Jelentős tapasztalat és szakmai információ gyűlt össze a non-profit
szektorban az elmúlt évtizedben a környezeti nevelés és szemléletformálás
területén is. Ezekkel a tapasztalatokkal jól láthatjuk az, hogy
milyen hiányosságai vannak az iskolai oktatásnak, miként nem lettek
megfelelően adoptálva környezeti nevelési elemek a tantervekbe
és így tovább. Programunkkal azt szeretnénk, ha elsősorban biológia,
környezetvédelem szakos tanárok részére szervezhetnénk egy olyan
konferenciát, ahol átadhatják a civil szervezetek tapasztalataikat
a pedagógusoknak különböző területeken.
Szakmai
munka, a konferencia programja:
A program első napján kb. 11 óráig lehetne tervezni a megérkezést,
majd egy rövid megnyitó és ebédet követően délután 13 órától előadásokat
hallgathatnának a résztvevők. Itt előadóként szóba jöhetne a Környezet-
és Természetvédő Tanárok Egyesülete, a Magyar Környezeti Nevelési
Egyesület, a Természetes Életmód Alapítvány. Egy-egy előadási
szakasz kb. 1-1,5 óra lenne és olyan témákat érinthetne, mint
az, hogy miért is van szükség a környezeti nevelés folyamatos
fejlesztésére, miként kell azt a mindenapi iskolai munka részévé
tenni, miként is kell fejleszteni saját ismereteinket, milyen
eszközök és lehetőségek állnak rendelkezésünkre a környezeti nevelés
programok megvalósításához.
A program
ideje alatt forgószínpad szerűen történnének a tréning munkák.
Tekintve hogy kb. 100 részvevőre számítunk, öt kb. 20 fős csoportra
osztanánk a részvevőket és a második, szombati napon lennének
a tréningek egyenként kb. 1,5-2 óra időtartamban az alábbi témákban:
- Pályázatírási technikák általában és a speciális kiírások (jeles
napok, táborszervezés stb.) Szakértői közreműködésként szóba jöhetnek
pl. a Független Ökológiai Központ vagy az Magyar Természetvédők
Szövetségének munkatársai.
- Iskolai környezet, iskolai hulladékkezelés, ifjúsági reklámok
(hogyan honosítsunk meg szelektív gyűjtést iskolánkban, ne tegyünk
ki csoki plakátokat, ne engedjünk McDonald és Coca-Cola reklámot
az iskolába stb.) Szakértői közreműködésként szóba jöhet pl. a
Hulladék Munkaszövetség munkatársa.
- Hogyan szervezzünk iskolai természetvédelmi tábort (miként vonjuk
be a nemzeti parkokat, mikor természetvédő egy tábor, mire készüljünk,
hogy alakítsunk programot stb.) Szakértői közreműködésként szóba
jöhetnek pl. a Göncöl Szövetség, a Pangea Egyesület munkatársai.
- Tanórán kívüli környezeti nevelési lehetőségek (miként szervezzünk
iskolai kirándulásokat, hogyan tartsunk szakkört, miként rendezzük
a terepi megfigyeléseket, milyen civil szervezetektől kérjünk
segítséget előadásokhoz stb.) Szakértői közreműködésként szóba
jöhetnek pl. a Nimfea Természetvédelmi Egyesület és a Magyar Madártani
és Természetvédelmi Egyesület munkatársai.
A konferencia
harmadik napját egy terepi munka is zárhatná, a délelőtt egy módszertani
kirándulás vizes, pusztai, erdei élőhelyre. Ezt követően egy újabb
plenárisan egy rövid zárás és értékelés zárhatná a programot.
Természetesen a programban nem szerepeltettük a kiegészítő, programszínesítő
egységeket. Pl. szeretnénk ha posztereken kiállítások lennének,
szakmai kiadványok megvásárlására lenne lehetőség stb.
A konferencia témája a környezeti nevelés, ami egy olyan sajátos
természettudományos nevelési módszer, amely megérteti az élővilág
egységét, illetve a biodiverzitás megőrzésének fontosságát ezáltal
kialakítja a környezet- és természetvédelmi szempontú szemléletet.
Alkalmazása olyan összetett személyiségfejlesztést tesz lehetővé,
amely a gyermek közvetlen környezetéből indul ki, és így terjed
a bővebb környezet felé. Ezáltal lehetőség nyílik a gyermek magatartás-
és attitűd formálására, amely képessé teszi a másokkal való együttműködésre,
a környezettudatos életvitelre.
A társadalom,
gazdaság és tudományok területén jelentkező újabb és újabb eredmények
szükségessé teszik a környezeti oktatás és nevelés folyamatos
továbbképzését, eddigi eredményeinek fejlesztését. A túlnépesedés,
szűkülő élettér, a technológia fejlődése és az ezzel szemben egyenes
arányban jelentkező bioszféra rohamos pusztulása világossá tették,
hogy az emberiség önkiuszításának csakis a helyes szemlélet kialakulása
vethet gátat. Ennek érdekében számos szabályozás és koncepció
került kidolgozásra (zöld mozgalmak ilyen jellegű tevékenysége,
Riói Csúcs, Római Klub stb.) melyek jelzik egy új világkép kidolgozásának
az előkészületeit. Viszont a szükségszerűség egyre inkább követeli
a társadalmi szervezetek és állami célkitűzések együttműködését.
A természet,
a környezet szépségét és hasznosságát csak az tudja megmutatni
gyermekeinek, tanítványainak, aki maga is felfedezi a természet
szépségét, aki maga is értő szemmel figyeli a madarat, de észre
veszi alatta a fát is - a fán a bogarakat és megérti a környezetvédelem
fontosságát és annak globális védelmét, és azt maga feladatának
is tartja.
Vissza
a főoldalra - Vissza
a "Programjaink"-hoz - Vissza
a lap tetejére
|