| Jelentős tapasztalat és szakmai információ gyűlt össze a non-profit 
                szektorban az elmúlt évtizedben a környezeti nevelés és szemléletformálás 
                területén is. Ezekkel a tapasztalatokkal jól láthatjuk az, hogy 
                milyen hiányosságai vannak az iskolai oktatásnak, miként nem lettek 
                megfelelően adoptálva környezeti nevelési elemek a tantervekbe 
                és így tovább. Programunkkal azt szeretnénk, ha elsősorban biológia, 
                környezetvédelem szakos tanárok részére szervezhetnénk egy olyan 
                konferenciát, ahol átadhatják a civil szervezetek tapasztalataikat 
                a pedagógusoknak különböző területeken.
 Szakmai 
                munka, a konferencia programja:A program első napján kb. 11 óráig lehetne tervezni a megérkezést, 
                majd egy rövid megnyitó és ebédet követően délután 13 órától előadásokat 
                hallgathatnának a résztvevők. Itt előadóként szóba jöhetne a Környezet- 
                és Természetvédő Tanárok Egyesülete, a Magyar Környezeti Nevelési 
                Egyesület, a Természetes Életmód Alapítvány. Egy-egy előadási 
                szakasz kb. 1-1,5 óra lenne és olyan témákat érinthetne, mint 
                az, hogy miért is van szükség a környezeti nevelés folyamatos 
                fejlesztésére, miként kell azt a mindenapi iskolai munka részévé 
                tenni, miként is kell fejleszteni saját ismereteinket, milyen 
                eszközök és lehetőségek állnak rendelkezésünkre a környezeti nevelés 
                programok megvalósításához.
 
 A program 
                ideje alatt forgószínpad szerűen történnének a tréning munkák. 
                Tekintve hogy kb. 100 részvevőre számítunk, öt kb. 20 fős csoportra 
                osztanánk a részvevőket és a második, szombati napon lennének 
                a tréningek egyenként kb. 1,5-2 óra időtartamban az alábbi témákban:- Pályázatírási technikák általában és a speciális kiírások (jeles 
                napok, táborszervezés stb.) Szakértői közreműködésként szóba jöhetnek 
                pl. a Független Ökológiai Központ vagy az Magyar Természetvédők 
                Szövetségének munkatársai.
 - Iskolai környezet, iskolai hulladékkezelés, ifjúsági reklámok 
                (hogyan honosítsunk meg szelektív gyűjtést iskolánkban, ne tegyünk 
                ki csoki plakátokat, ne engedjünk McDonald és Coca-Cola reklámot 
                az iskolába stb.) Szakértői közreműködésként szóba jöhet pl. a 
                Hulladék Munkaszövetség munkatársa.
 - Hogyan szervezzünk iskolai természetvédelmi tábort (miként vonjuk 
                be a nemzeti parkokat, mikor természetvédő egy tábor, mire készüljünk, 
                hogy alakítsunk programot stb.) Szakértői közreműködésként szóba 
                jöhetnek pl. a Göncöl Szövetség, a Pangea Egyesület munkatársai.
 - Tanórán kívüli környezeti nevelési lehetőségek (miként szervezzünk 
                iskolai kirándulásokat, hogyan tartsunk szakkört, miként rendezzük 
                a terepi megfigyeléseket, milyen civil szervezetektől kérjünk 
                segítséget előadásokhoz stb.) Szakértői közreműködésként szóba 
                jöhetnek pl. a Nimfea Természetvédelmi Egyesület és a Magyar Madártani 
                és Természetvédelmi Egyesület munkatársai.
 
 A konferencia 
                harmadik napját egy terepi munka is zárhatná, a délelőtt egy módszertani 
                kirándulás vizes, pusztai, erdei élőhelyre. Ezt követően egy újabb 
                plenárisan egy rövid zárás és értékelés zárhatná a programot.Természetesen a programban nem szerepeltettük a kiegészítő, programszínesítő 
                egységeket. Pl. szeretnénk ha posztereken kiállítások lennének, 
                szakmai kiadványok megvásárlására lenne lehetőség stb.
 
 A konferencia témája a környezeti nevelés, ami egy olyan sajátos 
                természettudományos nevelési módszer, amely megérteti az élővilág 
                egységét, illetve a biodiverzitás megőrzésének fontosságát ezáltal 
                kialakítja a környezet- és természetvédelmi szempontú szemléletet. 
                Alkalmazása olyan összetett személyiségfejlesztést tesz lehetővé, 
                amely a gyermek közvetlen környezetéből indul ki, és így terjed 
                a bővebb környezet felé. Ezáltal lehetőség nyílik a gyermek magatartás- 
                és attitűd formálására, amely képessé teszi a másokkal való együttműködésre, 
                a környezettudatos életvitelre.
 
 A társadalom, 
                gazdaság és tudományok területén jelentkező újabb és újabb eredmények 
                szükségessé teszik a környezeti oktatás és nevelés folyamatos 
                továbbképzését, eddigi eredményeinek fejlesztését. A túlnépesedés, 
                szűkülő élettér, a technológia fejlődése és az ezzel szemben egyenes 
                arányban jelentkező bioszféra rohamos pusztulása világossá tették, 
                hogy az emberiség önkiuszításának csakis a helyes szemlélet kialakulása 
                vethet gátat. Ennek érdekében számos szabályozás és koncepció 
                került kidolgozásra (zöld mozgalmak ilyen jellegű tevékenysége, 
                Riói Csúcs, Római Klub stb.) melyek jelzik egy új világkép kidolgozásának 
                az előkészületeit. Viszont a szükségszerűség egyre inkább követeli 
                a társadalmi szervezetek és állami célkitűzések együttműködését.
 A természet, 
                a környezet szépségét és hasznosságát csak az tudja megmutatni 
                gyermekeinek, tanítványainak, aki maga is felfedezi a természet 
                szépségét, aki maga is értő szemmel figyeli a madarat, de észre 
                veszi alatta a fát is - a fán a bogarakat és megérti a környezetvédelem 
                fontosságát és annak globális védelmét, és azt maga feladatának 
                is tartja.
 
  
                Vissza 
                  a főoldalra - Vissza 
                  a "Programjaink"-hoz - Vissza 
                  a lap tetejére |