A Nemzeti Fejlesztési Terv Stratégiájának társadalmi vitája
Résztvevők: a KvVM területi szervei
és polgármesteri hivatalok
Helyszín: VII. emeleti tárgyaló, Környezetvédelmi és Vízügyi
Minisztérium (I. kerület, Fő u. 44-50.)
Időpont: 2002. október 10.
A résztvevők listája külön csatolva
Elsőként Nemes Csaba (Környezetvédelmi Minisztérium)
beszélt általánosságban a Nemzeti Fejlesztési Tervről (továbbiakban
NFT), a kidolgozás előzményeiről és folyamatáról.
Az előadást követően
a résztvevők tehették fel kérdéseiket, vagy szólhattak hozzá az
NFT-hez, illetve az elhangzottakhoz. Az elhangzottak összefoglalója
az alábbiakban olvasható. Nemes Csaba válaszait zárójelben közöljük.
André János (Dél-Alföldi Regionális
Fejlesztési Tanács Környezetvédelmi Programcentrum) elmondta,
hogy a Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács megtárgyalta
és megküldte a MEH-nek az NFT Stratégiáról szóló véleményt, melynek
a Környezetvédelmi Programcentrum véleménye is részét képezte.
A régióban felmérésük alapján 140 program és projekt fut, melyek
általában az országos programok részét képezik és főképp infrastruktúrafejlesztési
célúak. Ezek közül 12 már a megvalósulás útját járja. A 140 program
teljes forrásigénye 140 mrd Ft. Számosan nem valósulhatnak meg
forráshiány miatt. Amikor az Átfogó Fejlesztési Terv, illetve
a Nemzeti Fejlesztési Terv készült, ők kérésre ezekről a programokról
és projektekről közreadták az adatokat, ám a tervekben ezek már
csak összefoglaló címszavakként jelennek meg. Az NFT Stratégia
tehát túl általános lett, nem látszik benne igazán a cél, nincsenek
benne konkrétumok, nem szerepelnek benne források, vagy költségek.
A régióban minden terv elkészítése során felteszik a következő
kérdéseket:
" Mit akarnak megvalósítani?
" Miért azt akarják megvalósítani (egy alapos helyzetértékelésből
kiindulva)?
" Miképpen kívánják megvalósítani (hatáskörök)?
" Milyen ütemterv szerint fognak haladni (kezdet, vég, ki-kinek
adja át a stafétabotot)?
" Milyen források állnak rendelkezésre, vagy miket kívánnak
megszerezni?
" Ki fog koordinálni?
" Hogyan folyik majd a monitoring?
Az NFT, ami tervnek tekinthető, nem ad választ ezekre a kérdésekre.
Az sem derül ki, hogy kinek a hibájából nem kerülnek megválaszolásra
ezek a kérdések.
További kritikaként elmondta, hogy nem ért egyet a SWOT analízis,
mint módszer alkalmazásával ebben az esetben, mivel ezzel a módszerrel
a vertikális összefüggések nem tárhatók fel. Az Unió szakértői
azt állítják, hogy hazánk kérte ennek alkalmazását. Hiányolta
azt is, hogy a környezeti összefüggések ágazati integrációja nem
szerepel az anyagban. Nem vizsgálják, hogy más ágazatok fejlesztésének
milyen környezeti összefüggései lesznek. Az ilyen vizsgálatot
térszerkezeti szemléletben lehetne elvégezni. Ugyanígy sikertelen
a térség feltárása nélkül a gazdasági és infrastruktúra fejlődés
megfelelő vizsgálata. Az ok-okozati összefüggések alapján felállított
prioritások rangsorolására lenne szükség a SWOT helyett, ami persze
az egyes lobbicsoportoknak nem érdeke. Pedig a rangsor egy-két
elemének kiemelt támogatás hatékonyabb lenne annál, mint amit
az NFT érhet el sok prioritás alacsonyabb szintű támogatásával.
Jó példaként a dánokat említette, ahol most néhány évig összesen
két ágazat fejlesztésére koncentrálnak minden forrást.
Az uniós irányelvek szinte mindegyikét Magyarország mentességi
kérelem nélkül fogadta el a környezetvédelmi fejezetben is, holott
számos esetben még nem megoldott a probléma. Ilyen például az
ivóvízminőség javítását célzó program is, melynek költséghatása
csak a Dél-Alföldi Régióban 48 mrd Ft. Eddig a hétből három régióban
készült el a megvalósíthatósági tanulmány. Korábban azt az ígéretet
kapták a tárcától, hogy a 2006 és 2009 közötti időszakban a központi
költségvetésből mintegy 90%-os támogatást ad a megvalósításra,
150 mrd Ft összeggel. A forrásokat azokra a területekre (és itt
lehet még a szennycsatorna hálózat kiépítését is említeni) kellene
koncentrálni, amelyek alól nem lehet kibújni, a vállaltakat teljesíteni
kell. A régióban vannak nagy költségigényű ISPA programok is,
és most azok is megtorpanni látszanak a források gondja miatt.
Az NFT-ben legalább utalni kellene ezekre a kötelező feladatokra,
megnevezve az őket előíró magyar jogszabályokat is, valamint azt,
hogy mekkora forrásra és milyen ütemezésben van szükség ezek megvalósulásához.
Akkor talán minden ágazat elsőbbséget adna ezeknek. (Elismerte,
hogy a források valóban nem szerepelnek a Stratégiában, mivel
a MEH még nem döntött az Operatív Programok közötti forrásmegosztásról.
Várhatóan ez a jövő héten kerül elfogadásra. A jelenlegi tervek
szerint három évre összesen 49 mrd Ft EU támogatás, és ugyanennyi
hazai társfinanszírozás jutna környezetvédelmi fejlesztésekre
a Strukturális, és várhatóan 100-120 milliárd forint a Kohéziós
Alapból. Elismerte azt is, hogy az NFT nem fogja megoldani az
ország problémáit, hiszen például a Dél-Alföldi Régió a szükséges
140 mrd Ft-tal szemben mindössze kb. 5-6 mrd forintra számíthat.
A Strukturális Alapok összegét az ország GDP-je szabja meg, ennek
arányában a támogatás nem szokott 4%-nál, sőt inkább 2,6%-nál
nagyobb lenni. Emiatt fontos lenne, hogy a GDP maradék 97%-ának
sorsáról is beszéljünk. Fontos tehát azt is tudni mi lesz az üzleti
szektor és a központi költségvetés kiadásaival, hiszen ebből azt
támogatjuk és választjuk, ami nekünk fontos. Itt nem befolyásolnak
az uniós kötelezettségek. Reményét fejezte ki aziránt, hogy az
OP-ban lesz forrásmegosztás és jelzik, hogy mely környezetvédelmi
intézkedés kerül a Regionális Operatív Programba, s mely az ágazatiba.
A régiók egyébként önállóan dönthetnek arról, mely intézkedéseket
vállalják fel és melyeket nem. Összességében egy-egy régió a forráslehetőségek
alapján három intézkedést tervezhet. A nagyobb projekteknek az
Unió jobban örül, mert kevesebb adminisztrációt jelentenek. A
döntés után az egyes intézkedések közötti forrásátcsoportosításhoz
majd Brüsszel engedélye kell, azonban az intézkedéseken belül
a felelős hatóságok dönthetnek ilyen kérdésekben. Hogy mely hatóság
is lesz ez, az még csak körvonalazódik. A regionális tárgyalási
fejezetet, mely a 21-es számot viseli, idén június 31-én zárták
le ideiglenesen. Ennek értelmében az NFT intézményrendszere öt
fő szereplőből fog állni. A környezetvédelmi és infrastruktúra
program felelős hatósága, csakúgy mint a versenyképességé, a Gazdasági
Minisztérium lesz, hiába lobbizott ellene a KvVM. Az agrárkérdések
a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium hatáskörébe
kerülnek, a humánerőforrást a Munkaügyi Minisztérium irányítja,
míg a regionális operatív programokat a Miniszterelnöki Hivatal.
A főhatóság szerepét szintén a MEH látja el. A monitoring szerepet
ellátó testületekben a hatóságok mellett a régiók, és a civilek
is helyt kapnak majd. A SWOT analízis, mint módszer használatát
szerinte nem Magyarország, hanem az Unió kérte. Persze az EU-ban
nem meglepő, ha akár még egy Főigazgatóságon belül is két ember
mást mond. Ez sokszor pusztán taktikai fogás. Elmondta azt is,
hogy minden operatív programra el kell készíteni a környezeti
hatások feltárását. Utalt arra is, hogy a tárca készített egy
tíz oldalas jogszabálylistát a környezetvédelmi követelményekről
és eredetileg szerepelt is az anyagban, de mások kivetették.)
Egy későbbi hozzászólásában fájlalta azt, hogy a Pénzügyminisztérium
kötelező önkormányzati feladatnak - tehát saját költségvetésből
megoldandónak - titulált olyan feladatokat, melyeket azért kell
elvégezni, mert a kormány nem kért mentességet bizonyos EU irányelvek
alól. (Elismerte, hogy tavasszal nagy bajok lehetnek majd, ha
tényleg nem lesz forrás - főképp, mert az EU ezt komolyan monitorozza,
s emiatt egyre több forrásra lenne szükség. A társadalmi vita
során elhangzott vélemények a tárcát is segítik abban, hogy nagyobb
nyomatékot adjon álláspontjának, s később esetleg az Unió is ezt
képviselje majd. Szólt arról is, hogy a hatóságokra mekkora feladatok
várnak majd az NFT végrehajtásában, hiszen ők ismerik igazán a
helyi problémákat. Ebben egyébként a civilek támogatására is számítanak.
Elismerte azt a problémát is, amivel majd a kétezer lakos egyenérték
alatti településeknek kell szembenézniük a szennyvíz területén,
amihez ők még forrást sem kapnak majd máshonnan. Emiatt fontos
lenne, hogy legalább az alsó forráshatárt nem tartalmazó Strukturális
Alapokba bekerülhessenek. A társfinanszírozás kapcsán elmondta
a PM azon tervét, mely a jövőben megszüntetné a jelenlegi 35 célelőirányzatot,
és helyette az NFT prioritásainak társfinanszírozását biztosító
18 központi forrást hozna létre. Sajnos a KAC és a VICE összevonva
sem lesz képes a jelenlegi egyéb finanszírozások kivonása következtében
a teljes társfinanszírozást biztosítani a környezetvédelmi intézkedések
számára, s ha még elég is lenne, más hazai célok támogatására
nem maradna forrás. Úgyhogy itt még kemény küzdelem vár a tárcára.)
A későbbi hozzászólásokhoz kapcsolódva utalt arra, hogy az EU
Bizottság már 1997-ben jelezte Magyarországnak, hogy át kellene
térnie a programfinanszírozásra, ami azóta sem történt meg. Az
Unió azt is javasolta, hogy az 5 éves költségvetési tervezésre
is át kellene térni, melyet azután már könnyű éves szinten lebontani
az egyes programok költségvetéseire. Itt ismét utalt a dán példára.
Az így kialakított és az öt éves költségvetéseket azután nagyon
szigorúan kellene venni és komolyan betartani. És nem csak azért,
mert az Unió olyan nagyon szigorú ebben a kérdésben. (Készült
már 1999-ben programfinanszírozás, de végül feladatfinanszírozás
lett a neve. Az NFT már a programfinanszírozást fogja szolgálni.
Elismerte azt is, hogy valóban, ha az Unió nem látja külön soron,
előre a társfinanszírozás forrását, akkor nem fogadja el az NFT-t
és nem lesz fejlesztés. Márpedig most még nemigen látja, s a dolgokat
nehezíti a Pénzügyminisztérium konzervativitása.)
Fersch Attila (Fertő-Hansági Nemzeti
Park Igazgatóság) konkrét észrevételeket tett, melyeket ígért,
hogy elküld a koordinátoroknak. A 44. oldalon a védett területekről
szóló részben a Natura 2000 program fejlesztése túl általánosan
szerepel. Nem szabadna elvonatkoztatni attól, hogy ezek többsége
erdő, vagy mezőgazdasági terület. Ezzel szemben a 47. oldalon
a fejlesztések között nem szerepel az agrár- vagy erdőgazdálkodás
ökológiai jellegű fejlesztése és ennek megfelelő támogatása. A
mutatók közé javasolta felvenni a következőket: a mezőgazdasági
és erdőgazdálkodási területek hány százaléka védett terület. Összegezve
tehát azt kéri, hogy a mezőgazdaságról szóló részbe tegyék be
az említett mutatót és az öko jellegű agrárgazdálkodási fejlesztési
területeket. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a 47. oldalon
a fejlesztési területek közé a biogazdálkodás fejlesztését is
fel kell venni, aminek ráadásul van humánerőforrás vonzata is.
Ennek a fejlesztési területnek a mutatójaként javasolta a következőt:
biogazdálkodás részaránya a mezőgazdasági és erdőgazdálkodási
területekben. Ez a két felvetett témakör szükséges lenne, hogy
legalább stratégiai szinten jelenjen meg. (Kéri, hogy az észrevételt
írásban is küldjék meg. Ők ezeket a felvetéseket már próbálták
az FVM felé képviselni, eddig sikertelenül. Az írásos észrevétel
talán segítheti a jobb érdekérvényesítést. Emellett később a független
értékelő csoport által készítendő ex-ante értékelésben is fel
lehet majd tüntetni.)
Schreffel Rudolf (Országos Vízügyi
Főigazgatóság) nem értett egyet a hiányok kritizálásával, mert
véleménye szerint az NFT 57 oldala stratégiaként tekintve elég
jó lett, kerek egész. Nem szabad elfelejteni, hogy ez csak két
évre szól és forrása tulajdonképpen ajándékpénznek tekinthető.
Azzal a felvetéssel azonban egyetértett, hogy a monitoring hiányzik
az anyag egészében. A SWOT véleménye szerint akár jól is alkalmazható.
Kritikával illette viszont az NFT-t abból a szempontból, hogy
vízügyileg hiányos, bár elismerte, ilyen kevés időre bizonyára
nem tartalmazhat többet. Kérte viszont, hogy a fejlesztési csomagokban
és elképzelésekben a környezet- és természetvédelmi követelmények
mellett tüntessék fel a jövőben a vízgazdálkodási adottságokat
is. Az Európai Unió már elfogadott egy keretirányelvet a vízügyekről,
illetve vannak más jogszabályai is. Ezeket akár mellékletben érdemes
volna felsorolni, hogy tudjuk, mihez kellene támogatást szerezni.
A vízgazdálkodás terén megfelelő az NFT, bár készülnek szövegpontosítást
adni. Rosszabb a helyzet azonban a vízkészletgazdálkodás esetében,
mert ez teljesen kimaradt, holott itt számos nemzetközi kötelezettségünk
van (a vízkártételek és a vízminőség terén). 2006-ra teljes vízgyűjtőterületi
gazdálkodási tervet kell készíteni, mely egyenrangú lesz a területfejlesztési
tervekkel. Ennek végrehajtási rendelete erős, a magyartól jelentősen
eltérő monitorozást ír elő az Unió részéről. Felvetette, hogy
a vízgazdálkodási kérdésekben a szomszédos országokkal össze kellene
hangolni a feladatokat és saját NFT-nket. (Bocsánatot kért, amiért
a vízgazdálkodás, mint fogalom kimaradt az anyagból. A gyakorlat
terén viszont nem terheli őket felelősség, mivel az ivóvíz és
szennyvíz, valamint a vizek kártétele elleni védekezés szerepelt
eredetileg az anyagban, de az Unió csak a vizek kártétele elleni
küzdelmet támogatja.
Horváth Lászlóné (Országos Vízügyi
Főigazgatóság) elmondta, hogy a víziközmű ágazat két programja
szerepel az anyagban: a szennyvíz és az ivóvíz. Viszont az operatív
tervekre majd nagyon oda kell figyelni, hogy ott is benne legyenek
a szükséges programok, illetve meg legyen a szükséges összhang.
Elmondta, hogy kaptak már operatív program tervezetet, s ebben
a szennyvíz és az ivóvíz kérdéseivel foglalkozó részek nem hasonló
ismérvrendszer szerint lettek felépítve. Egy további konkrét problémát
említve jelezte, hogy az arzén kapcsán tárgyi problémát tartalmaz
a szöveg - nem azonos a megfelelő jogszabályban leírtakkal. (Kérte
ismét az írásos anyag megküldését.) Később kérdezte a társfinanszírozások
kapcsán, hogy amennyiben a többi operatív programban is szerepel
környezetvédelmi és vízügyi feladat, annak hogyan alakul a finanszírozási
háttere a tárcák munkamegosztásában. (Ők úgy gondolják, hogy csak
a közvetlen környezetvédelmi és vízügyi célokat fogják finanszírozni,
a többit meg majd a megfelelő társtárca. Persze elképzelhetőnek
tartotta, hogy erről a többi tárca másként vélekedik. Remélhetőleg
decemberre ez mind kiderül.) Tovább feszegetve a problémát, szerette
volna tudni, hogy végül ki vállalja fel a szennyvíz és az ivóvíz
feladatainak finanszírozását. Esetleg számíthatnak a Kohéziós
Alapra is? (Lehetnek akár a regionális operatív programban is
az intézkedések, a régió méretétől és készségétől függően. De
azt nem szabad elfelejteni, hogy egy projektet csak egy Operatív
Program támogathat. A forrásokat nem lehet keverni.)
Kertészné Zsuga Zsófia (Hortobágyi
Nemzeti Park Igazgatóság) kérdezte, hogy a költségvetési szervek,
jelesül a nemzeti parkok csak koordinációs szerepet töltenek be
a Strukturális Alapoknál, vagy pályázhatnak is. (Mivel a kedvezményezetti
kör állami és önkormányzati, tehát pályázhatnak. Sőt, már most
az intézkedések körére javaslatokat vár tőlük, mivel mind az EU,
mind a MEH az egyetlen természetvédelmi típusú intézkedést - a
Natura 2000-re vonatkozót - is ki akarta venni az anyagból.)
Horváth Imre (Észak-Dunántúli Környezetvédelmi
Felügyelőség) kicsit problémásnak érezte a kért véleményezési
módot. A prioritástengely specifikus célját fel tudta fogni szakterületként,
de főképp a regionális szempontok miatt viszont gondot okoz számára
a megközelítés, bonyolultnak találja. Reméli, hogy a regionális
gondolkodásnak sikerül szétfeszíteni a jelenlegi kereteket - főképp,
mivel a most kiadott Országjelentés elmarasztalta hazánkat azért,
mert nem haladt megfelelően a régiók infrastrukturális felkészülése.
Kérdezi tehát, hogy a régió specifikus céljait számba vegye-e
a véleményezés során. (Véleménye szerint keddig van idő a régiók
tükröztetésére, tehát érdemes megtenni.)
Hargitai Katalin
2002. október 12.
Vissza
a főoldalra - Vissza
a "Programjaink"-hoz - Vissza
a lap tetejére
|