a környezetvédelmi ipar magyarországi
fejlődésének elősegítése". Ha ezt akarjuk elősegíteni, azt
jelenti, hogy konzerválni akarjuk a problémákat, s csővégi kezeléseket
akarunk alkalmazni. Senki nem gondolhatja, hogy ennek köze van
a tudás alapú, innovatív, fenntartható jelzőkkel feldíszített
társadalomhoz.
"a megújuló energiaforrások
felhasználásának növelése". Az csak az egyik kérdés, hogy
miből állítjuk elő az energiát, a másik kérdés, hogy mire használjuk
fel és mennyi energiát is használunk fel. Fenntarthatósági szempontból
semmit sem érünk el, ha a kialakítandó új kapacitások, csak hozzáadódnak
a meglévőkhöz, több energiával több erőforrást mozgósítunk, és
növeljük a környezet terhelését.
Javaslataink:
Környezetvédelmi fejlesztések
A "környezetvédelmi" infrastrukturális beruházások teljes
körű fenntarthatósági elemzése, a hatékonysági és fajlagossági
mutatók optimalizálása a beruházások során.
Az alternatív szennyvízkezelési technológiák alkalmazási feltételének
megteremtése.
A hulladékminimalizálás elsőbbsége a hulladékgazdálkodásban.
A lakossági környezetvédelmi beruházások ösztönzése.
A helyi, megújuló energiaforrásokra alapozott energiaellátó és
termelő rendszerek létesítésének ösztönzése.
A közlekedési problémák strukturális eszközökkel történő kezelése.
A tömegközlekedés színvonalának és kínálatának növelése.
A környezet és fejlődés intézményrendszerének
megteremtése
A környezet és fejlődés kérdéseinek együtt kezelése a közigazgatás
minden szintjén, a környezeti szempontok integrációjának megvalósulása.
A környezet ügyét hatékonyan képviselni tudó helyi környezetvédelmi
intézményrendszer megteremtése.
A negatív környezeti folyamatokat indukáló fejlesztések kiszűrése
a döntéshozás stádiumában.
A környezettudatos viselkedés feltételeinek
kialakítása
Az árak utaljanak a természeti erőforrások értékére, és az okozott
környezeti terhelésre, ezáltal legyenek jelzésértékűek a fogyasztók
számára.
A fogyasztók ismerjék meg az általuk felhasznált termék fogyasztása
és használata kapcsán felmerülő környezeti problémákat.
A fogyasztó a mezőgazdasági árú termelőtől a környezet és életminőség
biztosítását követelje meg.
A környezettel kapcsolatos ismerethiányok
pótlása
Megbízható környezeti információ, az információhoz való hozzáférés
jogának széleskörű biztosítása.
A fenntarthatóságra utaló adat és információstruktúrák létrehozása,
képesség a fenntarthatóság indikálására.
A megbízható és szükséges információ rendelkezésre állása a helyi
tervek megfogalmazásához.
A térszerkezet javítása
A természetes élőhelyek koherenciájának, az ökológiai hálózat
működőképességének biztosítása.
A "külső" hatótényezők
kezelése
A globális klímaváltozásra adható helyi válaszok kimunkálása.
Az invázív fajok terjedésének megakadályozása ökológiai eszközökkel.
A váratlan és sokkszerű szennyező transzportok megelőzése, a határokon
átnyúló környezetvédelmi együttműködés kiszélesítése.
A Környezetvédelem Című Fejlesztendő
Terület címszó alatt (43. Oldal) a hulladékgazdálkodás területén
szerepel a megelőzés, azonban a regionális fejlesztésekben a környezet
minőségének javítását célzó fejlesztések között ez már nem jelenik
meg. Pótlását javasoljuk. A hulladékgazdálkodás fejlesztése specifikus
cél helyett helyesebb volna a hulladékkeletkezés csökkentését
megjelölni.
Bár a zaj egyre jelentősebb környezeti probléma, kiemelten nem
esik róla szó, mindössze szerepel a specifikus célok felsorolásában,
de már mutatót sem hoznak rá. Pótlása javasolt. A probléma egyáltalán
nem szerepel a regionális fejlesztésekben a környezet minőségének
javítását célzó fejlesztések között. Pótlását javasoljuk.
A szennyvízkezelés kapcsán szintén a keletkezés megakadályozását
kellene prioritásként megjelölni a kezelés helyett.
A mutatók esetében javasoljuk a szennyvízcsatorna hálózat hossza
és a bekötések alakulása helyett a kezelt szennyvíz mennyiségét,
vagy arányát alkalmazni
A vizek kártétele elleni védekezés alapja az árvízmegelőzés. Az
árvízmegelőzés eszköze lehet az ökológiai vízvisszatartás, alternatív
folyószabályozás :pl. párhuzamos medrek kialakítása, vissza-kanyargósítás
és táj-szerkezet-váltás. 1,5 millió ha mg. termelésből való kivonása
és vízrendezési célú felhasználása stratégiai cél. Fontos a mellékág-
sziget-rendszerek ökológiai rehabilitációja.
A "minél hamarabb levezetni" koncepció helyett a "vízvisszatartás"
valósítandó meg, azaz az esővizek tárolása, mezőgazdasági hasznosítása
minden formában támogatandó. A "hazai árapasztó rendszer
lépesítése" helyett "a hazai vízvisszatartó, vízmegfogó
rendszerek létesítése a mezőgazdasági, halászati és természeti
hasznosítást lehetővé téve".
A Közlekedési Infrastruktúra Fejlesztés
Című Fejlesztendő Terület pontban (45. Oldal) az anyag az infrastruktúrafejlesztés
terén javasolja a két legszennyezőbb közlekedési módot, a légi-
és a közúti közlekedést támogatják. Ez ellentétes az ugyanezen
prioritási tengelyen belül megfogalmazott környezetvédelmi célokkal.
A vasúti közlekedésről épp csak említés történik, míg a hajózás
fejlesztéséről szó sem esik. Amennyiben az igazi cél a mobilitás
segítése (ami szintén nem kedvez a fenntartható fejlődésnek),
úgy az vasúttal és kombinált közlekedéssel is megoldható. Különösen
tekintettel kellene lenni a keresztiránytól eltérő vasúti kapcsolatok
fejlesztésére.
A közútfejlesztés egyébként szintén a gazdasági célokat támogatja,
de semmit sem mond a társadalmi oldalról, hiszen a tömegközlekedésről
is csak a regionális központok és Budapest viszonylatában esik
szó, a kistelepülések elérhetőségéről például nem. Megjegyezzük,
hogy némely esetben az el-nem érhetőség kifejezetten előny is
lehet, például a zsáktelepülések kihasználatlan potenciálja a
nyugodtságot igénylő szelíd turizmusra.
Magyarország természetföldrajzi adottságai a vízi infrastruktúra
fejlesztését is indokolják. A teher- és személyszállítás mellet
fontos a sport- és kishajózás vízi infrastruktúrájának fejlesztése
(átemelők, zsilipek, megközelítési utak).
Javasoljuk a regionális repülőterek fejlesztésének kihúzását az
anyagból, valamint a prioritásokat felcserélni és a vasúti közlekedésre,
illetőleg kombinált szállításra helyezni a hangsúlyt a közúti
közlekedés fejlesztése helyett.
A mutatók között szerepel a szükséges gépbeszerzés és ennek alrészei,
amik közül kettő valószínűsíthetően a számítástechnikai háttér
fejlesztését tartalmazza. A mutató kevéssé értelmezhető, ide kerülésének
indoka még kevésbé. Magyarázatot mindenképpen igényel.
Agrár és vidékfejlesztés PT
Sajátos megközelítés az is, hogy
a vidékfejlesztés elé emeli a stratégia az agrárgazdaság fejlesztését.
A vidékfejlesztés a vidéki közösségek fejlődését kell, hogy jelentse,
ez a nagyobb halmaz, s nem az agrárgazdaság. Itt megint felbukkan
az a sematizáló szemlélet, amely egybemossa a vidéket. A vidék
nemcsak a fejlődési potenciálját tekintve sokféle, hanem agrárökológiai,
termőhelyi adottságai szerint is változatos. Az országról általában
elmondható, hogy jó agrárgazdálkodási feltételekkel rendelkezik,
ám ha már fejleszteni akarunk, akkor ezt a megállapítást a helynek
megfelelően árnyalni kell. Jól tudhatjuk, hogy számos olyan terület
van, ahol a vidéknek nem az agrárgazdálkodás a kibontakozási esélye,
s ezeken a helyeken nem sokra fognak menni a megjelölt prioritásokkal.
Az pedig nyilván nem fenntartható, hogy az ilyen adottságú területeken
az európai támogatásokból éljenek az emberek.
Másik oldalon kérdéseket vet fel az is, hogy vajon mit jelent
az agrárgazdaság modernizációja, a versenyképes alapanyag termelés?
A stratégia azt sugallja, hogy ez a mezőgazdaság intenzitásának
növelését jelenti, a versenyképesség pedig a nagy piacok felé
történő egyértelmű orientációt. Ebben a megközelítésben viszont
nem látható a környezeti, fenntarthatósági célkitűzések horizontális
integrációja, sem ezeknek a kérdéseknek a feltárása.
Az anyagban szerepel az alábbi
mondat: "Segíteni kell, hogy a térségi innovációs központok
és agglomerációik, valamint Budapest és vonzáskörzetének fejlődése
tovább gyorsuljon, és a megerősödő fejlesztési tengelyek mind
nagyobb területeken segítsék elő az ország több térségének gyorsabb
fejlődését".
Ennek nincs fenntarthatósági megfontolása.
Fejlődni mindig valamilyen forrásból lehet csak. Ez lehet természeti
erőforrás bőség, tőke, tudás, piac, stb. Ezeket valahonnan el
kell, ki kell sajátítani. Az egyenetlen fejlettség mindig valamilyen
kisajátításból táplálkozik. Jól követhető ez a folyamat a globalizációban.
A multinacionális cégek többek között az olcsó erőforrásokat és
a helyi piacokat sajátítják ki, természetesen a helyi árutermelők,
kereskedők kárára. A fejlődési tengelyek mindig szegényedő hátországot
hagynak, mert onnan szívják el a fejlődéshez szükséges forrásokat,
pl. a szegénységből még azt a kis pénzt is kiszipolyozzák, ami
ott keletkezik. A fenntarthatóság feltétele az egy olyan állapot,
amikor ugyanannyi tőke, áru, stb. áramlik be egy régióba, mint
amennyi ki áramlik. A kiegyensúlyozott területi fejlettségnek
ez egy alapvető szükséglete.
A fejlődési tengelyek elszívó hatása jól megmutatkozik a fejlesztési
források allokálásának gyakorlatában is. Hiába szeretnénk a hátrányos
helyzetű térségekbe több forrást allokálni, ha azoknak nincs pénzfelvevő
képessége. Ezért a források a már eleve fejlett térségekbe vándorolnak.
Mindez eleve konfrontálódik a vidékfejlesztési
célkitűzésekkel. A vidék nem egységes. Valóban felfűződnek vidéki
területek fejlődési tengelyekre, ám a "távoli vidék"
hátránya halmozódik. Amennyiben a "fejlődési tengelyeket"
ma már olcsó, globális árukkal látják el, a vidék árutermelő aktivitására
nincs szükség. Ebben az esetben a vidékfejlesztés könyöradományok
juttatását jelenti a vidéknek, hogy az ott élő népességet, amely
már többszörösen kontraszelektált, helyben lehessen tartani. Ha
a vidék elveszíti piacát, sőt maga is a külső piac fogyasztójává
válik, ha a vidék még fejlődésre képes lakosságát elszívják a
fejlődési tengelyek, akkor a vidék behozhatatlan hátrányt szenved.
Javasoljuk az integrált ökológiai tájgazdálkodás elsőbbségét a
vidékfejlesztésben, ami azt jelenti, hogy a tájban érdekeltek,
mindennemű tevékenységüket összehangoltan végzik, legyen az mezőgazdasági,
erdőgazdasági, turisztikai, bányászati, település célú, védelmi,
stb., hasznosítás. Az integráltságnak kell elsőbbséget biztosítani,
s nem a homogén struktúrák felé közelíteni. Az integráltság fejleszti
az együttműködést, a tudást, növeli, és nem csökkenti a táji és
ökológiai potenciálokat, s az együttműködésen keresztül fejleszti
a helyi közösséget, piacot is.
A környezeti szempontokat is integráló
vidékfejlesztés feladatainak a következőket javasoljuk:
Az agroökológiai feltételekhez igazodó mezőgazdálkodás intézményi
feltételeinek megteremtése.
A fenntartható erőforrás-gazdálkodás támogatása.
Komplex tájgazdálkodás, a táji szinten működő integráció megteremtése,
az árú termelés, a piac, a terület-felhasználás, stb., összehangolása
érdekében.
Az agrobiodiverzitás növelése a termékdiverzifikálással összefüggésben.
A minőségi mezőgazdasági termelés ösztönzése az élelmiszerminőség
ellenőrzésének megerősítésén keresztül.
Az erdőállomány faji és korosztályi összetételének javítása.
Az erdősítési célkitűzések összehangolása a természetvédelmi érdekekkel.
A Versenyképes Alapanyag Termelés
Megalapozása A Mezőgazdaságban Című Fejlesztendő Terület pontban(47.
Oldal) a fejlesztési terület ültetvényes gazdálkodásban gondolkodik,
holott a cél az ökogazdálkodás révén is elérhető. Hazánknak ebből
a szempontból a természeti és termőhelyi adottságok versenyelőnyt
biztosítanának jó minőségű, magas beltartalmú termékek révén.
Az ökogazdálkodás az EU-ban is preferenciává kezd válni. Az ültetvényszerű
gazdálkodás, a monokultúra ezzel szemben jóval sérülékenyebb mind
ökológiai, mind piaci értelemben. Javasolt mutatók: az ökogazdálkodás
aránya (területi részesedése, termelésből való részesedése, foglalkoztatásból
való részesedése, mezőgazdasági bevételekből való részesedése,
exportból való részesedése), a termékek beltartalma, vegyszermaradvány.
A versenyképes mezőgazdaság esetében mindenképpen utalni kell
a génállomány védelmére is.
Az e-piacterek és virtuális értékesítés személytelenné teszi a
folyamatot, megszűnteti a termelő és a fogyasztó közötti közvetlen
kapcsolatot, a visszacsatolás lehetőségét; a termékek, az élelem
megbecsülése ellen hat, társadalmi szempontból jelentős romboló
hatása van, ezért nem támogatandó, legfeljebb a nagy mennyiségben
termelendő áruk (gabona, cukor) esetében.
Miért tekinthető a termelés humán feltételeinek javításaként az
ágazatban foglalkoztatottak átlagéletkorának csökkenése, az ágazat
fiatalítása?
Szerepeltetni kellene az energetikai célú mezőgazdasági termelés
lehetőségét, persze környezeti szempontok figyelembevételével.
Az Élelmiszer-feldolgozás Modernizálásához
Című Fejlesztendő Területben (48.Oldal) is tetten érhető, a Nemzeti
Fejlesztési Terven végigvonuló fejlesztési gondolat a külföldi
tőke minél nagyobb arányú bevonására való törekvés. A hazai élelmiszer-feldolgozás
az első területek között volt, ahová a külföldi tőke bevonult
és - elméletileg, vagy talán gyakorlatilag is - fejlesztéseket
eszközölt. Ennek ellenére, mint azt a Stratégia megállapítja,
"egyes ágazatokban még mindig jelentős hiányosságok figyelhetők
meg". 10-12 éve vették át ezeket a vállalatokat a multinacionális,
tőkeerős cégek és nem tudták elérni a színvonal felzárkóztatását.
Ezen talán érdemes volna elgondolkodni!
A Mezőgazdasághoz Kapcsolódó Vidékfejlesztés
Című Fejlesztendő Területben (49. Oldal) az ültetvényes és nagyüzemi
mezőgazdaságról beszél az anyag . A nagyüzemi élelmiszerfeldolgozás
bérmunkásokká teszi a vidék lakosságát is ahelyett, hogy tapasztalatukat,
tudásukat kamatoztatni képes, kreatív egyénekké tenné őket bizonyos
feltételek megteremtése által, s ezáltal vonzóvá tenné a maradást.
Az elvándorlás ezen a módon nem állítható meg, mert bérmunkásként
a város jobb lehetőségeket rejt. A vidékfejlesztési célterület,
illetve a korábbi kettő számos ellentmondást rejt, melyből a vidékfejlesztési
célok fognak vesztesként kikerülni a gazdasági érdekekkel szemben.
És erre a Stratégia fog lehetőséget adni.
Itt helye lehet a mezőgazdasági melléktermékek energetikai alapanyaggá
történő feldolgozásának támogatása
Regionális fejlesztés PT
A Környezet Minőségének Javítását
Célzó Fenntartható Helyi Fejlesztése Című Fejlesztendő Terület
esetén (53. Oldal) javasoljuk, hogy az alábbi címre cseréljék
ezt a pontot:
Környezet Minőségének Javítását Célzó [fenntartható] Helyi Fejlesztések
Míg a környezetvédelmi és infrastruktúra tengely környezetvédelmi
területén még szerepelt a hulladékok megelőzése, mint célkitűzés,
addig itt már nem jelenik meg, pótlását javasoljuk. Mutató: a
képződő hulladék mennyisége és csökkenése. Ugyanígy nem szerepel
a zajterhelés és a levegőminőség-védelem, valamint a természet-
és tájvédelmi értékek megóvása sem. A mutatók kapcsán lásd a környezetvédelmi
prioritási tengelynél írtakat.
A környezeti tudatformálásra is ki kell térni.
Átírandó:
Az "A térségi környezetvédelmi infrastruktúra…a szennyvíziszapok
ártalmatlanítására és hasznosítására van szükség." rész helyett
a következő: "A térségi környezetvédelmi problémák megoldása
érdekében szükséges a hulladéktermelés megelőzése, és a települési
hulladékok újrahasznosítási rendszerének kiépítése, begyűjtési,
szállítási és kezelési rendszerének korszerűsítése. Külön hangsúlyt
kell helyezni a települési folyékony hulladékok keletkezett mennyiségének
csökkentésére, hasznosítására és ártalmatlanítására. A szennyvízkezelés
területén a helyi megoldásokat előnyben kell részesíteni, szükséges
a szennyvízkezelés és némely esetben a közcsatornahálózat bővítésének
támogatása, valamint a szennyvíz és iszapjának hasznosítása és
ártalmatlanítása. "
"Az energetikai célkitűzések teljesítése érdekében támogatni
kell a megújuló energiaforrások alkalmazását, az energiahatékonyság
növelését, figyelembe véve a régiók eltérő adottságait."
ÚJ JAVASLAT FEJLESZTENDŐ TERÜLETRE a Regionális fejlesztési PRIORITÁSI
TENGELYHEZ (54. oldal)
A vízparti területek jó ökológiai
állapotának elérése,
, az EU Water Framework Directive szerint. Folyóparti települések
együtteséből ökológiai folyó régiók kialakításának elősegítése.
Belterületi vízrendezés vizes élőhelyek rehabilitációjával.
Közösségek fejlődésének biztosítása
Fontos, hogy itt is megjelenjen a humánerőforrás PT-nél említett
közösségek fejlődésének biztosítása, illetve környezeti tudatosság
növelése cél intézkedésekkel együtt, tekintettel a regionális
sajátosságokra.
Vissza
a főoldalra - Vissza
a "Programjaink"-hoz - Vissza
a lap tetejére
|