A Nemzeti Fejlesztési Terv Stratégiájának társadalmi vitája
Résztvevők: hazai zöld szervezetek
Helyszín: A Városvédők Egyesülete (VI. kerület, Eötvös u. 10.)
Időpont: 2002. október 9.
A résztvevők listája külön csatolva
Elsőként Nemes Csaba (Környezetvédelmi Minisztérium)
beszélt általánosságban a Nemzeti Fejlesztési Tervről (továbbiakban
NFT), a kidolgozás előzményeiről és folyamatáról.
Ezt követően Fogarasi Gyula (Közép-Magyarországi Régió) beszélt
a régió prioritásainak és az NFT-nek a kapcsolatáról.
A két előadást
követően a résztvevők tehették fel kérdéseiket, vagy szólhattak
hozzá az NFT-hez, illetve az elhangzottakhoz. Az elhangzottak
összefoglalója az alábbiakban olvasható. Nemes Csaba válaszait
zárójelben közöljük.
Somogyi Gábor (Épületfenntartási K+F Alapítvány) hozzászólásában
az azbesztet is tartalmazó épületek problémájára hívta fel a figyelmet.
Ezek az épületek jelentős egészségügyi kockázatot jelentenek,
tehát legalább számbavételük indokolt lenne, azonban nincs rá
elegendő forrás, a tárcák pedig illetékesség ügyben egymásra mutogatnak.
Javasolta: legyen konkrét program, amelyet valamely tárca végre
felvállalna. (Az Unió formális elvárása az NFT kapcsán, hogy minden
tényezőnek legyen versenyképességet és területi kiegyenlítődést
szolgáló hatása, azaz jelezni kell, hogy miként kapcsolódik más
ágazatok versenyképességi szempontjaihoz. Sajnos ebben még a Strukturális
Alapok eszmerendszere eltér a Hatodik Környezetvédelmi Akcióprogramban
és a Fenntartható Fejlődés Stratégiában foglaltaktól.) A választ
követően ismételten felhozta a témát annak taglalásával, hogy
mely pontokon képes kapcsolódni az azbeszt program a környezetvédelem
szempontjaihoz, illetve a területi kiegyenlítés feladatához -
tekintettel arra, hogy az ország egyes térségeiben számos ilyen
épület található, míg másutt egyáltalán nincs. A gazdaság versenyképességének
növelésében is szerepet kaphatna a humán erőforrás oldaláról az
egészségvédelem, illetve a munkahelyteremtés következtében. (A
téma fontosságával egyetértve jelezte, hogy az Országos Kármentesítési
Programban szerepelnek az azbeszttel kapcsolatos feladatok, viszont
az EU az NFT-ben nem fogja elfogadni.)
Perneczky László (REC) elmondta, hogy a Stratégiai Környezeti
Vizsgálati Csoport a regionális operatív programokat SKV-nek próbálja
alávetni, azaz vizsgálják, hogy a programok mennyiben veszik figyelembe
a környezeti szempontokat, illetve a fenntartható fejlődés mindhárom
(gazdaság, társadalom, környezet) pillérét. A következő egyeztető
fórumukra november 21-én kerül sor. Kérdezte, hogyan kerülhet
be az SKV csoport a véleményezés folyamatába, illetve vizsgálatainak
eredménye mennyiben építhető be a tervbe. (Ismeri a csoportot.
A vélemény az ex-ante értékelésbe mindenképpen bekerülhet, de
reméli, hogy a MEH anyagába is sikerül bevetetni. Az Unió gyakorlata
azt mutatja ugyanis, hogy első körben nem szokták elfogadni az
NFT-ket, visszaadják az országoknak átdolgozásra - még Németország
is így járt -, és akkor az újraírás során szintén hasznosítani
tudják véleményüket.)
Mészáros Péter (Magyar Közlekedési Klub) részben arra volt kíváncsi,
hogy a vélemények eljutnak-e valahova, veszik-e hasznát valahol.
Véleményére áttérve elmondta, nagyon szimpatikus, hogy az NFT
az életminőséget tekinti fő célkitűzésnek, azonban az már nem
kerül részletezésre, hogy ez milyen értékrend alapján alakul ki.
Mert életminőség sokféle lehet. Talán szerencsésebb volna a fenntartható
fejlődés, mint cél meghatározása, mert az jobban differenciált,
viszont hátránya, hogy nehezebben kezelhető. A "kreatív társadalom"
eléggé elcsépelt fogalommá vált, emellett jelenleg Magyarország
nem ennek megvalósítása felé halad. Ha az NFT-nek sikerülne olyan
célkitűzéseket választani, mely a fenntarthatóság szolgálatában
áll, akkor talán a benne megfogalmazódó értékrendek sem állnának
egymással ellentétben, sikerülne összhangot teremteni közöttük.
(Elismerte, hogy valóban nincsenek ezek a célok megfogalmazva,
ezért mindenképpen kéri, hogy erre tegyenek javaslatot a zöldek,
mert később még felhasználható lesz.)
Medgyasszay Péter (Független Ökológiai Központ) annak a kifogásának
adott hangot, hogy az NFT-ben nem érzi, hogy a jövőképekben megjelennének
például a fenntarthatóság követelményei. Nem szerepel például
az sem az anyagban, hogy az országnak jelentős megújuló energiapotenciálja
van, sem az, hogy ezen a területen milyen veszélyekkel és lehetőségekkel
kell szembenéznie, vagy egyáltalában mik lennének a tennivalók.
Egyáltalában elmondható, hogy nincs benne energiakoncepció, holott
a nemrégiben Johannesburgban megrendezett Föld Csúcson az energia
ügyei központi kérdésként merültek fel, például annak kapcsán,
hogy az Egyesült Államok nem akarja ratifikálni a Kiotói Jegyzőkönyvet.
Pozitív, követendő példaként említette az osztrák NFT-t, melyben
valódi fenntarthatósági beruházások szerepelnek. Ezek oly módon
lettek összeállítva, hogy mind a regionális, mind az agrártámogatásokra
jogosulttá váltak. Kérdésként merült fel számára, hogy 10 nap
alatt, amennyi még a Stratégia véleményezésére rendelkezésre áll,
mennyiben lehet elérni, hogy valóban bekerüljenek az elhangzott
javaslatok. Beszélt még arról is, hogy a FÖK készített egy anyagot
az autonóm kisrégiók kapcsán, melyben egy fenntartható ország
képe vázolódik fel. Az anyag 100-200 milliós beruházásokat igénylő,
mintegy 50 programjavaslatból áll össze, melyek túl kis méretűek
ahhoz, hogy a Kohéziós Alapból részesüljenek. Vajon mit lehet
ezekkel kezdeni? (Farkas István - MTVSZ - válaszolt neki a véleményezés
kapcsán. Elmondta, hogy a véleményeket az NFT struktúrájának megfelelően
összegezik, amiről majd egy tervező csoport dönti el, hogy bekerülhet-e
az NFT-be. Sajnos a folyamat nem kényszer a kormánnyal szemben,
csak lehetőség. Egy kis rést azonban nyitva hagy az, hogy a környezeti
szempontokat integrálni kell a Tervben, s ezt az ex-ante értékelésben
vizsgálják is. Ha nem felel meg a terv ennek az elvárásnak, akkor
az Unió nem fog forrásokat adni a végrehajtásra.) (Nemes Csaba
válasza - Az energiáról korábban volt szó az NFT-ben, de később
kikerült belőle és a tárcának nem sikerült még elérnie, hogy visszahelyezzék.
A problémát az jelenti, hogy az uniós pénzekhez legalább 50%-os
társfinanszírozást kell biztosítani, s erre a KvVM-nek a Környezetvédelmi
Célelőirányzatban nincs elegendő forrása. A Gazdasági Minisztériumot
kellene tehát meggyőzni, hogy szerepeltesse a kérdést a gazdaság
versenyképessége részben. A társfinanszírozás biztosítása azért
szükséges, mert enélkül az Unió nem adja meg a fejlesztési pénzeket.
Néhány régió tervében egyébként szerepel megújuló energiaforrások
felhasználása. A Pénzügyminisztérium egyébként most készít egy
tervezetet, melynek eredményeként megszűnne a jelenlegi 35 célelőirányzat,
kivéve azt a 18-at, mely az NFT prioritásai mellé rendelhető és
társfinanszírozást biztosít. A környezetvédelem ezzel nagyon rosszul
járna, mert jelenleg a KAC-on kívül a TFC, a GFC, valamint a Belügyminisztérium
címzett és céltámogatásaiból is jelentős összegek jutnak környezetvédelemre.
Ezek megszűnése esetén finanszírozási gondok fognak fellépni,
arról nem is beszélve, hogy számos olyan területet finanszíroznak
jelenleg, ami nem fér bele az NFT prioritásaiba, tehát a jogszabálymódostás
következtében forrás nélkül maradna. Az említett 50 projekt érdekli,
mert az elkövetkezendő évben az NFT tervezés Kiegészítő Programdokumentumához
fel lehet őket használni a jövő évben, akkor is, ha kicsik.)
Vásárhelyi Judit (Magyar Környezeti Nevelési Egyesület) egyetértésének
adott hangot azzal kapcsolatban, hogy az NFT gerincét a tudásalapú
társadalom megteremtése képezi. De cáfolta azt a megállapítást,
mely szerint ez új paradigma lenne. Új paradigma véleménye szerint
az lenne, ha az anyag - nem csak a szólamok szintjén - az ökológiai
fenntarthatóság felől közelítené meg a dolgot. A politikusok azonban
a Védegylet által javasolt jövő nemzedékek ombudsman-jának tervét
sem fogadták lelkesedéssel. A környezetvédelem szempontjainak
ágazati integrációja, bár szerepel a prioritások között, már magában
az anyagban sem sikerült neki érvényt szerezni. Visszatérve a
tudásalapú társadalom eszméjére, ez sajnos csak eszme marad az
anyagban, mert az eszközrendszerben mindenütt csak csupa általános
dolog olvasható ennek kapcsán. A KÖR megjelentetett egy könyvet
a fenntartható pedagógiáról, melyben nem csak a tanulás, de a
képesítés és készségfejlesztés is megjelenik. A képzettek köre
pedig valamennyi munkában álló nemzedéket magában foglalja. Hangsúlyozta
továbbá, hogy a fenntarthatóságot ki kellene emelni az anyagban.
Elmondta továbbá azt is, hogy véleménye szerint az NFT-ben túlságosan
is kiemelt szerephez jutott - egyszersmind ökológiailag káros
- turizmus helyett sokkal fontosabb lenne az energetikai kérdéseket
állítani előtérbe. Margot Wallström, az Európai Bizottság környezetvédelmi
főbiztosa, a hazai zöldek képviselőivel való találkozóján azt
az üzenetet adta, hogy a kormányra hibáira való hivatkozás helyett
inkább a sarkukra kellene állniuk a zöldeknek nagyobb szakmai
erőt felmutatva. Végezetül még egyszer nyomatékosította, hogy
az energia kérdéseivel és a fenntarthatósággal kiemelten foglalkozzon
az NFT. (A környezeti szempontok integrációja kapcsán egyetértett
az elmondottakkal, hiszen valóban alig került be más operatív
programokba, mivel sem a hazai, sem az uniós szabályozás a gyakorlatban
nem szereti a környezetvédelmet. Az elmélet persze egészen más.
Hazai szinten a régiók sem igazán szeretik ezeket a kérdéseket,
mert hiányos az ismeretük, nem igazán tudják hova tenni. A környezet-
és természetvédelem szervezetei elég gyengék ahhoz, hogy bebizonyítsák
a kérdés fontosságát.)
Rácz Tamás (Duna Kör) Vásárhelyi Judithoz kapcsolódva elmondta,
a zöldeknek minden lehetséges eszközt meg kell ragadni érdekeik
érvényesítésére, mindenütt. Az Unió szintjén is aktív lobbitevékenységet
kell folytatniuk. Ha kell, meg kell találni a kiskapukat is. Az
anyaggal kapcsolatban elmondta, hogy számos esetben tévedéseket
tartalmaz egyes tudományágak tekintetében. Első példaként hozta
az árvízvédelmet, mely itt árvíz elleni védekezésre szűkül, holott
ennél jóval többet jelent. Az Unió Víz Keretirányelve már azt
az ökológiai szemléletet tükrözi, mely az NFT-ben nem jelenik
meg. Konkrét javaslatként azt említette, hogy az árvízvédelembe
értsék bele a megelőzést is. Ez nemcsak az árvízvédelmen, de a
mezőgazdaságon is segít, mely jelenleg azzal a problémával néz
szembe, hogy 1-1,5 ha mezőgazdasági területet kell kivonnia a
termelésből. Ezt a területet fel lehetne használni az árvízvédelem
céljaira. Hiányolta azt is, hogy a folyószabályozás sehol nem
jelenik meg az anyagban, holott a Duna egyes szakaszai folyamatosan
pusztulnak. Országosan mintegy 30 mrd Ft-ra lenne szükség a Duna
megmentésére. Hazai forrásokat a felelős ágazat nem tud előteremteni,
viszont EU projekthez meg túl kicsi. Második témakörként a természetvédelmet
hozta fel, melynek alapvetően félreértett a koncepciója, mivel
a "védett területek fejlesztéséről" beszél. A közlekedéssel
kapcsolatban is hiányosságok tapasztalhatók, mert a közutakra
koncentrál, a folyók nyújtotta lehetőségekről egyáltalán nem esik
benne szó, holott mind a régiók, mind a kistelepülések fejlődésének
szempontjából nem elhanyagolható tényező. A finanszírozás is problémákat
felvető terület. Az önrészt pont azok a települések nem tudják
biztosítani, akiket a leszakadástól szeretnénk óvni, akiknek ezekre
a forrásokra a legnagyobb szükségük lenne. Pályázati pénzeket
kell tehát biztosítani a Duna-menti települések számára folyórehabilitálási
célokra. Végezetül még hozzáfűzte, hogy amennyiben az észrevételek
50%-a nem kerül be az NFT-be, úgy jelezni kell nemcsak a Kormány,
de az Európai Unió felé is. (Kérte, hogy a tévedéseket konkrétan
juttassa majd el hozzájuk. Elismerte, hogy a tervező és a civil
szervezetek sokszor egészen mást gondolnak egy-egy dologról. Elmondta,
hogy az árvízvédelmet az Unió nem támogatja, legfeljebb a megelőzést.
Viszont elegendő forrás sem áll rendelkezésre, mert a Strukturális
Alapokból a környezet- és természetvédelmi rész legfeljebb 16
mrd Ft-tal részesül, mivel az EU támogatás összességében nem haladhatja
meg az ország GDP-jének 4%-át. A legtöbb tagállam nem is tudja
eddig a mértékig kihasználni, általában az arány 2,6% szokott
lenni. Viszont elmondta, hogy a következő NFT tervezésénél olyan
részletes terv fog készülni, mely nemcsak a Strukturális Alapokból
megvalósítható fejlesztéseket tartalmazza majd.) Későbbi hozzászólásában
kérte a szervezőket, hogy az észrevételek megérkezéséről röviden
értesítsék őket, illetve küldjék el a résztvevők címlistáját minden
jelenlévőnek. Kérte továbbá, hogy minden megjelentnek és írásos
hozzászólónak küldjék meg a Fejlesztési Hivatal felé továbbküldött
aggregált véleményt. Az NFT-hez magához szólva pedig kérte, hogy
minden írásos hozzászóló javaslatai között szerepeltesse a tájvédelmet.
A Nemes Csaba által később említett szakszerűség igénye kapcsán
felvetette, hogy az igazi alaposságra kevés az idő, saját munkájuk
mellett, éjszaka végzik a civil szervezetek az ilyen véleményezéseket.
Ehhez párosul sokszor az anyagi háttér hiánya is. (Ígéretet tett
arra, hogy az angol anyagot, melyet a Bizottságnak küldenek meg,
kiküldi a résztvevőknek is.)
Síklaky István (METÉSZ, Fennmaradás
Műhely) írásos anyaggal érkezett, melynek egy példányát átadta
a szervezők számára, illetve fel is olvasta a jelenlévőknek. A
vélemény szkennelt változatát csatolom.
Beliczay Erzsébet (Levegő Munkacsoport) elmondta, hogy az NFT-nek
már több változatát véleményezték, s főképp az etikai-erkölcsi
szemléletváltást sürgették benne. Az NFT által biztosított fejlesztési
forrás nagyságával kapcsolatban elmondta, ez annyira kis összeg,
hogy inkább arra kellene az erőket és a figyelmet koncentrálni,
hogy az ország maradék GDP-je, a 98% megfelelően hasznosuljon.
Ezt az összeget tekintsük talált pénznek, adjuk meg hozzá a szükséges
önrészt [elvégre a "Forma 1" 2,5 mrd Ft-os támogatására
is futotta az idén], s az EU elvárásainak megfelelően részesítsünk
benne olyan projekteket, melyek megfelelnek az EU versenyképességet
javító elvárásainak. Ezeket a nagy programokat azután felbonthatjuk
itthon megfelelő kisebbekre. Ha jól meggondoljuk ez a pénz, ami
három év alatt beérkezik az országba, tulajdonképpen két metró
megépítésére lenne elegendő, vagy az ország 3000 kistelepülésének
150-200 milliót igénylő fejlesztési programjaira. A kritikákra
áttérve említette a hulladékgazdálkodási részt, mely még az EU
hivatalos állásfoglalásának sem felel meg, amikor a lerakást propagálja,
s teljesen kimarad belőle a megelőzés. Az olyan környezetileg
elfogadhatatlan tényezők ellen kell tehát küzdeni, mint ami a
közlekedés vagy a turizmus kapcsán szerepel az anyagban. Ezeket
ki kell húzatni, de a többi menjen át és koncentráljunk a hazai
feladatokra. Egy későbbi hozzászólásában kérdezte, hogy a jelen
NFT Stratégiához általános észrevételeket, vagy konkrét szövegjavaslatokat
vár-e a tárca. (Jelen pillanatban a konkrét javaslat többet segít,
mert nagyobb az esélye az átvételnek. A későbbiekben azonban,
mind az ex-ante értékelés, mind az esetleges újraíráskor jelentős
segítséget jelentenének az általános észrevételek is. Tehát érdemes
mind az egész anyaghoz, mind a fejezetekhez kapcsolódó észrevételeket,
illetve a konkrét szövegjavaslatokat is beküldeni.)
Malatinszky Ákos (GATE Zöld Klub) kifogásolta, hogy a mezőgazdasági
prioritási tengely bővebb kifejtésében az egészséges és minőségi
élelmiszerek termelése helyett az intenzifikálást pártfogolják,
holott az EU is más elveket vall ma már ebben a kérdésben, az
integrált és az ökogazdálkodás ösztönzésével. Elismerte, hogy
az ökológiai gazdálkodásnak kevesebb lehetősége van itthon, de
az integrált gazdálkodás gyakorlata bevezethető. Kérdezte azt
is, hogy a természetvédelmi részekből miért hiányzik az érzékeny
természeti területek említése, a Natura 2000 program, valamint
a Nemzeti Agrár-környezeti Program. A közlekedés kapcsán hiányolta,
hogy a vasút csak a Helsinki folyosók miatt szerepel, holott például
a regionális szárnyvonalak fejlesztése is nagyon fontos lenne.
(Elmondta, hogy a Nemzeti Agrár-környezetvédelmi Program zonális
és horizontális programjait az agrár garancia alapból lehet finanszírozni,
ami sajnos nem ad forrásokat az NFT számára, ezért itt nem lehet
megjeleníteni. Emiatt külön fejlesztési tervet kell rá készíteni.)
Marticsek József (Ökotárs Alapítvány) elsőként a célokkal kapcsolatos
problémákat feszegette. Egy terv elkészítésénél - s ebben az esetben
különösen - megfelelően ki kell tűzni az alapvető célokat és tudnunk
kell, hogy miért azokat választottuk. Ennek tudatában lehet majd
a fejlesztéseket és a prioritásokat kitűzni. A fordított eljárás,
a célok fejlesztésekhez történő alakítása nagyon szerencsétlen
módszer. Az NFT kapcsán megfogalmazott kritikájában kitért arra,
hogy a helyzetfelmérés felszínes és emellett számos téves következtetést
tartalmaz, hiányolta az NFT és más tervdokumentumok kapcsolatának
vizsgálatát, vagy legalább az erre történő utalást. A felsorolt
programokban az árvízvédelmi téren célul tűzött fővédvonali megerősítés
leegyszerűsített megoldás, mivel a feladat és a probléma ennél
sokkal bonyolultabb. Számos más kezdeményezést érdemes figyelembe
venni. A Tiszával kapcsolatban nem a felesleges vizet elvezető
csatorna elkészítése a cél, a problémát ennél jóval komplexebben
kell megoldani, mely érinti a mezőgazdaság kérdéseit is. A szennyvízkezelés
kapcsán említést tett egy tanácskozásról - melyet a Független
Ökológiai Központ szervezett -, ahol meglepetésére a Földművelésügyi
és Vidékfejlesztési Minisztérium képviselője sajnálkozott azon,
hogy a gyökérzónás szennyvíztisztítás nem nyer megfelelő teret
hazánkban, s ennek okát a tudatformálás hiányosságaiban, az információhiányban
látta. A probléma azonban ennél sokkal bonyolultabb, hiszen ameddig
olyan típusú mutatókat alkalmazunk, mint az elvezetett szennyvíz
mennyisége, vagy a csatornabekötések száma, addig a gyökérzónás
és más alternatív megoldások nem tudnak tért nyerni, hiszen ezek
nem mérhetőek az említett mutatószámokkal. Emellett tervet készíteni
is sokkal könnyebb a gyökérzónás megoldásokra. Holott a csatornázást
csak szükségmegoldásnak lenne szabad tekinteni olyan területeken,
ahol más megoldás nem alkalmazható. A városi lakótelepeken például
jelen tudásunk szerint ezt kell alkalmazni, azonban a vidéki területeken
kifejezetten káros az alkalmazása. A közlekedéssel foglalkozó
részben megfogalmazott céloknál még figyelembe vették a tervezők
a környezetvédelmi szempontokat, azonban a konkrét részekben erre
már utalás sem történik. Az infrastruktúra hiány felszámolása
és a felzárkózási esély növelése érdekében most minden tervezés
autópályákban gondolkodik, de azt már nem mérik fel, hogy ennek
a valóságban milyen hatásai lesznek más területeken. A hatásrendszerek
figyelembevételéről teljesen megfeledkeznek, a települések összekötésének
szempontján túl mással egyáltalán nem foglalkoznak, még olyanokkal
sem, melyek az NFT más fejlesztési feladatai között megjelennek
- mint például az árvízvédelem. A hulladékprobléma kapcsán az
NFT maximum a szelektív hulladékgyűjtésben gondolkodik, holott
az igazi cél a hulladék termelődésének csökkentése volna. Vidéken
egyébként a szelektív gyűjtés teljesen felesleges, mivel sokkal
hatékonyabb módozatokra is lehetőség van. (Kérte, jelezze számára,
hogy a helyzetfelmérés mely területeken felszínes. A szennyvízzel
kapcsolatban felsorolt problémákkal részben egyetért, de felhívta
rá a figyelmet, hogy a hazai jogszabályok miatt a környezetileg
érzékeny területeken csak csatornázni lehet. Ezek közé tartozik
a Balaton teljes környéke is. Hozzátette még, hogy a csatornahálózat
jelenlegi kapacitásai elegendőek lennének a hazai teljes szennyvízmennyiség
tisztítására, csak eloszlásuk nem megfelelő, ezért nem tudják
megfelelően használni a kapacitásokat. Kéri még, hogy a véleményeket,
amiket eljuttatnak hozzá, szakszerűen készítsék el, hogy más érdekek
lobbija ne tudjon belekötni. A hatáselemzésről szólva elmondta,
ez majd az ex-ante feladata lesz, azaz az NFT intézkedéseit környezetvédelmi
szempontból majd ott lehet és kell elemezni. Ebben nagy segítséget
jelent, ha a zöldek leírják az ilyen típusú észrevételeiket, mert
akkor megfelelő érvrendszerrel rendelkezhet a tárca ahhoz, hogy
ha a projektek uniós támogatásának elmaradását nem is feltétlen,
de legalább a károkozás mértékének csökkentését elérjék. Ami a
mutatókat illeti, sajnos az Unió rendelkezik egy összeállítással
és ebből kell válogatniuk a tervezőknek. Természetesen új mutatók
is behozhatók, ezeket azonban alaposan meg kell magyarázni és
indokolni ahhoz, hogy az Unió elfogadja. Ez pedig azt a veszélyt
rejti, hogy késni fog a terv elfogadása, ezáltal a finanszírozás
és a fejlesztések megindulása is.)
Farkas István (Magyar Természetvédők Szövetsége) részben Síklaky
Istvánhoz kapcsolódóan panaszkodott arra, hogy a környezetvédelmet
nehéz fellelni a horizontális elvek szintjén. Ezzel szemben a
gazdasági prioritások megjelennek ezen a szinten, teljes mértékig
áthatják az NFT minden területét. A gazdasági versenyképesség
kívánalma megjelenik tehát a külső tőkebevonás, a kis- és középvállalkozások
beszállítóvá tétele, a humán erőforrás fejlesztése, vagy a közlekedési
prioritások terén. A környezetvédelem, vagy környezeti tudatformálás
azonban nem hatja át szervesen az NFT-t. A célok között még részben
megtalálhatók, a prioritási tengelyekig azonban már nem jutnak
le. Az energiahatékonyság kérdéseire is ki kellene térnie az anyagnak,
utalni kellene a környezeti terhelés csökkentésére is. Kérte a
résztvevőket, hogy minél többen küldjék el az NFT környezeti szempontú
társadalmi vitájának lebonyolításában részt vevő MTVSZ-hez írásos
véleményüket, ha lehet elektronikus formában. Ezeket, amennyiben
a szerzők is úgy gondolják, nemcsak a vélemények aggregálásában
veszik figyelembe, hanem kikerül egyedi véleményként is az mtvsz@elender.hu
honlapra az NFT társadalmi vitájáról szóló részben. Végezetül
a Közép-Magyarországi Régió képviselőjétől kérdezte, miként hangolják
össze az NFT és a régió prioritásait.
Vásárhelyi Judit (FÖK - másodszor
szerepel) ezt a kérdést még kiegészítette azzal, hogy miért nem
szerepel a Nemzeti Agrár-környezeti Program az NFT-ben, s vajon
a régió prioritásai között megjelenik-e, ha már ezt is az EU elvárásai
miatt dolgoztuk ki. Hiányolta azt is, hogy ha már a tájgazdálkodásra
nem fordít figyelmet az NFT, akkor ez vajon be tud-e épülni a
regionális fejlesztési tervekbe. Később még elmondta, hogy az
Nemzeti Agrár-környezetvédelmi Programnak legalább az elmélet
síkján be kellene szivárognia az anyagba, a fenntartható terület
és földhasználat kapcsán, s azután ezt kiindulási elvként alkalmazva
épülhetne fel az NFT. (Kérte, hogy konkrét beillesztési javaslattal
álljon elő.)
Fogarasi Gyula (Közép-Magyarországi Régió) válaszában elmondta,
hogy a régió saját fejlesztési stratégiájában szerepel vállalkozásfejlesztés
a támogatandó célok között, az NFT-ben azonban - mivel nem mechanikusan
vettek át dolgokat saját fejlesztési stratégiájukból - nem jelenik
meg annyira ez a cél. Elmondta azt is, hogy amennyiben a Regionális
Operatív Programban (ROP) lesz szó közlekedésről, úgy a legfőbb
prioritás a Közlekedési Szövetség támogatása lenne, ami a főváros
mellett az agglomerációnak is előnyös. A szervezetfejlesztés mellet
persze az infrastruktúrafejlesztést is igyekeznek szerepeltetni
majd a ROP-ban. A Nemzeti Agrár-környezetvédelmi Program az ügynökség
által kidolgozott fejlesztési stratégiában szintén szerepelt,
azonban a prioritásokról a fejlesztési tanács döntött és az ő
véleményük szerint ez nem központi kérdés a régió szempontjából.
Emiatt csak a harmadik évben jelenik majd meg a támogatható célok
között. Azzal a kritikával is egyetértett, hogy a táj szempontjai
kevésbé jelennek meg az anyagban, azonban regionális szinten a
struktúratervezésben igyekeztek érvényesíteni szempontjait. Abban
a tájjal való foglalkozás önálló elemként jelenik meg. A szabadidőgazdálkodás
kapcsán például foglalkoztak azzal, hogy a táj mire alkalmas fizikailag,
illetve milyen szerkezetváltásra lenne szükség a hatékony működéshez.
Ujj Zoltán (Magyar Olimpiai Bizottság Környezetvédelmi Bizottsága)
egyetértett a megbeszélésen felvetett gondolatokkal, problémákkal.
Következtetésként azt szűrte le, hogy talán érdemes volna elgondolkodni
az NFT átírásának szükségességén, méghozzá oly módon, hogy ne
csak a Strukturális Alapok által támogatható célok szerepeljenek
benne, hanem egy komplex fejlesztési dokumentum szülessen. Ebből
készítsék azután el az NFT-t. A komplex dokumentumban fontos helyet
és szerepet kaphatna a sport, mely az NFT-ben meg sem jelenik,
holott az egészségmegőrzés legfőbb eszköze, s mint ilyen fontos
szerepet játszik a humán erőforrások szempontjából. Ilyen tekintetben
fontosabb prioritásnak kellene tekinteni, mint az autópálya építéseket.
Hangsúlyozta azt is, hogy az NFT-nek mindenképpen olyan szemléletet
kellene tükröznie, amely tisztában van azzal, hogy mindennemű
szennyezés azonnali abbahagyása esetén is még évtizedekig tartana,
míg Földünk regenerálódna, ha erre még egyáltalán képes. Ebből
a szemléletből kellene azt követően, hogy a fejlesztések táplálkozzanak.
Hargitai Katalin
2002. október 10.
Vissza
a főoldalra - Vissza
a "Programjaink"-hoz - Vissza
a lap tetejére
|